ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προς νέα ελληνοκαναδική σύγκρουση, αυτή τη φορά για τον ΔΑΑ

daa1

Προς νέα ελληνοκαναδική σύγκρουση, μετά το φιάσκο με την Eldorado Gold, οδηγούν οι χειρισμοί της κυβέρνησης –και η αδυναμία του Αλέξη Τσίπρα να επιβληθεί στους υπουργούς του– στο ζήτημα της ανανέωσης της σύμβασης παραχώρησης για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Την περασμένη Τετάρτη επισκέφθηκαν την Ελλάδα ο Χόλγκερ Λίνκβαϊλερ, διευθύνων σύμβουλος της AviAlliance (του επενδυτικού οχήματος της καναδικής PSP, που κατέχει το 40% των μετοχών του αερολιμένα), καθώς και o Πάτρικ Σαρμπονό, κορυφαίο στέλεχος της PSP. Εφυγαν από την Αθήνα κάθε άλλο παρά καθησυχασμένοι.

Η επίσκεψή τους αποφασίστηκε μετά τα τεκταινόμενα στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Στη συνεδρίαση αυτή, στην οποία επικράτησαν υψηλοί τόνοι, ο Παναγιώτης Ρουμελιώτης, πρόεδρος του Δ.Σ., είχε αρνηθεί να θέσει το θέμα της ανανέωσης της σύμβασης στην ατζέντα. Αυτό, παρότι πρόκειται για θέμα προτεραιότητας για τον πρωθυπουργό, καθώς ουσιαστικά αποτελεί προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ, που βρίσκεται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ. Η ανανέωση της σύμβασης προσδοκάται ότι θα αποφέρει στο Δημόσιο τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει στείλει επιστολή για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες ήδη από τα τέλη του περασμένου έτους.

Οι κ. Λίνκβαϊλερ και Σαρμπονό, μαζί με τον Καναδό πρέσβη, συναντήθηκαν με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλα, στη συνέχεια με τους Ν. Παππά και Χ. Σπίρτζη και τέλος με τον κ. Ρουμελιώτη. Ο κ. Παππάς, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», εμφανίστηκε δεκτικός στα επιχειρήματα της καναδικής πλευρά ότι η PSP είναι αξιόπιστος μακροπρόθεσμος επενδυτής. Είπε, μάλιστα, ότι η κυβέρνηση καλωσορίζει τέτοιου είδους επενδύσεις. Στη συνέχεια, ωστόσο, στη συνάντησή τους με τον κ. Ρουμελιώτη, οι ξένοι επενδυτές έτυχαν πιο εχθρικής αντιμετώπισης. Ο πρόεδρος του Δ.Σ., σύμφωνα με πληροφορίες (ο ίδιος δεν ανταποκρίθηκε σε κλήσεις της «Κ» να σχολιάσει το ζήτημα), δεν έδειξε διάθεση να προχωρήσει την ανανέωση της σύμβασης, αναφέροντας μάλιστα ότι μόνο αν λάβει σχετική εντολή εγγράφως θα το πράξει.

Οι τριβές γύρω από το θέμα της ανανέωσης της σύμβασης έρχονται να προστεθούν στο κακό κλίμα που δημιουργήθηκε με την απόφαση της εταιρείας –παρά τις έντονες επιφυλάξεις των Καναδών– να επενδύσει 9,9 εκατομμύρια ευρώ τον περασμένο Δεκέμβριο στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Αττικής. Η επιλογή αυτή –ακατανόητη με βάση αμιγώς επενδυτικά κριτήρια– έχει ήδη κοστίσει ακριβά στον ΔΑΑ, καθώς η τιμή της μετοχής της Τράπεζας Αττικής κυμαίνεται σήμερα σε τιμές χαμηλότερες κατά περίπου 50% από την τιμή στην οποία έγινε η ανακεφαλαιοποίηση. Το θέμα της επένδυσης στην Τράπεζα Αττικής συζητήθηκε και αυτό κατά την επίσκεψη των δύο εκπροσώπων του επενδυτή την Τετάρτη.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι η τρέχουσα σύμβαση λήγει το 2026, ωστόσο η συζήτηση γύρω από την ανανέωσή της –για άλλες δύο δεκαετίες– έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια. H έγκαιρη ανανέωση, πέρα από το ότι ανοίγει τον δρόμο για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, δίνει μακρόπνοη προοπτική στην εταιρεία, αυξάνει την αξία του περιουσιακού στοιχείου και θα δώσει τη δυνατότητα μείωσης των υψηλών τελών που επιβάλλει τώρα ο ΔΑΑ.

Υπενθυμίζεται ότι η PSP είναι ο επενδυτικός βραχίονας των συνταξιοδοτικών ταμείων του καναδικού Δημοσίου, με διεθνές χαρτοφυλάκιο 112 δισ. δολαρίων. «Είναι το μόνο ξένο συνταξιοδοτικό ταμείο που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα», αναφέρουν στην «Κ» καναδικές διπλωματικές πηγές. «Ανήκει, όμως, σε ένα ευρύτατο διεθνές δίκτυο. Ταμεία από άλλες χώρες, ενόψει του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, ζητούν να μάθουν τις εμπειρίες της PSP στην Ελλάδα».