ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προκήρυξη διαγωνισμών για τρία εμπορευματικά κέντρα

teiped

Στην παραχώρηση μέσω διαγωνισμών τριών ακόμα εμπορευματικών κέντρων, εντός του επόμενου δωδεκαμήνου, σχεδιάζει να προχωρήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ αμέσως μετά τον διαγωνισμό για το Θριάσιο, που επιχειρείται να έχει ολοκληρωθεί εντός του Ιουνίου. Στη συνέχεια θα προχωρήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο στο στρατόπεδο Γκώνου στη Θεσσαλονίκη, κατά πάσα πιθανότητα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2017 αυτός για το εμπορευματικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης. Σχέδια όμως προχωρούν και για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη Λάρισα.

Οι διαγωνισμοί αυτοί δεν συνδέονται με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ και διενεργούνται από την ιδιοκτήτρια των ακινήτων ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά σχετίζονται άμεσα με την ευρύτερη ανάπτυξη της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας και την ανάπτυξη του κλάδου των διαμεταφορών που τη συνοδεύει. Και όπως ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ακολουθεί χρονικά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, έτσι και αυτοί για τα εμπορευματικά κέντρα της Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης αναμένεται να συγχρονιστούν με την αξιοποίηση των λιμένων τους. Με τις δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΘ να αναμένονται στα μέσα του καλοκαιριού, η προκήρυξη του διαγωνισμού για το κέντρο της Θεσσαλονίκης μπορεί να έλθει ακόμα και τον Σεπτέμβριο.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες ωρίμανσης των συγκεκριμένων ακινήτων. Οπως προκύπτει από τις σχετικές μελέτες, προκειμένου να είναι δυνατή η ανάπτυξη ενός βιώσιμου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στη συμπρωτεύουσα, απαιτείται η επίτευξη συνεργειών μεταξύ της έκτασης 672 στρεμμάτων (δόμησης 300.000 τ.μ.) που διαθέτει στο στρατόπεδο Γκώνου στην περιοχή των Διαβατών και του ΟΛΘ. Για τον λόγο αυτό, εξηγεί στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Αθανάσιος Σχίζας, «ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη συνεργασία με τον ΟΛΘ, έτσι ώστε κατά την αποκρατικοποίησή του να δοθεί η δυνατότητα στον επενδυτή κάτω από προϋποθέσεις να συλλειτουργήσει με τον επενδυτή που θα αναλάβει τη δημιουργία και διαχείριση του εμπορικού κέντρου ή και να αναλάβει και ο ίδιος τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του».

Η ΓΑΙΑΟΣΕ ωριμάζει και έργο στην Αλεξανδρούπολη όπου ο Δήμος κατέχει έκταση περίπου 500 στρεμμάτων και έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για δόμηση εμπορευματικού κέντρου περίπου 200.000 τ.μ. Το έργο απαιτεί περαιτέρω προετοιμασία και συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ). Να σημειωθεί πως στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ είναι η αξιοποίηση του ΟΛΑ, το μετοχικό κεφάλαιο του οποίου βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιό του. Η εκτίμηση της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2017 θα μπορούσε να προκηρυχθεί διαγωνισμός από κοινού με τον Δήμο και αναμένεται ανάθεση σχετικής μελέτης στο Δημοκρίτειο.

Προχωρούν επίσης ενέργειες για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου αγροτικών κυρίως προϊόντων σε έκταση 300 στρεμμάτων ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ στη περιοχή της Γυρτώνης έξω από τη Λάρισα, σε συνεργασία με τον Δήμο.

Προϋπόθεση η μεταφορά του σταθμού διαλογής του ΟΣΕ που βρίσκεται σήμερα στο Μεζούρλο (εντός του οικιστικού ιστού της πόλης), στον χώρο που θα κατασκευασθεί το κέντρο.

Πού θα κριθεί η διαδικασία για το Θριάσιο

Η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου είναι η 31η Μαΐου, όμως δεν αποκλείεται να δοθεί παράταση ολίγων εβδομάδων, καθώς διατυπώνονται σχετικά αιτήματα προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ από κάποιους εκ των υποψηφίων προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα οι φάκελοι των προσφορών. Η αρχική αντίδραση της ΓΑΙΑΟΣΕ και του υπουργείου Μεταφορών φαίνεται πως είναι αρνητική, αλλά καθώς κάτι τέτοιο διασφαλίζει καλύτερες συνθήκες ανταγωνισμού για την παραχώρηση, είναι πιθανόν να καμφθούν οι αντιρρήσεις. Κύκλοι της αγοράς συνδέουν τα αιτήματα για παράταση, με εικαζόμενη απόφαση του Πεκίνου να μην κατατεθεί οιαδήποτε άλλη δεσμευτική προσφορά στην Ελλάδα πριν ψηφιστεί η συμφωνία για την πώληση του 67% του ΟΛΠ από την Βουλή. Κάτι που δεν αναμένεται νωρίτερα από τα μέσα Ιουνίου. Εάν τελικά δεν δοθεί παράταση, είναι πιθανόν η Cosco να μη συμμετάσχει στην τελική αυτή φάση για το Θριάσιο, όπως άλλωστε έκανε και στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπενθυμίζεται πως έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο μεγάλα σχήματα για το Θριάσιο, με το ένα να αποτελείται από τις Cosco, Grivalia, Πανγαία και ΠΑΕΓΑΕ και το άλλο από τις Goldair, ETBA, συμφερόντων της Πειραιώς και ευρωπαϊκό πολυεθνικό όμιλο.