ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Jet Oil και τι πραγματικά συμβαίνει στον κλάδο των πετρελαιοειδών

i-jet-oil-kai-ti-pragmatika-symvainei-ston-klado-ton-petrelaioeidon-2141944

Τα σοβαρά αδιέξοδα της αγοράς καυσίμων ανέδειξαν οι τραγικές εξελίξεις στη Jetoil, όπως επισφραγίστηκαν με την αυτοκτονία του προέδρου της Κυριάκου Μαμιδάκη. Η ιστορική εταιρεία πετρελαιοειδών, που ίδρυσαν το 1960 τα αδέρφια Νίκος, Γιώργος και Κυριάκος Μαμιδάκης από την Ανώσκελη Χανίων, έφτασε στο αποκορύφωμά της να ελέγχει το 10% της αγοράς με ένα δίκτυο 600 πρατηρίων, παρουσία με θυγατρικές σε 5 χώρες των Βαλκανίων, τεράστιες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και ιδιόκτητο στόλο 7 πλοίων για τη μεταφορά ναυτιλιακών καυσίμων, δεν άντεξε τις πιέσεις από την κρίση που μαστίζει τα τελευταία 7 χρόνια την εγχώρια αγορά καυσίμων.

Τα προβλήματα της Jetoil αλλά και οι προσπάθειες των αδελφών Νίκου και Κυριάκου Μαμιδάκη που βρίσκονταν στο τιμόνι της όλα αυτά τα χρόνια να αναστρέψουν την αρνητική πορεία της ήταν γνωστά στην αγορά πετρελαιοειδών. Χωρίς να παραβλέπονται και μια σειρά από λανθασμένες στρατηγικές επιλογές, το αποτύπωμα των οποίων μέσα στη κρίση αποδείχθηκε πολύ πιο καταστροφικό, όπως για παράδειγμα η προσάρτηση το 2010 στο δίκτυο της 60 πρατηρίων της Dracoil και 10 της El Petrol, εταιρείες με μεγάλα ανοίγματα και επισφάλειες, όλοι αναγνωρίζουν ότι η Jetoil δεν θα είχε την ίδια τύχη, εάν δεν είχε επιβληθεί στην αγορά η πολιτική της υπερφορολόγησης στα καύσιμα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

Ευτυχής συγκυρία για τον κλάδο είναι οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου στη διεθνή αγορά που λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως ανάχωμα στις πιέσεις της ύφεσης και της υπερφορολόγησης στην εσωτερική αγορά. Στη διάρκεια της επταετούς κρίσης, η αγορά καυσίμων έχει χάσει πάνω από το 30% του τζίρου της, ενώ πάνω από 2.500 πρατήρια έβαλαν λουκέτο. Πηγές των βενζινοπωλών θεωρούν ότι με τη νέα φορολόγηση του κλάδου, την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και τα προβλήματα της αγοράς μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να υπάρξουν τουλάχιστον 200 με 300 νέα λουκέτα σε πρατήρια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μία ακόμη εταιρεία μικρού μεγέθους, βρίσκεται στο «κόκκινο» και ίσως να μην αντέξει τον χειμώνα, καθώς στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης.

Τα στοιχεία για τη ζήτηση του Ιουνίου καταδεικνύουν τη συνέχιση της ύφεσης, με τη βενζίνη να υποχωρεί στα ιστορικά χαμηλά μηνιαία επίπεδα του -14% και το πετρέλαιο κίνησης στα ιστορικά χαμηλά μηνιαία επίπεδα του -7%, ενώ πρόσθετο ισχυρό πλήγμα για την αγορά και τις υγιείς επιχειρήσεις αναδεικνύονται η παραβατικότητα και το λαθρεμπόριο στα οποία βρίσκουν διέξοδο εν μέσω κρίσης πολλοί επαγγελματίες του κλάδου για να αντισταθμίσουν της απώλειες από τη μείωση της ζήτησης.

Η νέα αύξηση της φορολογίας από τον Οκτώβριο στο πετρέλαιο θέρμανσης και από τις αρχές του 2017 στις βενζίνες και το πετρέλαιο κίνησης, αναμένεται να πυροδοτήσουν περαιτέρω έξαρση της παραβατικότητας, εξέλιξη που σε συνδυασμό με τη μείωση της ζήτησης, αφού τα καύσιμα θα γίνουν ακόμη πιο ακριβά για τους καταναλωτές, θα καταστήσει ασφυκτικές τις πιέσεις για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Ηδη σήμερα, οι παντός είδους φορολογικές επιβαρύνσεις έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν το 70% της τελικής τιμής, με το κόστος του προϊόντος να είναι μόλις στο 27% και το περιθώριο εμπορίας (εταιρείες, πρατηριούχοι, μεταφορείς) να αντιπροσωπεύει μόλις το 5,09% της τελικής τιμής του καταναλωτή.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με βάση τα σημερινά επίπεδα φορολογίας στα καύσιμα και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε., η Ελλάδα κατέχει την τέταρτη θέση μεταξύ των κρατών-μελών σε σχέση με το ύψος φορολόγησης της αμόλυβδης (670 ευρώ το χιλιόλιτρο), κάτω από Αγγλία, Ολλανδία και Ιταλία, ενώ έχει πολύ υψηλότερο φόρο από χώρες με πολλαπλάσιο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Βέλγιο και απέχει πολύ από τον μέσο όρο των «28» που κυμαίνεται στα 510 ευρώ το χιλιόλιτρο.