«Πρωταθλητής» ο ελληνόκτητος στόλος, κατέχει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας

«Πρωταθλητής» ο ελληνόκτητος στόλος, κατέχει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο του παγκόσμιου στόλου ελέγχει πλέον η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία. Παρά το δυσμενές περιβάλλον στην ναυλαγορά του ξηρού φορτίου, η ναυτιλία των Ελλήνων αύξησε το ποσοστό της σε όρους χωρητικότητας στο 19,63% (στις αρχές του 2016) από 17% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Αυτό προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία του Lloyd’s Register, σύμφωνα με όσα δημοσιοποιήθηκαν στην ετήσια γενική συνέλευση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).

Αυτό σημαίνει, κατ’ ελεύθερη αναγωγή, πως το ένα στα πέντε εμπορικά πλοία που πλέουν στους ωκεανούς είναι ελληνικό, αλλά και το ένα στα δύο ευρωπαϊκά. Στην πραγματικότητα, βέβαια, τα ελληνικά πλοία είναι κατά τι λιγότερα αφού στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι όχι μόνο εκ των νεότερων αλλά και εκ των μεγαλύτερων, κι έτσι έχουν πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα από τους στόλους άλλων χωρών.

Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί περίπου 4.500 πλοία (άνω των 1.000 τόνων ολικής χωρητικότητας ή gt) που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt (χωρητικότητα εκτοπίσματος ή dead weight tonnage). Τούτο, δε, μεταφράζεται και στο 49,96% της χωρητικότητας σε dwt του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει βέβαια στην πρώτη θέση διεθνώς. Με βάση τα αντίστοιχα προ έτους στοιχεία, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.885 πλοία (άνω των 1.000 gt) αντιπροσωπεύοντας το 17% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Τα μεγέθη όμως της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι ακόμα μεγαλύτερα εάν συμπεριληφθούν στα υπό εξέταση πλοία και μικρότερα των 1.000 τόνων ολικής χωρητικότητας αλλά ποντοπόρα. Σε αυτή την περίπτωση, η ελληνική πλοιοκτησία εν γένει ελέγχει σε όρους χωρητικότητας 334,649 εκατομμύρια τόνους dwt και 5.226 πλοία. Τα ελληνικά αυτά μεγέθη είναι κατά πολύ μεγαλύτερα της Ιαπωνίας, που είναι η δεύτερη διεθνώς ναυτιλιακή δύναμη σε όρους χωρητικότητας, και διπλάσια σχεδόν της τρίτης Κίνας. Η Γερμανία ακολουθεί τέταρτη.

Oπως επισημαίνεται όμως από την ΕΕΕ, τους τελευταίους μήνες του 2015 οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην έχουν υποστεί ραγδαία υποχώρηση διανύοντας τη χειρότερη εποχή στην ιστορία τους. Η πτώση του δείκτη Baltic Dry (BDI) είναι δραματική, σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό ρεκόρ όλων των εποχών και συνεχίζεται χωρίς άμεσες προοπτικές ανάκαμψης. Τη Δευτέρα, ο BDI σημείωσε άλλο ένα ιστορικό χαμηλό στις 297 μονάδες. Χαμηλή ζήτηση για μεταφορές ξηρού φορτίου και υπερπροσφορά χωρητικότητας αποτελούν με δύο λόγια την αιτία αυτής της κατάστασης. Σε πλήρη αντίθεση, πάντως, ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων διανύει την καλύτερη ναυλαγορά από το 2008, με τους ημερήσιους ναύλους να καταγράφουν αυξήσεις της τάξεως άνω του 70% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Εξίσου θετικά αποτελέσματα παρουσιάζει η μεταφορά παραγώγων προϊόντων πετρελαίου και υγροποιημένου υγραερίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή