Χτυπούν «κόκκινο» εξαγωγείς και μεταφορείς εξαιτίας του μπλόκου στη γραμμή Ειδομένης

Χτυπούν «κόκκινο» εξαγωγείς και μεταφορείς εξαιτίας του μπλόκου στη γραμμή Ειδομένης

2' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με τη θηλιά στον λαιμό έχει βρεθεί ο κλάδος διαμεταφοράς όλης της χώρας, με τις επιχειρήσεις να έχουν ξεπεράσει τα όρια των αντοχών τους. Το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής για πάνω από ένα μήνα στην Ειδομένη έχει προκαλέσει βραχυκύκλωμα σε εισαγωγές και εξαγωγές. Το ενδεχόμενο εξαναγκασμού των υπαλλήλων των μεταφορικών εταιρειών, σε υποχρεωτική άδεια, αποτελεί τη μοναδική λύση για την αποφυγή –προς το παρόν– των απολύσεων.

Τον περασμένο Νοέμβριο οπότε και η γραμμή στην Ειδομένη παρέμεινε κλειστή για μικρότερο διάστημα, απολύθηκαν από τον χώρο 200 άτομα, όπως επισημαίνουν εμπλεκόμενοι στον κλάδο. Την ίδια στιγμή, η απαγόρευση διέλευσης του τρένου από τα σύνορα με την ΠΓΔΜ έχει επηρεάσει ολόκληρη την αλυσίδα της διακίνησης εμπορευμάτων. Μεγάλος όγκος φορτίου διακινείται οδικώς, με τα φορτηγά να μεταφέρουν προϊόντα από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, ελλείψει εισαγωγών δεν μπορούν να φορτώσουν εμπόρευμα από τη Βόρεια Ελλάδα προς την Αθήνα, με αποτέλεσμα να επιστρέφουν άδεια, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος του δρομολογίου τους. «Τον Νοέμβριο οπότε και παρέμεινε κλειστή για 24 ημέρες η γραμμή απολύθηκαν 200 άτομα. Σήμερα πολλές εταιρείες σκέφτονται πολύ σοβαρά να βγάλουν σε αναγκαστική άδεια τους υπαλλήλους τους προκειμένου να αποφύγουν τις απολύσεις» αποκαλύπτει στην «Κ» ο κ. Αναστάσιος Σαχπελίδης, που διατηρεί εταιρεία διεθνών μεταφορών.

Ζημίες

Οι μεταφορείς όλης της χώρας κάνουν λόγο για ζημίες που ξεπερνούν τα 800.000 ευρώ, ενώ η έλλειψη ενημέρωσης αποτελεί το αμέσως επόμενο πρόβλημά τους. «Πελάτες μας, ρωτούν πότε θα δρομολογηθούν τρένα. Εμείς δεν έχουμε κάτι να απαντήσουμε. Με τη σειρά μας απευθυνόμαστε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για απαντήσεις. Ούτε εκείνη όμως είναι αρμόδια, καθώς δεν περνά από το δικό της χέρι να ανοίξει τη γραμμή και απ’ ό,τι αντιλαμβανόμαστε, δεν λαμβάνει κάποια ιδιαίτερη ενημέρωση» εξηγεί στην «Κ» ο Παναγιώτης Χριστέλης, προϊστάμενος σιδηροδρομικών μεταφορών της VTG rail logistics, που εκτελεί σιδηροδρομικές μεταφορές με το 90% του έργου του να αφορά εισαγωγές από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης προς την Ελλάδα και τα Βαλκάνια.

Στο μεταξύ, την περασμένη Δευτέρα πραγματοποιήθηκε επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. κατά την οποία απομακρύνθηκαν διαδηλωτές πρόσφυγες και μετανάστες από τις γραμμές του ΟΣΕ στην Ειδομένη. Λίγη ώρα αργότερα όμως επανεμφανίστηκαν εκατοντάδες άτομα, τα οποία έστησαν σκηνές κατά μήκος της γραμμής, πάνω στην οποία τοποθετούσαν επίσης μεγάλες πέτρες για να παρεμποδίσουν πιθανή διέλευση συρμού από τις γραμμές. Την επόμενη ημέρα ο σοβαρός τραυματισμός Σύρου, υπό αδιευκρίνιστες ακόμη συνθήκες, με την ενδεχόμενη εμπλοκή περιπολικού στον τραυματισμό –σύμφωνα με ορισμένες μαρτυρίες– πυροδότησε εκ νέου ένταση στην περιοχή.

Υπό αυτές τις συνθήκες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βλέπει και το εμπορευματικό της έργο, πάνω στο οποίο είχε «επενδύσει» και τη βιωσιμότητά της, να εξαφανίζεται. Το ισχυρό χαρτί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ –ενόψει μάλιστα ιδιωτικοποίησης– το οποίο είχε αρχίσει να χτίζει από τη σύναψη συμφωνίας με την Cosco και τους κολοσσούς όπως η HP και η Sony, έχει αρχίσει να καίγεται. Διεθνώς οι εμπορευματικές μεταφορές είναι αυτές που φέρνουν, εν δυνάμει, κέρδη στους σιδηροδρομικούς παρόχους και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε ανακάμψει βλέποντας μεγάλους πελάτες να την επιλέγουν, μετά και τη σύνδεση με τον Πειραιά. Το βασικό πλήγμα, που έχει δεχθεί αυτή τη στιγμή η εταιρεία, αφορά την αξιοπιστία της, καθώς πέραν της οικονομικής ζημίας που η ίδια επωμίζεται, η αποκατάσταση της εικόνας της προς τα έξω αποτελεί σχεδόν ακατόρθωτο εγχείρημα.

«Το σοβαρότερο πρόβλημα είναι η υποβάθμιση του έργου του διαμετακομιστικού εμπορίου» εξηγεί ο Νίκος Ροδόπουλος πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, που συμπληρώνει: «Οι γείτονές μας ψάχνουν τρόπους να τραβήξουν τις ροές εμπορευμάτων από την Ελλάδα και φαίνεται ότι τους έχουμε δώσει την καλύτερη ευκαιρία». Σημειώνεται ότι τα τρένα που είναι φορτωμένα με εμπορεύματα πελατών της Cosco και προέρχονται από τον Πειραιά, ήδη μεταφέρονται μέσω Βουλγαρίας με υπερβάλλον κόστος και διάρκεια ταξιδιού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή