ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

480 εκατ. η προσφορά από ΤΕΡΝΑ-GMR για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι

480-ekat-i-prosfora-apo-terna-gmr-gia-to-aerodromio-sto-kastelli-2184932

Εξαιρετικά ανταγωνιστική κρίνεται η οικονομική προσφορά που κατέθεσε η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του ινδικού ομίλου GMR αναφορικά με την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης, καθώς όπως προέκυψε χθες, αυτή δεν ξεπερνά τα 480 εκατ. ευρώ, όντας δηλαδή πάνω από 40% φθηνότερη σε σύγκριση με τον συμβατικό προϋπολογισμό του έργου, ύψους 850 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πηγές της κοινοπραξίας, «η προσφορά αφορά ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό αεροδρόμιο, τεχνικά και λειτουργικά άρτιο», αποφεύγοντας περιττά κόστη, που θα απογείωναν την τελική τιμή. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που καθίσταται σαφές είναι ότι, παρά το γεγονός ότι η κοινοπραξία ήταν και η μοναδική που εν τέλει κατέθεσε προσφορά, το έργο θα κατασκευαστεί με ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους.

Παράλληλα, η κοινοπραξία προσέφερε ποσοστό 46% στο ελληνικό Δημόσιο αναφορικά με τη συμμετοχή του τελευταίου στην εταιρεία παραχώρησης (τη στιγμή που ζητούνταν τουλάχιστον 45%), ενώ μειωμένη κατά 40 εκατ. ευρώ θα είναι και η χρηματοδοτική συμβολή του στο σύνολο της παραχώρησης, από τα 220 εκατ. ευρώ στα 180 εκατ. ευρώ. Ενα ακόμα σημαντικό στοιχείο που θα πρέπει να επισημανθεί είναι ότι η οικονομική πρόταση των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR προβλέπει μηδενικό δανεισμό για την παραχωρησιούχο εταιρεία. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το Δημόσιο θα εισπράττει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του αεροδρομίου (σε αντίθετη περίπτωση, πρώτα θα πληρώνονταν τα δάνεια και στη συνέχεια θα εισπράττονταν τα μερίσματα), ενώ παράλληλα δεν προκύπτει καμία επιβάρυνση για το δημόσιο χρέος. Σύμφωνα με τους όρους της προσφοράς, τα τέλη χρήσης του αεροδρομίου θα ξεκινούν από περίπου 20 ευρώ και μεσοσταθμικά θα περιορίζονται στα 17 ευρώ, ποσό χαμηλότερο από το περιφερειακό αεροδρόμιο των Χανίων, μετά την αναβάθμισή του από τη γερμανική Fraport.

Υπενθυμίζεται πως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι εμφανιζόταν να διεκδικεί μέχρι την τελευταία στιγμή τόσο ο Ακτωρ, που είχε συνάψει συμμαχία με τον γαλλικό όμιλο Vinci, όσο και η J&P Αβαξ, αλλά και ο κινεζικός όμιλος της CSCEC από κοινού με την «Αρχιρόδον». Οι εν λόγω όμιλοι είχαν ζητήσει νέα τρίμηνη παράταση έως το τέλος Ιανουαρίου του 2017, επικαλούμενοι σειρά ζητημάτων, ωστόσο ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε εν τέλει τον προηγούμενο Οκτώβριο.