Εξάγει μόλις το 2,5% των ελληνικών επιχειρήσεων

Εξάγει μόλις το 2,5% των ελληνικών επιχειρήσεων

2' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Διαρθρωτικό και όχι συγκυριακό πρόβλημα είναι ο χαμηλός βαθμός εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, κάτι που φαίνεται από το γεγονός ότι το 2008 το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου άγγιξε το 18,6% του ΑΕΠ. Σήμερα, αν και το έλλειμμα κινείται πλέον οριακά κοντά στο 1% του χαμηλότερου βεβαίως ΑΕΠ, αυτό οφείλεται περισσότερο στη μείωση των εισαγωγών λόγω της εσωτερικής υποτίμησης και λιγότερο στην αύξηση των εξαγωγών.

Ετσι, ακόμη και εν μέσω κρίσης που εκτιμάται ότι οι εξαγωγές αποτέλεσαν «σανίδα σωτηρίας» για τις ελληνικές επιχειρήσεις που απώλεσαν έσοδα από την εγχώρια αγορά, μόνο το 2,5% (17.730 επιχειρήσεις) των ελληνικών επιχειρήσεων κατέγραψε εξαγωγική δραστηριότητα (στοιχεία του 2015). «Ακόμη και σήμερα επικεντρωνόμαστε στη συζήτηση μόνο για τα δημοσιονομικά. Αν δεν αλλάξουμε θα έχουμε πραγματικό πρόβλημα επιβίωσης», επεσήμανε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥ Ελλάδος κ. Παναγιώτης Παπάζογλου κατά την παρουσίαση μελέτης της εταιρείας με τον τίτλο «Made in Greece: το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών».

Εξάγει μόλις το 2,5% των ελληνικών επιχειρήσεων-1

Το 85% των εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, καλύπτοντας μόλις το 28% των εξαγωγών, ενώ από την άλλη οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις πραγματοποίησαν το 25,9% των εξαγωγών. «Το μέγεθος μετράει στο θέμα των εξαγωγών, καθώς απαιτούνται κεφάλαια για επενδύσεις σε καινοτομία και ανθρώπινο δυναμικό», σημείωσε ο κ. Παπάζογλου προκρίνοντας ως λύση στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων τις συγχωνεύσεις και τις συμπράξεις.

Από τη δειγματοληπτική έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΥ σε συνεργασία με την Ipsos Opinion A.E. προκύπτει, εξάλλου, ότι η εξαγωγικές επιχειρήσεις στην πλειονότητά τους ανέπτυξαν την εξωστρέφειά τους προ κρίσης και όχι εξαιτίας αυτής. Συγκεκριμένα, το 73% των επιχειρήσεων έχει ξεκινήσει της εξαγωγές εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, ενώ τα τελευταία 6-10 χρόνια άρχισε τις εξαγωγές το 19%. Αλλωστε, το κίνητρο για τους περισσότερους επιχειρηματίες ήταν η αύξηση του τζίρου και των κερδών (71%) και όχι η ανάγκη επιβίωσης λόγω κρίσης (22% έδωσε αυτή την απάντηση).

Οι εξαγωγές αποδεικνύεται, εξάλλου, ότι είναι αποδοτική ενασχόληση για λίγους. Σύμφωνα με τη μελέτη της ΕΥ, οι εξαγωγές αποτελούν ποσοστό κάτω από το 50% του τζίρου για επτά στις δέκα επιχειρήσεις. Το 53% εξάγουν τα προϊόντα τους σε έως και 20 χώρες, το 30% σε έως και δέκα και το 16% σε έως και πέντε. Οι χαμηλές επιδόσεις για τις περισσότερες εταιρείες οφείλονται σε σημαντικό βαθμό στην έλλειψη της κατάλληλης προετοιμασίας από την έλλειψη ρευστότητας μέχρι την αδυναμία επικοινωνίας σε ξένη γλώσσα. Την ίδια ώρα οι ίδιοι οι επιχειρηματίες θεωρούν ως βασικούς εξωτερικούς ανασταλτικούς παράγοντες τη γραφειοκρατία (51%), την υψηλή φορολογία (34%) και την αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό (27%).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή