ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνεχίστηκε και τον Νοέμβριο το πτωτικό σερί στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ

synechistike-kai-ton-noemvrio-to-ptotiko-seri-stis-poliseis-ton-soyper-market-2118403

Με αρνητικό πρόσημο έκλεισαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ και τον Νοέμβριο, πορεία η οποία έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Φεβρουάριο με εξαίρεση το διάλειμμα ολίγων ημερών στις αρχές Ιουλίου, όταν οι καταναλωτές συνέρρευσαν στα καταστήματα τροφίμων φοβούμενοι τις επιπτώσεις των capital controls. Η συνέχιση της φθίνουσας πορείας των πωλήσεων έχει ως αποτέλεσμα ο τζίρος των σούπερ μάρκετ να εμφανίζει σημαντική υποχώρηση και στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου. Θεωρείται δε βέβαιο ότι το 2015 θα είναι ακόμη μία χρονιά μείωσης των πωλήσεων στον κλάδο και μάλιστα μεγαλύτερης σε σύγκριση με αυτή του 2014.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, η αξία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 5,3% τον Νοέμβριο του 2015 σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2014. Αυτή αποτελεί και τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση για τον μήνα Νοέμβριο των τριών τελευταίων ετών, καθώς τον Νοέμβριο του 2014 οι πωλήσεις είχαν υποχωρήσει κατά 4,9% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2013 και τον Νοέμβριο του 2013 κατά 3,1% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2012.

Στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2015 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχώρησαν κατά 2,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014, έναντι μείωσης 1,7% στο ενδεκάμηνο του 2014 σε σύγκριση με το ενδεκάμηνο του 2013. Υπενθυμίζεται ότι συνολικά το 2014 είχε κλείσει με μείωση των πωλήσεων κατά 1,8% σε σύγκριση με το 2013 έναντι μείωσης 3,5% το 2013 σε σύγκριση με το 2012. Οι καταναλωτές συνεχίζουν να στρέφονται στα φθηνότερα προϊόντα με συνέπεια οι πωλήσεις του μοναδικού hard discounter, του Lidl, να εμφανίζονται αυξημένες κατά 1,4% στο ενδεκάμηνο του 2015 σε σύγκριση με το 2014.

Η συνέχιση της πτωτικής πορείας στον κλάδο αποτυπώνεται και στα στοιχεία για την πορεία των πωλήσεων στις βασικές κατηγορίες προϊόντων. Δεν είναι τυχαίο ότι από τις έντεκα βασικές κατηγορίες, μόνο σε τρεις παρατηρείται αύξηση της αξίας των πωλήσεων στο ενδεκάμηνο του 2015 σε σύγκριση με το ενδεκάμηνο του 2014. Μάλιστα, εν μέρει η αύξηση αυτή οφείλεται στις μαζικές προμήθειες στις οποίες προέβησαν οι καταναλωτές τον Ιούλιο, αλλά και στην άνοδο των τιμών λόγω της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ από το 13% στο 23% σε αρκετά προϊόντα των κατηγοριών αυτών.

Πιο συγκεκριμένα, αύξηση πωλήσεων καταγράφεται στην κατηγορία των κατεψυγμένων τροφίμων (3,4%), στα συσκευασμένα τρόφιμα, όπως για παράδειγμα μακαρόνια, κονσέρβες, όσπρια (1,7%) και στα σνακς (0,6%).

Σημαντική μείωση από την άλλη παρατηρείται στις πωλήσεις βασικών κατηγοριών τροφίμων, όπως για παράδειγμα τα γαλακτοκομικά. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, η μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων παρατηρήθηκε στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών (5,5%) και ακολουθούν τα υλικά μαγειρικής με μείωση 5%, ενώ οι πωλήσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων υποχώρησαν στο ενδεκάμηνο κατά 4,8%. Για ακόμη μία χρονιά παρατηρείται κάμψη των πωλήσεων στα αναψυκτικά, της τάξης του 2,7%.

Απώλειες καταγράφουν και οι κατηγορίες των μη τροφίμων. Οι πωλήσεις των καθαριστικών σπιτιού και των απορρυπαντικών υποχώρησαν κατά 3,5%, των ειδών προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς κατά 3,6%, όπως επίσης και των ειδών προσωπικής υγιεινής. Μείωση των πωλήσεων κατά 3,9% καταγράφηκε στα άλλα είδη νοικοκυριού.