Η ελληνική εταιρεία που έκανε τον… γύρο του κόσμου

Η ελληνική εταιρεία που έκανε τον… γύρο του κόσμου

6' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το να συναντήσει κάποιος ένα ελληνικό εστιατόριο περπατώντας στους δρόμους του Golden Triangle, μιας από τις κεντρικότερες εμπορικές περιοχές της Ουάσιγκτον, ή στο Μπρούκλιν, το Λονδίνο και το Μόναχο ή ακόμα και στον μακρινό Παναμά και στο Ντουμπάι, πλέον στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση.

Ωστόσο αυτό που πολύ δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς είναι ότι ο γύρος, το σουβλάκι και το μπιφτέκι των παραπάνω εστιατορίων έχουν παρασκευαστεί από μια ελληνική εταιρεία: τη Μέγας Γύρος – Megas Yeeros. Με δύο υπερσύγχρονα εργοστάσια παραγωγής κρέατος –ένα στον Ασπρόπυργο και ένα στο Nιου Τζέρσεϊ στις ΗΠΑ– η Megas Yeeros είναι η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής γύρου στην Ευρώπη, παράγοντας ημερησίως 40 τόνους γύρο, 850.000 σουβλάκια και 10 τόνους κρεατοσκευασμάτων τα οποία διοχετεύει σε 22 χώρες: στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ αυτών τη Γερμανία, τη Σουηδία και την Αγγλία, αλλά και στις ΗΠΑ, στον Καναδά, τον Παναμά, στα Αραβικά Εμιράτα και στο Κατάρ. Και μπορεί στην Ελλάδα ο γύρος και το σουβλάκι να έχουν ταυτιστεί με τη μικροεπιχειρηματικότητα –λειτουργούν περίπου 25.000 ψητοπωλεία σε όλη τη χώρα–, ωστόσο η ελληνική παραδοσιακή κουζίνα και το πιάτο πίτα γύρος αποτελούν πανίσχυρα brands που τα τελευταία χρόνια γνωρίζουν μεγάλη άνθηση και δεκάδες ελληνικά εστιατόρια με υψηλής ποιότητας προϊόντα δημιουργούνται σε πολλές χώρες.

Η Megas Yeeros δημιουργήθηκε μόλις το 2007, όταν ο χρόνος μετρούσε αντίστροφα για τη χώρα, με μια αρχική επένδυση ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, από τον Γιώργο Νίκα και τον Νικόλαο Λούστα, με όραμα, όπως σημειώνει ο κ. Λούστας στην «Κ», ο γύρος να γίνει παγκόσμιο προϊόν. Σήμερα, εξάγοντας σε 22 χώρες προϊόντα αξίας 10 εκατ. ευρώ ή το 30% του κύκλου εργασιών, φαίνεται ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο.

Αν και το τσουνάμι της κρίσης  έχει σαρώσει τα πάντα, η πορεία της εταιρείας δεν θυμίζει σε τίποτα εγχείρημα που άνοιξε τα φτερά του σε εποχή κρίσης: το 2007 ξεκίνησε με πωλήσεις 2 εκατ. ευρώ, το 2010 ανήλθαν στα 14,03 εκατ. ευρώ (με ελάχιστες εξαγωγές) ενώ το 2017 ο κύκλος εργασιών θα φτάσει τα 35 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ αφορούν εξαγωγές του ομίλου. Πλέον στον όμιλο εργάζονται 245 άτομα!

Ο κ. Λούστας πραγματοποίησε τα πρώτα επιχειρηματικά βήματά του στον χώρο της εστίασης αρχικά στη Θεσσαλονίκη και κατόπιν στην Αθήνα. Οπως σημειώνει, τότε διαπίστωσε την κακή ποιότητα των προϊόντων, την προχειρότητα σε όλα τα στάδια –από την παρασκευή των προϊόντων, τη συντήρηση, μέχρι το ψήσιμο και το σερβίρισμα στον πελάτη– που οδηγούσαν σε υποβαθμισμένα, ανθυγιεινά προϊόντα και αντίστοιχες χαμηλής ποιότητας υπηρεσίες προς τους καταναλωτές. «Δεν είναι περίεργο», τονίζει, «που ένα πιάτο γύρος είναι πιο φτηνό από έναν καφέ;». Οπως σημειώνει, αυτό είναι αποτέλεσμα της υποβάθμισης και της πολύ χαμηλής ποιότητας. Ετσι από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 έβαλε στόχο στο να προχωρήσει στη βιομηχανοποίηση των σχετικών προϊόντων, με έμφαση στην υψηλή ποιότητα και στη διατροφική αξία, αξιοποιώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο των τροφίμων και αναπτύσσοντας ειδικά, καινοτόμα για τον χώρο, προϊόντα.

Το πρώτο βήμα του, στην κατεύθυνση της βιομηχανικής παραγωγής, έγινε με τη δημιουργία της εταιρείας Ελληνικός Γύρος το 2001, μαζί με άλλους επενδυτές ήδη καταξιωμένους και γνωστούς στον κλάδο των τροφίμων και του κρέατος, από την οποία όμως αποχώρησε για να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία.

Το μυστικό της επιτυχίας

Σύμφωνα με τον κ. Λούστα, τα σημεία που έκαναν τη διαφορά και οδήγησαν στην επιτυχία τη Megas Yeeros είναι η έμφαση στη σταθερή ποιότητα των πρώτων υλών και των τελικών προϊόντων, εφαρμόζοντας πιστοποιημένες διαδικασίες και μεθόδους διασφάλισης ποιότητας σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η ανάπτυξη δικών της καινοτόμων προϊόντων μέσω έρευνας και ανάπτυξης. Πάνω από όλα, τονίζει, αυτό που έκανε τη διαφορά ήταν το ανθρώπινο δυναμικό και οι συνεργάτες του. Σήμερα η εταιρεία παράγει 80 βασικούς κωδικούς προϊόντων, με πρώτο σε πωλήσεις προϊόν τον γύρο, και πολλά δικά της προϊόντα (γεμιστά με τυριά, γιαούρτι, μαριναρισμένα κρέατα κ.ά.). Σημειώνεται ότι η εταιρεία προσαρμόζει τα προϊόντα σύμφωνα με τις ιδιαίτερες διατροφικές ιδιαιτερότητες των χωρών όπου έχει παρουσία, ενώ διαθέτει εξειδικευμένους συνεργάτες σε διάφορες πόλεις όπως Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Ντίσελντορφ, Παναμά κ.α., οι οποίοι εποπτεύουν τις διαδικασίες των συνεργαζόμενων εταιρειών.

Νέες επενδύσεις 5,7 εκατ. ευρώ έως και το 2020

Η Megas Yeeros έχει προγραμματίσει επενδύσεις 2,2 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα το 2018, ενώ επιπλέον 3,5 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν, μέχρι το 2020, στις ΗΠΑ, για την επέκταση του μηχανολογικού εξοπλισμού και την ενσωμάτωση των τεχνολογικών εξελίξεων στον χώρο της διατροφής. Κύριος στόχος, η ενίσχυση των πωλήσεών της τόσο στην Ελλάδα όσο κυρίως στο εξωτερικό με την επέκταση και σε νέες αγορές. Η εταιρεία διαθέτει στη βιομηχανική μονάδα στον Ασπρόπυργο χημείο, εξοπλισμένο με τα πλέον σύγχρονα όργανα, το οποίο εργάζεται για τη διασφάλιση της ποιότητας των πρώτων υλών και των τελικών προϊόντων αλλά και για την ανάπτυξη καινοτομιών, όπως την απομόνωση παραγόντων που επιταχύνουν την αλλοίωση των προϊόντων ή επηρεάζουν αρνητικά τη γεύση. Οπως σημειώνει ο κ. Λούστας, επενδύονται πολλά χρήματα και χρόνος στην έρευνα, ώστε να δημιουργηθούν υψηλής ποιότητας προϊόντα απαλλαγμένα από συντηρητικά, χρωστικές και άλλες δυνητικά αλλεργιογόνες ουσίες. Κάθε τελικό προϊόν με σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές ιχνηλατείται και ανά πάσα στιγμή η εταιρεία γνωρίζει τα πάντα για το συγκεκριμένο προϊόν από την πρώτη ύλη και την παρασκευή μέχρι την τελική παράδοσή του στους πελάτες. Η εταιρεία δίνει μεγάλη έμφαση στην εκπαίδευση. Εκτός της συνεχούς εκπαίδευσης του προσωπικού της σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της εταιρείας, από την ασφάλεια και την υγιεινή μέχρι τις νέες τεχνολογίες, πραγματοποιεί σεμινάρια για την εκπαίδευση των συνεργατών της. Εκεί, εταιρείες και επαγγελματίες ενημερώνονται για τη σωστή διαχείριση της κουζίνας των εστιατορίων, τις νέες τεχνολογίες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να αποφύγουν το ανθρώπινο λάθος, τις απαραίτητες πιστοποιήσεις και για τη σωστή διαχείριση των τροφίμων σε επίπεδο καθαριότητας και οικονομικού αποτελέσματος.

Επέκταση στις ΗΠΑ, όταν η Ελλάδα παρέπαιε

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Megas Yeeros, Νικόλαος Λούστας, σπούδασε γεωλογία, ωστόσο πολύ γρήγορα συνειδητοποίησε ότι η μελέτη των πετρωμάτων του πλανήτη μας δεν ήταν αυτό που τον κέντριζε. Ο χώρος της διατροφής και η ανάδειξη του γύρου σε παγκόσμιο προϊόν αποτέλεσε το μεγάλο όραμά του.

Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής και για να διαφοροποιηθεί από τα κακής ποιότητας προϊόντα τύπου Gyros που κυριαρχούσαν στο εξωτερικό, προχώρησε στο λανσάρισμα του brand Yeeros, δίνοντας βαρύτητα στην ποιότητα και στην υψηλή διατροφική αξία των προϊόντων.

Σε ό,τι αφορά το επιχειρείν στην Ελλάδα ο κ. Λούστας επισημαίνει τα γνωστά προβλήματα της γραφειοκρατίας, της υπερφορολόγησης και της αναποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης. «Εδώ που βρίσκεται η χώρα», επισημαίνει στην «Κ», «το ζητούμενο είναι το κράτος, ο κρατικός μηχανισμός να μη δημιουργούν εμπόδια και προβλήματα στις επιχειρήσεις». Σχολιάζοντας την εμπειρία της επένδυσης στις ΗΠΑ σημειώνει ότι το 2013, όταν ξεκίνησαν οι πρώτες επαφές, οι αμερικανικές αρχές αντιμετώπισαν με κάποια απορία το γεγονός ότι μια ελληνική εταιρεία επιθυμούσε να επενδύσει στις ΗΠΑ, εποχή που η χώρα μας ήταν πρωτοσέλιδο για την κρίση και τον κίνδυνο χρεοκοπίας. «Οι διαδικασίες για μια επένδυση στις ΗΠΑ είναι δύσκολες και απαιτητικές, ωστόσο η μεγάλη διαφορά είναι ότι εκεί οι κρατικές υπηρεσίες είναι δίπλα στον επενδυτή και προσφέρουν κάθε βοήθεια για να διευκολυνθεί η επένδυση. Οι Αρχές κατανοούν τα προβλήματα και βοηθούν στο να βρεθούν λύσεις, αντίθετα με την Ελλάδα όπου το Δημόσιο σε κάθε ευκαιρία δημιουργεί εμπόδια». Οταν έφτασε η ώρα των εγκαινίων του εργοστασίου στις ΗΠΑ, ο κ. Λούστας εξεπλάγη ευχάριστα όταν έμαθε ότι στην τελετή θα συμμετείχε ο κυβερνήτης του Nιου Τζέρσεϊ. «Αν και για τα δεδομένα της αμερικανικής οικονομίας η επένδυσή μας ήταν πολύ μικρή, ωστόσο μας τίμησαν με το παραπάνω ως έναν επενδυτή που συμβάλλει στην αμερικανική οικονομία με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας», υπογραμμίζει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή