ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η καθίζηση της αγοράς δημοσίων έργων πλήττει το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών

i-kathizisi-tis-agoras-dimosion-ergon-plittei-to-anektelesto-ton-kataskeyastikon-2164400

Σοβαρό πλήγμα στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας έχει επιφέρει η καθίζηση της εγχώριας αγοράς δημοσίων έργων, όπως επίσης και η επικράτηση δυσχερέστερων συνθηκών στις αγορές του εξωτερικού, καθώς ελάχιστα έργα είναι κερδοφόρα για τις ελληνικές εταιρείες λόγω του πολύ υψηλού κόστους χρήματος που καλούνται να διαχειριστούν, ως αποτέλεσμα του «ρίσκου χώρας» που τις συνοδεύει. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της «Ελλάκτωρ» διαμορφώνεται, μετά και το πέρας του φετινού εννεαμήνου, σε 2,7 δισ. ευρώ, ενώ εκκρεμεί και η υπογραφή νέων συμβάσεων επιπλέον αξίας 173 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για σημαντική πτώση της τάξεως του 23% σε ετήσια βάση, καθώς κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ανερχόταν σε 3,5 δισ. ευρώ, ενώ στο τέλος του 2014 άγγιζε τα 3,7 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, στο απόγειο του κλάδου, ο όμιλος είχε εμφανίσει ανεκτέλεστο υπόλοιπο που προσέγγιζε τα 5 δισ. ευρώ.

Ανάλογη εικόνα καταγράφει και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του οποίου το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων κατά το φετινό εννεάμηνο διαμορφώθηκε σε 2,6 δισ. ευρώ, έναντι 2,96 δισ. ευρώ στο τέλος του περσινού εννεαμήνου και 3,5 δισ. ευρώ προ διετίας (εννεάμηνο 2014). Πάντως, η εισηγμένη αναμένεται να αυξήσει σημαντικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπό της, δεδομένου ότι είναι και ο μοναδικός όμιλος που κατήλθε στον διαγωνισμό για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης, σε κοινοπραξία με την ινδική GMR. Το έργο είναι προϋπολογισμού άνω των 800 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα, η J&P Αβαξ έχει εμφανίσει λιγότερες μεταπτώσεις στο ανεκτέλεστο υπόλοιπό της, καθώς το γεγονός ότι είναι θυγατρική του διεθνούς κατασκευαστικού ομίλου της J&P της έχει προσφέρει πρόσβαση σε σημαντικά έργα του εξωτερικού. Ως εκ τούτου, σήμερα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ, με τα έργα του εξωτερικού να αποτελούν περίπου το 32% του συνόλου. Πέρυσι, κατά την αντίστοιχη περίοδο, το ανεκτέλεστο είχε υποχωρήσει σε 1,6 δισ. ευρώ, ενώ στο τέλος του 2014 βρισκόταν στο ύψος των 1,9 δισ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, αν δεν αναληφθεί μεγάλος όγκος νέων έργων, είτε δημόσια είτε μέσω ΣΔΙΤ και με συμβάσεις παραχώρησης, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο είναι πιθανό να επιστρέψει σύντομα στο επίπεδο που βρισκόταν πριν από την περίοδο των ολυμπιακών έργων. Σήμερα, ο βασικός τροφοδότης των εργασιών είναι τα μεγάλα οδικά έργα, τα οποία όμως οδεύουν προς ολοκλήρωση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017. Ταυτόχρονα, η συμβασιοποίηση νέων μεγάλων έργων, όπως π.χ. η νέα Γραμμή 4 του μετρό, για την οποία ακόμα δεν έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός, ή οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η διασύνδεση της περιφερειακής του Αιγάλεω με τον Πειραιά, δεν προβλέπεται να έχει πραγματοποιηθεί πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2017 ή και ακόμα αργότερα, γεννώντας ερωτήματα για τις μελλοντικές προοπτικές του κλάδου.