ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εξι χρόνια μετά, ακόμη ψάχνουν αγοραστή για τα 2 Airbus της Ο.Α.

exi-chronia-meta-akomi-psachnoyn-agorasti-gia-ta-2-airbus-tis-o-a-2119753

Συνεχίζεται το σίριαλ της πώλησης των δύο αεροσκαφών τύπου Airbus των πρώην Ολυμπιακών Αερογραμμών. Σχεδόν έξι χρόνια μετά, το ελληνικό Δημόσιο δεν κατάφερε να ξεφορτωθεί τα δύο αεροπλάνα, τα οποία όχι μόνον δεν απέφεραν έσοδα στο Δημόσιο, αλλά ο ελλιμενισμός τους στον ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος» και η συντήρησή τους κοστίζουν στους Ελληνες φορολογούμενους περίπου 800.000 ευρώ.

Τώρα, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) συστήνει μια νέα επιτροπή που θα συντάξει μια νέα τεχνική έκθεση σχετικά με το αξιόπλοο των αεροσκαφών. Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση που υπέγραψε ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος, η κατάρτιση της τεχνικής έκθεσης έχει επείγοντα χαρακτήρα και θα πρέπει να συνταχθεί εντός δύο μηνών. Στην επιτροπή θα συμμετέχουν στελέχη της ΥΠΑ, του ΓΕΑ και του ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης η έκθεση θα έχει εμπιστευτικό χαρακτήρα.

Στο παρελθόν είχαν πραγματοποιηθεί δύο διαγωνισμοί πώλησης των αεροσκαφών από το ΥΠΟΙΚ και τη Γενική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων. Η πρώτη διαδικασία ξεκίνησε το 2009, αλλά δεν καρποφόρησε, αφού η ελληνική πλευρά έθεσε ιδιαίτερα υψηλά τον πήχυ, ζητώντας πάνω από 100 εκατ. δολάρια για τέσσερα αεροπλάνα 20ετίας. Ο δεύτερος διαγωνισμός που έγινε χωρίς ελάχιστο τίμημα καρποφόρησε στο τέλος του 2011. Η πώληση των δύο αεροσκαφών κατακυρώθηκε (μαζί με άλλα δύο παρόμοια αεροσκάφη) στην εταιρεία Apollo Aviation αντί 40 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ. Ωστόσο η σχετική σύμβαση πώλησης των τεσσάρων αεροσκαφών καθυστέρησε να υπογραφεί. Αυτό συνέβη το καλοκαίρι του 2012 και αφού ο σημερινός διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, ανέλαβε καθήκοντα υπουργού Οικονομικών.

Λόγω της καθυστέρησης, η Apollo Aviation ζήτησε νέες επιθεωρήσεις των ελλιμενισμένων αεροσκαφών. Οι επιθεωρήσεις έδειξαν νέες ζημιές στα αεροσκάφη και η εταιρεία ζήτησε την αναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με μείωση του τιμήματος. Η αμερικανική εταιρεία συμφώνησε να αποκτήσει τα δύο αεροσκάφη αντί 20 εκατ. δολ., ενώ για τα άλλα δύο, επικαλούμενη τις νέες αναφορές ζημιών, ζήτησε τη μείωση του τιμήματος στα 16 εκατ. δολάρια. Οι ζημίες αφορούσαν κυρίως στους κινητήρες των δύο αεροσκαφών. Τελικά μετά πολύμηνες διαπραγματεύσεις της Apollo τις οποίες διεξήγαγε κυρίως το ΤΑΙΠΕΔ, συμφώνησε στην παράδοση των αεροσκαφών αντί 18 εκατ. δολαρίων.

Τη σχετική σύμβαση ωστόσο απέρριψε το Ελεγκτικό Συνέδριο το 2013, το οποίο την έκρινε μη συμφέρουσα για το ελληνικό Δημόσιο. Εκτοτε τα δύο από τα τέσσερα αεροσκάφη παραμένουν στην ιδιοκτησία του ελληνικού Δημοσίου, κοστίζοντας κάθε χρόνο στους Ελληνες φορολογούμενους εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε έξοδα συντήρησης και ελλιμενισμού. Επιπλέον, κάθε μήνας που περνάει τα αεροσκάφη χάνουν σημαντικά την αξία τους.

Αξίζει να αναφερθεί ότι τα τέσσερα αεροσκάφη είχαν αποκτηθεί μέσω κυπριακής Observatory Enterprises Ltd, με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Η τελευταία παρακρατούσε τους τίτλους ιδιοκτησίας των αεροσκαφών μέχρι την εξόφληση οφειλών της Ολυμπιακής προς την ίδια. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό Δημόσιο αποπλήρωσε τις οφειλές (δάνεια), το ΥΠΟΙΚ δεν φρόντισε για την άρση των σχετικών υποθηκών. Για τον λόγο αυτό, και παρά τα όσα λέγονται, τα αεροσκάφη ως περιουσιακά στοιχεία ποτέ δεν μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, τα προηγούμενα χρόνια, λειτουργούσε περισσότερο ως σύμβουλος του ΥΠΟΙΚ στην πώληση των αεροσκαφών, παρά ως ο ιδιοκτήτης τους.