Νέα στρατηγική εφαρμόζουν στο εξωτερικό οι κατασκευαστικές

Νέα στρατηγική εφαρμόζουν στο εξωτερικό οι κατασκευαστικές

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολο και μικρότερη προβλέπεται ότι θα είναι τους επόμενους μήνες η συνεισφορά των δημόσιων έργων από το εξωτερικό στον κύκλο εργασιών και στην κερδοφορία των ελληνικών κατασκευαστικών. Τα τελευταία τρία χρόνια, η ανάληψη δημόσιων έργων έχει καταστεί εξαιρετικά δυσχερής, λόγω της εκτόξευσης του κόστους χρήματος, δηλαδή του κόστους που καλούνται να επωμιστούν οι εταιρείες προκειμένου να υποβάλουν ανταγωνιστικές προσφορές σε δημόσιους διαγωνισμούς του εξωτερικού. «Μετά την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων στα μέσα του 2015, κατέστη επί της ουσίας αδύνατη η λήψη εγγυητικών επιστολών, που είναι απαραίτητες για την υποβολή μιας προσφοράς. Με δεδομένο ότι ουδείς φορέας του εξωτερικού δεχόταν εγγυητική από ελληνική τράπεζα, η επιλογή μιας ξένης κατέστη μονόδρομος, αλλά επί της ουσίας και αδιέξοδος», σημειώνει χαρακτηριστικά ανώτερο στέλεχος του κλάδου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, στο απόγειο της κρίσης, το επιτόκιο που προσέφεραν οι ξένες τράπεζες για την έκδοση μιας εγγυητικής επιστολής έφτασε στο 7,5% – 8%, τη στιγμή που οι ξένοι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, τους οποίους καλούνταν να ανταγωνιστούν οι ελληνικές εταιρείες, μπορούσαν να δανείζονται με 2%. Σήμερα, το σχετικό ποσοστό παραμένει πολλαπλάσιο για τους εγχώριους ομίλους και κινείται πέριξ του 6%, που επίσης είναι απαγορευτικό για την υποβολή ανταγωνιστικής προσφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες υποχρεώνονται σε αναπροσαρμογή της στρατηγικής τους. Προκειμένου λοιπόν να διατηρήσουν την παρουσία τους στο εξωτερικό, ιδίως σε χώρες που έχουν κατορθώσει να «χτίσουν» ένα καλό προφίλ, επιλέγουν έργα που είτε λόγω μεγέθους είτε λόγω αντικειμένου θα πρέπει να συνεργαστούν με κάποιον ξένο όμιλο. Η παρουσία του ξένου ομίλου ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της προσφοράς, καθώς αφαιρεί από την εξίσωση τον παράγοντα του κόστους χρήματος.

Συχνά δε τα εν λόγω έργα είναι συγχρηματοδοτούμενα με τη μέθοδο της παραχώρησης εκμετάλλευσης, γεγονός που προσφέρει πολλαπλά οφέλη, καθώς επιτρέπει μια μακροχρόνια ροή εσόδων. Για παράδειγμα, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ διεκδικεί αυτήν την περίοδο τη διαχείριση και κατασκευή του αεροδρομίου του Βελιγραδίου, σε συνεργασία με τον ινδικό όμιλο της GMR, με τον οποίο έχει αναλάβει και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης. Παράλληλα, εκτός από δημόσια έργα, αντικείμενο διεκδίκησης γίνονται πλέον και τα ιδιωτικά/δημόσια κτιριακά έργα. Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ πρόσφατα ολοκλήρωσε την κατασκευή του συγκροτήματος Al Rayyan στη Sharjah, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για λογαριασμό της βασιλικής οικογένειας. Η συνολική ανάπτυξη άγγιξε τα 250.000 τ.μ.

Αντίστοιχα, ο όμιλος «Ελλάκτωρ» προχωρεί το τελευταίο διάστημα σε αναδιοργάνωση του συνόλου των δραστηριοτήτων του, με την παρουσία στο εξωτερικό να μην αποτελεί εξαίρεση. Στόχος είναι να ενισχυθούν η αποτελεσματικότητα και κυρίως η κερδοφορία, στοιχείο ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς αρκετά από τα έργα που αναλήφθηκαν τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό, είτε στα Βαλκάνια είτε στη Μέση Ανατολή, δεν φαίνεται να είχαν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο αυτό, έμφαση πλέον δίνεται όχι μόνο στα δημόσια έργα υποδομών. Ο όμιλος αναμένεται να επεκταθεί στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, της Βόρειας και της Λατινικής Αμερικής, σε ό,τι αφορά το σκέλος των φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ παράλληλα κινείται ενεργά για τη διεκδίκηση δεκάδων έργων βιολογικών καθαρισμών στο εξωτερικό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή