ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στις ξένες αγορές το 85% του τζίρου της ΦΑΓΕ

stis-xenes-agores-to-85-toy-tziroy-tis-fage-2182234

Με το βλέμμα στραμμένο ολοένα και περισσότερο στις ξένες αγορές και λιγότερο στην ελληνική εξακολουθεί να πορεύεται η ΦΑΓΕ. Η γνωστή γαλακτοβιομηχανία, άλλωστε, έχει καταστεί μια διεθνής εταιρεία, όχι μόνο λόγω της μεταφοράς της έδρας της στο Λουξεμβούργο το 2012, αλλά και διότι το 2016 οι πωλήσεις της εκτός Ελλάδας έφτασαν στο υψηλότερο σημείο έως τώρα, στο 85% του συνολικού της κύκλου εργασιών.

Οι επενδύσεις της και το 2017 σε παραγωγικές μονάδες και δίκτυα διανομής θα συνεχιστούν σε ΗΠΑ και Ευρώπη, όπου η διοίκηση της εταιρείας διαβλέπει περαιτέρω προοπτική ανάπτυξης για το βασικό της προϊόν, το γιαούρτι. Στην Ελλάδα, όπου οι πωλήσεις εξακολουθούν να καταγράφουν διψήφιο ποσοστό μείωσης, οι επενδύσεις θα είναι περισσότερο πρόσκαιρες. Ουσιαστικά, η ΦΑΓΕ θα ενισχύσει τη δυναμικότητα των εγχώριων μονάδων παραγωγής, προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση από Ευρώπη, μέχρι την ολοκλήρωση του εργοστασίου της ΦΑΓΕ στο Λουξεμβούργο, η οποία τοποθετείται στα τέλη του 2019.

Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρεία, το 2016 οι πωλήσεις ανήλθαν σε 653,4 εκατ. δολάρια (σ.σ. η ΦΑΓΕ αποτυπώνει στο αμερικανικό νόμισμα τα αποτελέσματά της), καταγράφοντας οριακή αύξηση 0,8% σε σύγκριση με το 2015. Οι πωλήσεις σε αξία στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 2,4%, στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 2,1%, στην Ιταλία κατά 13,3%, ενώ αντιθέτως υποχώρησαν στην Ελλάδα κατά 12,7%. Οι πωλήσεις σε όγκο υποχώρησαν κατά 3,8% συνολικά ως αποτέλεσμα της μείωσης κατά 30,9% της μείωσης του όγκου πωλήσεων στην Ελλάδα. Αντιθέτως, ο όγκος πωλήσεων στις βασικές ξένες αγορές αυξήθηκε το 2016 σε σύγκριση με το 2015 (κατά 1,9% στις ΗΠΑ, κατά 19,4% στο Ηνωμένο Βασίλειο και κατά 13,8% στην Ιταλία). Η υποχώρηση των πωλήσεων στην Ελλάδα αποδίδεται από την ίδια την εταιρεία πρώτον, στην παρατεταμένη οικονομική κρίση, δεύτερον, στη μείωση των πωλήσεων προς ασυνεπείς πελάτες και τρίτον, στη διακοπή των πωλήσεων γάλακτος από τις 31/5/2016 την οποία αποφάσισε η ΦΑΓΕ, κλείνοντας και το εργοστάσιο γάλακτος στο Αμύνταιο. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, οι πωλήσεις της από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 646,4 εκατ. δολάρια το 2016, καταγράφοντας αύξηση 3,2% σε σύγκριση με το 2015.

Παρά την υποχώρηση των πωλήσεων, πάντως, η ΦΑΓΕ παραμένει κυρίαρχος της αγοράς γιαουρτιού στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen που επικαλείται η εταιρεία στην οικονομική έκθεσή της, το μερίδιό της σε αξία ανήλθε σε 20,5% το 2016. Ικανοποιητικά είναι τα μερίδια της ΦΑΓΕ και εκτός Ελλάδας. Στο σύνολο της αγοράς γιαουρτιού των ΗΠΑ η ΦΑΓΕ κατέχει την τέταρτη θέση με μερίδιο αγοράς 5,7%, ενώ στην κατηγορία του λευκού γιαουρτιού κατέχει την πρώτη θέση με μερίδιο 30%. Παρά την κάμψη της αγοράς γιαουρτιού στις ΗΠΑ το 2016 έπειτα από πολλά χρόνια ανοδικής πορείας, η ΦΑΓΕ θεωρεί ότι υπάρχει σημαντική προοπτική ανάπτυξης μέσω της τοποθέτησης στην αγορά νέων προϊόντων και της ενίσχυσης των δικτύων διανομής. Αλλωστε, η κατά κεφαλήν κατανάλωση γιαουρτιού στις ΗΠΑ παραμένει σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με Ευρώπη και Καναδά. Στα τέλη Ιουνίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η επένδυση επέκτασης της μονάδας της ΦΑΓΕ στο Τζονστάουν της Νέας Υόρκης που θα έχει ως αποτέλεσμα η δυναμικότητά του να ανέλθει σε 160.000 τόνους ετησίως.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η αγορά γιαουρτιού είναι συνολικής αξίας 1,48 δισ. στερλινών, η ΦΑΓΕ έχει μερίδιο αγοράς 4,4% στο σύνολο. Ωστόσο, αποτελεί το Νο 1 επώνυμο γιαούρτι στην κατηγορία «ελληνικού τύπου» με μερίδιο αγοράς 14,9%. Το μεγαλύτερο μερίδιο, 26,1% κατέχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην εν λόγω κατηγορία.

Τέλος, στην ανερχόμενη ιταλική αγορά αξίας 1,38 δισ. ευρώ το 2016 η ΦΑΓΕ κατέχει μερίδιο 7,9% στο σύνολο και την πέμπτη θέση. Στην κατηγορία, ωστόσο, του λευκού γιαουρτιού χαμηλών λιπαρών καταλαμβάνει την 1η θέση με μερίδιο 33,7%.