ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ζητείται η επιστροφή επιδοτήσεων 522 εκατ. από τον Σκαραμαγκά

ziteitai-i-epistrofi-epidotiseon-522-ekat-apo-ton-skaramagka-2118103

Προπομπό εξελίξεων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποτελεί η επιστολή της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας προς τη διοίκηση της επιχείρησης. Με τη συγκεκριμένη επιστολή, το υπουργείο ζητεί την ανάκτηση ποσού ύψους 522 εκατ. ευρώ (196 εκατ. αρχικό κεφάλαιο και 326 εκατ. ευρώ τόκοι), που έχει χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση το 2008 ως παράνομες κρατικές επιδοτήσεις. Η εν λόγω αξίωση ήταν η αιτία για την οποία υιοθετήθηκε το λεγόμενο «μοντέλο Βενιζέλου», με το οποίο τα ναυπηγεία έχουν περιοριστεί σε στρατιωτικό και μόνον έργο, και έχουν αποκλειστεί από τη δυνατότητα ανάληψης εμπορικών συμβάσεων.

Η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να προχωρά τώρα στην κίνηση αυτή τόσο λόγω της διαδικασίας με την οποία οφείλει να συμμορφωθεί, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών υποχρεώσεών της, όσο και εξαιτίας σχεδιασμών για την αναδιάρθρωση του κλάδου. Παραμένει όμως ακόμα άγνωστη η οδός διαμέσου της οποίας θα μπορούσε να φτάσει στη δημιουργία «ενιαίου φορέα ναυπηγικής βιομηχανίας», όπως επιθυμούν ορισμένες πλευρές της κυβέρνησης. Πάντως, μια άλλη εκτίμηση αναφέρει πως η κυβέρνηση κινήθηκε τώρα και λόγω του ότι θέλει να βάλει ξανά στο τραπέζι την αξίωση αυτή, προκειμένου να μπορεί να την συμψηφίσει αν το κρίνει σκόπιμο με δική της επιβάρυνση, σε ενδεχόμενη αρνητική γι’ αυτήν απόφαση σε μια άλλη υπόθεση: Αυτή της προσφυγής της πλευράς της ιδιοκτήτριας Abu Dhabi Mar κατά του ελληνικού Δημοσίου στη διεθνή διαιτησία, με την οποία ζητεί αποζημίωση της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, επικαλούμενη μη εκπληρωθείσες συμβατικές υποχρεώσεις της ελληνικής πλευράς. Η συγκεκριμένη υπόθεση φέρεται να έχει συζητηθεί, και η ανακοίνωση της απόφασης αναμένεται εντός του προσεχούς διαστήματος.

Επί της ουσίας, τίθεται ευθέως ζήτημα βιωσιμότητας των ναυπηγείων, αφού εάν αυτά καταβάλλουν ένα τέτοιο ποσό όπως αυτό που ζητεί ως παράνομες κρατικές επιδοτήσεις η κυβέρνηση, κατ’ εφαρμογή της σχετικής απόφασης του 2008 της Ε.Ε., ο όμιλος θα καταδικαστεί σε διαρκείς, αλλεπάλληλες ζημιογόνες χρήσεις, δεδομένης της αδυναμίας ανάληψης εμπορικού έργου, αλλά και της ανυπαρξίας εύρωστων στρατιωτικών συμβολαίων.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θεόδωρος Δρίτσας, αποκάλυψε πάντως με δηλώσεις του, έπειτα από συνάντηση που είχε με την αντιπροσωπεία εργαζομένων του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου Ν. Αττικής και των Εργαζομένων Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδος, την Τρίτη, πως «ήδη τρέχουν πρωτοβουλίες με συνεχείς διυπουργικές συσκέψεις, τόσο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσο και για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, όσο και για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος». Κατά τον υπουργό, η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία «πρόκειται για μια άμεσης προτεραιότητας παραγωγική διαδικασία». Μάλιστα, προανήγγειλε πως «στο επόμενο διάστημα, είμαι βέβαιος ότι θα είμαστε σε θέση να εξαγγείλουμε, μετά από οριστικές αποφάσεις, τις πρωτοβουλίες μας για την αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα». Σημειώνεται πως σύμφωνα με πηγές της «Κ», η Cosco στην προσφορά της για την απόκτηση του 67% του ΟΛΠ δεσμεύεται για επενδύσεις ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ που συμπεριλαμβάνουν τη ναυπηγοεπισκευή και την απόκτηση νέων πλωτών δεξαμενών.