ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η πτώση των ναύλων διαβρώνει την αξία των ποντοπόρων φορτηγών πλοίων

nauloi1

Διευρύνεται η καταστροφή αξίας στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς η κρίση στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου διαβρώνει τις τιμές των φορτηγών πλοίων, μεταχειρισμένων και νεότευκτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ανεξάρτητου εκτιμητικού οίκου VesselsValue. com τα πλοία που παραγγέλθηκαν σε ναυπηγεία κατά το 2015 εμφανίζουν ήδη σημαντικές υποαξίες.

Ειδικότερα, η διαφορά της τιμής στην οποία συμβολαιοποιήθηκαν οι παραγγελίες στα ναυπηγεία με αυτές που ισχύουν σήμερα δείχνει πως έχουν εξανεμιστεί 3,91 δισ. δολάρια. Το 2015 οι επενδύσεις σε νεότευκτα ανήλθαν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στα 65,46 δισ. δολάρια. Τα ίδια πλοία σήμερα κοστίζουν 61,56 δισ.

Η υποτίμηση αφορά τόσο τα φορτηγά όσο και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και άλλου τύπου. Ομως στα φορτηγά οι ζημίες είναι συντριπτικές. Τα 2,31 δισ. εκ των 3,91 των υποαξιών αφορούν σε ποντοπόρα φορτηγά (bulkers).

Συγκεκριμένα πέρυσι τοποθετήθηκαν παραγγελίες για φορτηγά συνολικής αξίας 5,95 δισ. αλλά τα πλοία αυτά αποτιμώνται σήμερα μόλις στα 3,64 δισ., δηλαδή 39% χαμηλότερα. Ζημίες καταγράφονται και αλλού, αν και σημαντικά μικρότερες. Νέα δεξαμενόπλοια αξίας 24,26 δισ. παραγγέλθηκαν το 2015, αλλά αποτιμώνται 788 εκατ. χαμηλότερα σήμερα. Για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επενδύθηκαν 23,77 δισ. εκ των οποίων τα 798 εκατ. έχουν εξανεμιστεί.

Οσον αφορά στις ελληνικών συμφερόντων παραγγελίες πλοίων κατά το 2015, η Vesselsvalue.Com υπολογίζει ζημίες ύψους 327 εκατ. δολαρίων επί συνολικής επένδυσης ύψους 9,071 δισ.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson Research Services Limited, η τελευταία φορά που οι αξίες των ποντοπόρων φορτηγών ήταν τόσο χαμηλές ήταν το 1999.

Ο δείκτης βαρόμετρο των ναυλαγορών ξηρού φορτίου Baltic Dry Index υποχώρησε νωρίτερα φέτος στα επίπεδα των 290 μονάδων. Πρόκειται για ιστορικά χαμηλά όλων των εποχών, τα χαμηλότερα από το 1985 οπότε και ο δείκτης εισήχθη ως μέτρο στην αγορά. Το 2008 βρισκόταν στις 11.793 μονάδες. Τις τελευταίες ημέρες δείχνει πάντως κάποια σημάδια μικρής βελτίωσης και κινείται στα επίπεδα των 320-330 μονάδων.

Σε ναυτιλιακό forum που έγινε πριν από λίγες ημέρες στην Αθήνα, οι εκτιμήσεις που διατυπώθηκαν ήταν έμφορτες απαισιοδοξίας. Ο Michael Parker, Head for Shipping της Citi, αναμένει πως το 2016 θα είναι πιο δύσκολο, κάτι με το οποίο συμφώνησε και ο Carsten Wiebers, Senior Director της KfW IPEX-Bank, ενώ ο Richard Jansen, Managing Director, Global Co-Head of Transportation της Deutsche Bank, ανέφερε πως το 2016 περιμένει την «τέλεια καταιγίδα».

Η χαμηλή ζήτηση για μεταφορές ξηρού φορτίου σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά μεταφορικής δυναμικότητας μοιάζουν να την εγγυώνται.