ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι δύο βασικές προκλήσεις των τραπεζών

oi-dyo-vasikes-prokliseis-ton-trapezon-2167169

Με 22.000 εργαζομένους και 2.300 τραπεζικά καταστήματα λιγότερα σε σύγκριση με το 2008, που ξεκινούσε η κρίση, υποδέχεται το νέο έτος το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, έχοντας χάσει ταυτόχρονα περισσότερα από 10 τραπεζικά brand names.

Ο αριθμός του δικτύου καταστημάτων όλων των τραπεζών στο σύνολό τους το 2017 αναμένεται να σημειώσει μικρή περαιτέρω μείωση και να σταθεροποιηθεί προς το τέλος του νέου έτους στα 2.250 καταστήματα, περίπου. Στα καταστήματα αυτά συγκαταλέγονται και τα περίπου 110 υποκαταστήματα των εννέα συνεταιριστικών τραπεζών. Περαιτέρω μικρή πτώση θα σημειώσει και ο αριθμός των εργαζομένων, καθώς εκκρεμεί να ολοκληρωθούν εθελούσιες έξοδοι και θα σταθεροποιηθεί σχεδόν στις 42.000. Τα καταστήματα των τραπεζών, παρά την πολύ μεγάλη ανάπτυξη των Ιnternet και mobile banking, θα αναλάβουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε δύο βασικές προκλήσεις, που θα κρίνουν την πορεία του εγχώριου τραπεζικού συστήματος και της οικονομίας γενικότερα: την προσπάθεια επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί για τη δραστική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και την προσέλκυση καταθέσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες έχουν δημιουργήσει και δημιουργούν ακόμη ειδικά desk υποδοχής με τραπεζικούς υπαλλήλους με αποκλειστικό αντικείμενο εργασίας την εξυπηρέτηση πελατών που αντιμετωπίζουν προβλήματα και προχωρούν σε ρυθμίσεις ή σε νέες ρυθμίσεις.

Ταυτόχρονα, το σύνολο σχεδόν των υπαλλήλων του δικτύου καταστημάτων αναλαμβάνει ρόλο στην προσπάθεια επιστροφής καταθέσεων. Χρήματα που βρίσκονται είτε ένα όροφο κάτω από τα ταμεία των τραπεζών, στις θυρίδες, είτε στα σεντούκια, είτε στο εξωτερικό βρίσκονται στο «στόχαστρο» της προσπάθειας αυτής, που δεν είναι καθόλου εύκολη, καθώς όπως αναφέρουν και τα ίδια τα τραπεζικά στελέχη θα πρέπει πρώτα να εξαλειφθούν πλήρως τα capital controls, να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη γενικότερα στην οικονομία και να δοθούν και κάποια κίνητρα καθώς τα επιτόκια καταθέσεων κυμαίνονται πλέον σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα.

Ρόλο θα παίξουν τα τραπεζικά καταστήματα και στην ίδια την επανεκκίνηση της λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος και ειδικότερα του βασικού κορμού εργασιών τους που βρίσκεται στο «πάγο» και αφορά τις χορηγήσεις δανείων. Με κάθε ευκαιρία, διοικητικά στελέχη των τραπεζών τονίζουν ότι υπάρχουν κεφάλαια για χρηματοδότηση τόσο επιχειρηματικών σχεδίων όσο και αναγκών ιδιωτών, το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι η έλλειψη υγιούς ζήτησης, και καλούν τους πελάτες να μη διστάσουν να χτυπήσουν την πόρτα των τραπεζών.

Στόχος των τραπεζών είναι πλέον ο καλός πελάτης.

Σημαντικό ρόλο στη λειτουργία των τραπεζών διαδραματίζουν ήδη και οι νέες τεχνολογίες. Ετσι, τράπεζες μετατρέπουν αριθμό καταστημάτων σε ψηφιακά, δίνοντας έμφαση στις εφαρμογές τεχνολογιών που συνδέονται με τις ψηφιακές επικοινωνίες και πληρωμές.