ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Βαθαίνει η κρίση στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου

fortio1

Σε αχαρτογράφητα νερά οδηγεί πολλές ναυτιλιακές επιχειρήσεις η κρίση στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου. Πλοιοκτήτες αγοράζουν ποντοπόρα φορτηγά, παλιά και υπό ναυπήγηση, από τις εισηγμένες τους επιχειρήσεις, προκειμένου να τις ενισχύσουν ώστε να διέλθουν τις συμπληγάδες της κρίσης. Μεγάλοι ναυλωτές, όπως η Hyundai Merchant Marine, επιζητούν να διαμορφώσουν χαμηλότερα τις τιμές των τρεχόντων ναυλοσυμφώνων τους. Εφοπλιστές αρχίζουν να δένουν τα καράβια τους σε αγκυροβόλια, μέχρι να βελτιωθεί η κατάσταση, και άλλοι δίνουν τα παλαιότερα εξ αυτών προς διάλυση. Μέτοχοι εισηγμένων ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στο ξηρό φορτίο παρακολουθούν τις ζημίες της χρήσης του 2015 να προσεγγίζουν το ένα δισ. δολάρια. Και κάποιοι από όσους διαθέτουν την απαραίτητη χρηματοδοτική ευχέρεια επωφελούνται από τις ιστορικά χαμηλές τιμές των φορτηγών πλοίων για να αποκτήσουν ποιοτικό τονάζ.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson Research Services Limited, η τελευταία φορά που τα ποντοπόρα φορτηγά ήταν τόσο φτηνά ήταν το 1999, χρονιά κατά την οποία όσοι αγόρασαν πλοία είδαν κατά την επομένη δεκαετία την επένδυσή τους να αποδίδει 26,6% ετησίως. Ομως παραμένει άγνωστο το κατά πόσον η αγορά θα ανακάμψει σύντομα, με τις περισσότερες εκτιμήσεις να μη βλέπουν βελτίωση πριν από το 2017. Ετσι, όποιος αγοράζει σήμερα θα πρέπει να συνυπολογίσει και τα κεφάλαια με τα οποία θα χρειαστεί να επιδοτήσει τη λειτουργία του πλοίου, έως ότου οι ημερήσιοι ναύλοι επανέλθουν σε επίπεδα που να καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα, τα οποία για την ώρα παραμένουν πολύ υψηλότερα από τα έσοδα. Πόσο μάλλον για να καλύψουν και τα κόστη χρηματοδότησης της αγοράς. Δύσκολο στοίχημα ακόμα και για τους ικανότερους.

Για την ώρα εμφανίζονται και περιπτώσεις στις οποίες επιχειρηματίες αγοράζουν από τις εισηγμένες τους πλοία. Τελευταία τέτοια κίνηση η αγορά δύο φορτηγών και άλλων δύο υπό ναυπήγηση της Safe Bulkers από ιδιωτικά συμφέροντα του βασικού της μετόχου Πόλυ Χατζηιωάννου, ενέργεια με την οποία περιορίστηκαν οι κεφαλαιουχικές δαπάνες και οι υποχρεώσεις της ναυτιλιακής. Αλλοι, όπως ο Γιώργος Οικονόμου, συμμετέχουν σε αυξήσεις κεφαλαίου των εισηγμένων τους, προκειμένου να τις κρατήσουν εντός αγοράς. Πληροφορίες θέλουν, επίσης, την Paragon Shipping, συμφερόντων του Μιχαήλ Μποντούρογλου, να ετοιμάζεται για το ενδεχόμενο να χρειαστεί να υποβάλει αίτηση προστασίας από τους πιστωτές, στο πλαίσιο του αμερικανικού πτωχευτικού δικαίου.

Κάποιοι, πάντως, επενδύουν στα χαμηλά. Προ διμήνου οι όμιλοι Γ. Αγγελικούση, J. Fredriksen ήταν οι πρώτοι που αναφέρθηκαν από ναυλομεσιτικούς κύκλους ως αγοραστές. Η Anangel Shipping αγόρασε τέσσερα capesize της Star Bulk και ο Fredriksen τρία της Scorpio. Στις τάξεις των αγοραστών προστέθηκαν πιο πρόσφατα εταιρείες συμφερόντων της οικογενείας Μαρτίνου αλλά και ο όμιλος Zodiac συμφερόντων Eyal Ofer και εσχάτως, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η Samos Steamship του ομίλου Ν. Ιγγλέση.

Την ίδια ώρα, με βάση τις εκτιμήσεις των αναλυτών και τα αποτελέσματα 2015 που έχουν ανακοινωθεί και συγκέντρωσε η FactSet, οι ζημίες της περσινής χρήσης για τις μεγαλύτερες εισηγμένες ναυτιλιακές ξηρού χύδην φορτίου στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης, του Οσλο και του Χονγκ Κονγκ θα ξεπεράσουν το 1,1 δισ. δολάρια.