ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τουρκία, τρομοκρατία, προσφυγικό και capital controls πλήττουν την κρουαζιέρα

toyrkia-tromokratia-prosfygiko-kai-capital-controls-plittoyn-tin-kroyaziera-2143621

«Μαύρα σύννεφα» έχουν αρχίσει να συγκεντρώνονται αναφορικά με τη μελλοντική πορεία της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς, όπως προειδοποιούν στελέχη του κλάδου, η τρομοκρατία, η οικονομική κρίση, το μεταναστευτικό, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι, το Brexit και βέβαια η πρόσφατη απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία, είναι παράγοντες που έχουν έρθει στο προσκήνιο κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών και επηρεάζουν πλέον αρνητικά τον προγραμματισμό διακοπών στη Μεσόγειο. Ως εκ τούτου, οι μελλοντικές προοπτικές για τον κλάδο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, φαντάζουν δυσοίωνες, καθώς ευνοούνται άλλες περιοχές, που παρουσιάζουν μεγάλη ανάπτυξη της κρουαζιέρας τα τελευταία χρόνια, προεξάρχουσας της Ασίας.

Σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), μπορεί βραχυπρόθεσμα η Ελλάδα να ωφελείται από τις ακυρώσεις που γίνονται στη γειτονική Τουρκία, καθώς γίνονται συνεχείς αναδρομολογήσεις κρουαζιερόπλοιων προς τα ελληνικά νησιά, ωστόσο, σε βάθος χρόνου, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αρνητική επίδραση και για την Ελλάδα, δεδομένου ότι ορισμένοι τουριστικοί οργανισμοί ήδη τείνουν να αλλάξουν προορισμούς. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το πρόσφατο γεγονός στην Τουρκία, είναι επιπλέον λόγος ανησυχίας για την τουριστική αγορά, ιδιαίτερα στον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς οι προορισμοί συνήθως συμπεριλαμβάνουν Ελλάδα και Τουρκία συνδυαστικά. Επί του παρόντος, βέβαια, υπάρχει κάποιο βραχυπρόθεσμο όφελος, καθώς γίνονται άμεσες προσεγγίσεις στα ελληνικά λιμάνια, με αντίστοιχες ακυρώσεις στα τουρκικά.

Πέραν του πραξικοπήματος στη γειτονική χώρα, ιδιαίτερης μνείας χρήζει και το πρόσφατο δημοψήφισμα υπέρ της εξόδου της Μεγ. Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Σύμφωνα με τους φορείς του κλάδου της κρουαζιέρας, το γεγονός αυτό θα αποτυπωθεί σύντομα στην τουριστική αγορά από τη Μεγ. Βρετανία, καθώς εκτιμάται ότι οι περισσότεροι Βρετανοί θα στραφούν κυρίως στον εσωτερικό τουρισμό, ή σε κοντινούς προς αυτούς προορισμούς, αποφεύγοντας τη συναλλαγή σε άλλα νομίσματα, πλην της στερλίνας. Ως εκ τούτου, προβλέπεται μείωση των Βρετανών τουριστών, γεγονός που θα πλήξει βέβαια και την κρουαζιέρα. Η εξομάλυνση της κατάστασης θα εξαρτηθεί από τη συντομότερη ισορρόπηση του νομίσματος και τη διεκπεραίωση της συμφωνίας με την Ευρώπη, η οποία πάντως ενδεχομένως να απαιτήσει αρκετούς μήνες ακόμα.

Αντίστοιχα, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι που επιβλήθηκαν στο τέλος του Ιουνίου του 2015, δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τη διαχείριση των πλοίων, αλλά και τη λειτουργία των τουριστικών πρακτόρων. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις και παρά τις περί του αντιθέτου οδηγίες, οι επισκέπτες δεν εξυπηρετήθηκαν στην αγορά, με αποτέλεσμα να υπάρξει σημαντική απώλεια και στο εμπόριο.

Την ίδια στιγμή, οι απεργιακές κινητοποιήσεις και οι φορολογικές επιβαρύνσεις που επιβάλλονται εσχάτως στο τουριστικό προϊόν, επιδεινώνουν την κατάσταση και θέτουν την Ελλάδα εκτός ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να προβλέπεται περαιτέρω μείωση της κίνησης από το 2017 και μετά. Ηδη, εκτιμάται ότι η Ασία είναι έτοιμη να επωφεληθεί, χάρις και στις πολύ υψηλές επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια σε λιμάνια, υποδομές και κρουαζιερόπλοια. Ετσι, οι χώρες της Ασίας καταγράφουν αυξήσεις της τάξεως του 20% ετησίως σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕΚΦΝ, τουλάχιστον 10 νέα πλοία ετησίως αναμένεται να κατευθυνθούν προς την Ασία, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις εκεί ανάγκες.