Στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση επέκτασης της σύμβασης του ΔΑΑ

Στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση επέκτασης της σύμβασης του ΔΑΑ

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε για την ολοκλήρωση της παράτασης παραχώρησης του ΔΑΑ κατά 20 έτη. Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑ) ενέκρινε το σχέδιο σύμβασης παράτασης της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου (ΣΑΑ) του 1995 για τον αερολιμένα Αθηνών στα Σπάτα συνολικού ύψους 600 εκατ. ευρώ.

Το παραπάνω ποσό συμπεριλαμβάνει ΦΠΑ 24%, εκ των οποίων το 18%, σύμφωνα με το σχετικό σχέδιο σύμβασης είναι ανακτήσιμο από την εταιρεία του αεροδρομίου, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Το υπόλοιπο 6% είναι μη ανακτήσιμο. Πάντως, το συνολικό ποσό ΦΠΑ, των 116 εκατ. ευρώ, θα καταβληθεί εφάπαξ μέσα σε 15 ημέρες από το κλείσιμο της συμφωνίας.

Ετσι, το συνολικό τίμημα που θα καταβάλει ο ΔΑΑ με αντάλλαγμα την παραχώρηση του αερολιμένα των Σπάτων για επιπλέον 20 έτη, ανέρχεται σε περίπου 513 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 87 εκατ. ευρώ η εταιρεία θα μπορεί να τα συμψηφίσει στο μέλλον με οφειλές ΦΠΑ προς το ελληνικό Δημόσιο.

Το καθαρό τίμημα –δηλαδή χωρίς ΦΠΑ– που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ ανέρχεται σε 483,9 εκατ. ευρώ και θα καταβληθεί σε δύο δόσεις. Η πρώτη ύψους 256,3 εκατ. ευρώ –αντιστοιχεί στο 52,97% του καθαρού τιμήματος– θα καταβληθεί αμέσως, με το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παράτασης της παραχώρησης του αερολιμένα. Το ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστεί αυτό να συμβεί πριν από το τέλος του έτους, προκειμένου το έσοδο να εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2017. Τα υπόλοιπα 227,6 εκατ. ευρώ του τιμήματος θα καταβληθούν ένα χρόνο αργότερα μετά το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας και, σύμφωνα με το σχέδιο σύμβασης, οπωσδήποτε πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Η σύμβαση παράτασης της ΣΑΑ αναμένεται να υπογραφεί εντός των επομένων ημερών, μεταξύ των τριών πλευρών, δηλαδή του ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας του αεροδρομίου (ΔΑΑ). Από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου, τη σύμβαση θα υπογράψει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος εξουσιοδοτήθηκε κατάλληλα από τη ΔΕΑ.

Μόλις οι τρεις πλευρές υπογράψουν τη σύμβαση, αυτή θα σταλεί για έλεγχο στις αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB). Οι δύο αυτές Αρχές θα ικανοποιήσουν τις βασικές αιρέσεις της συμφωνίας. Ειδικότερα, για το κλείσιμο της συμφωνίας και την ισχύ της απαιτείται η ικανοποίηση των τεσσάρων παρακάτω αιρέσεων:

α) Το ελληνικό Κοινοβούλιο θα κυρώσει διά νόμου τη σύμβαση η οποία θα δημοσιευθεί στην επίσημη Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

β) Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα έχει ξεκαθαρίσει ότι η παρούσα συμφωνία συνιστά κρατική ενίσχυση ή η ενίσχυση αυτή είναι συμβατή με την εσωτερική αγορά.

γ) Η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς θα βεβαιώσει ότι η σύναψη της σύμβασης παράτασης της ΣΑΑ δεν απαιτεί νέα διαδικασία.

δ) Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα εγκρίνει την τροποποίηση της ΣΑΑ.

Με δεδομένο, όμως, ότι παρατηρητές της Ευρωπαϊκής Ενωσης παρακολουθούν τις συνεδριάσεις και τις αποφάσεις του ΤΑΙΠΕΔ, θεωρείται απίθανο τα ευρωπαϊκά όργανα να εμποδίσουν ή να θέσουν όρους που θα καθιστούν δύσκολη την υλοποίηση της σχετικής συμφωνίας. Από την άλλη πλευρά και η ελληνική Βουλή δεν έχει κανένα λόγο να μην την εγκρίνει. Επομένως, όπως ανέφερε καλά πληροφορημένη πηγή, η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα θεωρείται τελειωμένη.

Με τη νέα συμφωνία παρατείνεται η ημερομηνία λήξης της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων στην εταιρεία ΔΑΑ για τις 11 Ιουνίου 2046, αντί τις 11ης Ιουνίου 2026 που ισχύει σήμερα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή