Προστιθέμενη αξία στο ελληνικό ελαιόλαδο η Ολύμπια Xenia

Προστιθέμενη αξία στο ελληνικό ελαιόλαδο η Ολύμπια Xenia

8' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η εταιρεία Ολύμπια Xenia έχει κάνει πράξη αυτό που από πολλούς προβάλλεται και επιχειρείται ως εθνικός στόχος. Την ανάδειξη της αξίας του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου και της ελιάς και την εξαγωγή της με τυποποιημένη μορφή και όχι με τη μορφή χύμα. Από το 1964 όταν η εταιρεία ιδρύθηκε από τον Γεράσιμο Βασιλόπουλο έως τις μέρες μας, υπό τη διοίκηση του κ. Χάρη Αναγνωστόπουλου, σημερινού βασικού μετόχου και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, η Ολύμπια Xenia συγκεντρώνει, τυποποιεί και διαθέτει «τον θαυμαστό καρπό της Μεσογείου», τυποποιημένο, κόντρα στη λογική της εύκολης λύσης που είναι η χύμα διάθεσή του.

Ο εθνικός στόχος είχε τεθεί από τον ίδιο τον ιδρυτή της, πέντε δεκαετίες πριν, αλλά συνεχίστηκε με την ίδια πίστη και ευλάβεια από τους συνεχιστές του, την κόρη του Γερ. Βασιλόπουλου και σήμερα από τον Χάρη Αναγνωστόπουλο, που ανέλαβε την εταιρεία το 2013. Σε αυτή την πενταετία η Ολύμπια Xenia υπερδιπλασίασε τον τζίρο της, αύξησε τις εξαγωγές της, ενίσχυσε κατά 40% το προσωπικό της, βελτίωσε τα αποτελέσματά της. Ολα αυτά διατηρώντας την άκρως υγιή χρηματοοικονομική της βάση, που στηρίζεται σε σχεδόν μηδενικό δανεισμό και στην ανάπτυξη της εταιρείας με ίδια κεφάλαια.

Η καρδιά της εταιρείας χτυπά στον τόπο παραγωγή της ελιάς. Από το 81ο χλμ. της εθνικής οδού Πατρών-Πύργου στην Αμαλιάδα του νομού Ηλείας κοντά στην Αρχαία Ολυμπία και σε έναν ιδιόκτητο χώρο 90 στρεμμάτων, η Ολύμπια Xenia επιχειρεί όχι μόνο σε όλη την Ευρώπη, αλλά σε όλο τον κόσμο. Από τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία έως τη Ρωσία και την Αμερική και πρόσφατα την Κίνα, η εταιρεία όχι μόνο εξάγει σήμερα σε 25 χώρες, αλλά κυρίως διαφυλάττει ως κόρην οφθαλμού τις αρχές του ιδρυτή της, που συνοψίζονται στην ανάδειξη της θρεπτικής αξίας της ελιάς σε όλο τον κόσμο, την εξαγωγή υψηλής ποιότητας τυποποιημένων προϊόντων και την παραγωγή αποκλειστικά εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου. Οι αρχές αυτές αντανακλώνται σε μια επίσης βασική επιχειρηματική λογική, που δεν είναι άλλη από το ότι μέσα από την τυποποίηση, η προστιθέμενη αξία του εξαγώγιμου προϊόντος παραμένει τελικά στη χώρα. Το εργοστάσιο διαθέτει σήμερα δύο ανεξάρτητες γραμμές παραγωγής, τη γραμμή αποθήκευσης και τυποποίησης εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου καθώς και τη γραμμή αποθήκευσης και τυποποίησης ελιάς, σε συνολικό χώρο παραγωγής 6.000 τ.μ.

Εξηγώντας τους στόχους της εταιρείας ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολύμπια Xenia σημειώνει ότι «τα ελληνικά προϊόντα δεν έχουν τη θέση που τους αρμόζει στις διεθνείς αγορές και έτσι αυτό που επιδιώξαμε δεν ήταν να ανταγωνιστούμε τους Ελληνες παραγωγούς. Με δεδομένη την ελληνική ποιότητα και την επιμονή στην ποιότητα του προϊόντος μας προσπαθήσαμε να ανταγωνιστούμε σε κόστος τους Ισπανούς και τους Ιταλούς». Την ίδια στρατηγική ακολουθεί και στην Ελλάδα, όπως εξηγεί, αφού «πρωταρχικός στόχος δεν είναι τόσο να αποσπάσουμε μερίδια από τους άλλους ανταγωνιστές μας. Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην προσπάθεια να μεγαλώσει η πίτα και να αυξηθεί η κατανάλωση της κατηγορίας του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου αλλά και κατανάλωση της ελιάς». Η εταιρεία όπως σημειώνει «έχει ενστερνιστεί το όραμα του Γεράσιμου Βασιλόπουλου και εμπορεύεται 100% extra παρθένο ελαιόλαδο, που αποτελεί την ανώτερη ποιότητα και συγκεντρώνει όλες τις εξαιρετικές ιδιότητες του χυμού του καρπού της ελιάς».

Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι ένα διεθνοποιημένο προϊόν, εξηγεί ο κ. Αναγνωστόπουλος και οι βασικοί ανταγωνιστές δεν είναι άλλοι από τους Ισπανούς και τους Ιταλούς, που είναι leaders στην παγκόσμια αγορά. «Το κρίσιμο θέμα για την ελληνική παραγωγή είναι η μείωση της ψαλίδας σε ό,τι αφορά το κόστος παραγωγής και επεξεργασίας του τελικού προϊόντος, κάτι που στην Ολύμπια Xenia το έχουμε επιτύχει σε μεγάλο βαθμό. Αυτό που παραμένει είναι η διαφορά στην πρώτη ύλη, η οποία ωστόσο αντισταθμίζεται από την υψηλή ποιότητα που χαρακτηρίζει το ελληνικό προϊόν».

Εξηγώντας τη στρατηγική της εταιρείας στο εξωτερικό, ο διευθύνων σύμβουλος της Ολύμπια Xenia σημειώνει ότι αυτή «υπαγορεύεται από το γεγονός ότι όσο μικρότερη είναι η συμμετοχή της πρώτης ύλης στο κόστος προϊόντος τόσο μικρότερο είναι και το ρίσκο. Αυτός είναι και ο λόγος που σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές έχουμε επικεντρωθεί στην ελιά, που αντιπροσωπεύει το μισό περίπου των εξαγωγών στο εξωτερικό». Η Ολύμπια Xenia εκτός από τα δύο βασικά προϊόντα, την ελιά και το λάδι, είναι πρώτη στις πωλήσεις συσκευασμένης πάντα κάππαρης, ενώ σημαντικό είναι και το μερίδιο που έχει και στην πάστα ελιάς, την οποία πρώτη καθιέρωσε στην ελληνική αγορά.

«Επικεντρωθήκαμε σε συγκεκριμένα προϊόντα»

Προστιθέμενη αξία στο ελληνικό ελαιόλαδο η Ολύμπια Xenia-1

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολύμπια Xenia Χάρης Αναγνωστόπουλος.

 

Οταν το 2013 ο κ. Αναγνωστόπουλος απέκτησε το βασικό ποσοστό στην εταιρεία, προχώρησε σε σημαντικές κινήσεις παραγωγικής αναδιάρθρωσης. Χημικός μηχανικός ο ίδιος και με εμπειρία σε παραγωγικές διαδικασίες, αλλά και σε συνεργασίες με μεγάλα λιανεμπορικά δίκτυα, μέσα από προηγούμενες θέσεις του σε εταιρείες όπως η Georgia Pacific, επικεντρώθηκε στη μείωση του κόστους παραγωγής. Εντοπίζοντας ως το αδύνατο σημείο της ελληνικής εξαγωγικής προσπάθειας το υψηλό κόστος παραγωγής, η διοίκηση επικεντρώθηκε στην απλοποίηση των διαδικασιών και στη βελτίωση του παραγωγικού αποτελέσματος. Περιορίζοντας τους κωδικούς των προϊόντων εστίασε το ενδιαφέρον του σε αυτά που είχαν ζήτηση στο εξωτερικό, δηλαδή στην ελιά και στο λάδι, κατάφερε να βελτιστοποιήσει τις παραγωγικές της δομές και εντέλει να μειώσει το κόστος παραγωγής, προκειμένου να μπορέσει να ανταγωνιστεί σε κόστος τους βασικούς ανταγωνιστές. Με την απλοποίηση «καταφέραμε να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένα προϊόντα», εξηγεί ο κ. Αναγνωστόπουλος, «να μειώσουμε το κόστος παραγωγής, ώστε το μόνο επιπλέον κόστος που θα υπήρχε να είναι αυτό της πρώτης ύλης, δηλαδή της ελιάς», που είναι –όπως επιμένει– «υπέρτερη». «Στηριχθήκαμε στην πολύ καλή χρηματοοικονομική βάση που διέθετε η εταιρεία, η οποία είχε από πάντα μηδενικό δανεισμό, μια πολιτική που ακολουθούμε και σήμερα. Αυτό μας βοήθησε να εφαρμόσουμε την πολιτική μας, δηλαδή μέσα από την απλοποίηση να υπερδιπλασιάσουμε τις πωλήσεις και να ρίξουμε το κόστος ανά μονάδα προϊόντος για να βγούμε πιο επιθετικά στις αγορές. Με αυτή την έννοια μειώσαμε όλα τα κόστη, όσα δεν προσθέτουν αξία στο προϊόν (non value added cost) και πετύχαμε να προσφέρουμε ένα προϊόν υψηλής ποιότητας σε προσιτή τιμή, γιατί εντέλει αυτό που έχει σημασία είναι να μπορεί ο καταναλωτής να το βρει στο ράφι σε ανταγωνιστική τιμή».

Συνεργασίες με γίγαντες του λιανεμπορίου

Οι διεθνείς αγορές επιβράβευσαν την πολιτική αυτή και οι εξαγωγές της εταιρείας αυξήθηκαν από το ένα τρίτο του τζίρου της που ήταν το 2012 στο 45% σήμερα, με ανοδική μάλιστα τάση και με βάση υπολογισμού τον διπλάσιο πλέον τζίρο. Πολύ περισσότερο, οι διεθνείς αγορές «αγκάλιασαν» την επιλογή της διοίκησης να τιμήσει στο ακέραιο τα συμβόλαια που είχε συμφωνήσει το 2017 και, παρά την άνοδο της τιμής στην πρώτη ύλη, να απορροφήσει τις αυξήσεις με ίδιο κόστος.

Οπως εξηγεί ο κ. Αναγνωστόπουλος, το 2017 υπήρξε η πρώτη χρονιά που, παρ’ όλη την αύξηση τζίρου κατά 20% σε σχέση με το 2016, η εταιρεία εμφάνισε αρνητικό EBITDA, εξέλιξη που οφείλεται στην απόφασή της να πάρει το κόστος της αύξησης της τιμής της ελιάς –η τιμή της διπλασιάστηκε σχεδόν– και να μην το μετακυλίσει στους πελάτες της. «Ηταν στρατηγική απόφαση να στηρίξουμε τα συμβόλαια του εξωτερικού», υπογραμμίζει ο κ. Αναγνωστόπουλος και «οι πελάτες μας αναγνώρισαν και αντάμειψαν αυτή την πρακτική, ενισχύοντας τη συνεργασία τους με την Ολύμπια Xenia. Το 2018 αναμένουμε νέα αύξηση του τζίρου μας κατά περίπου 10%, αλλά και ικανοποιητική κερδοφορία, καθώς η πιστή τήρηση των συμφωνιών το 2017 μας άνοιξε νέες αγορές ως ανταπόδοση της ορθής αυτής πρακτικής, την οποία πήραμε με κόστος, αλλά απολύτως συνειδητά».

Με διεθνείς συνεργασίες, όπως η Aldi και η Lidl, η Ahold Delhaize, η Mega Image και η Carrefour στη Ρουμανία, καθώς και η Loblaws στον Καναδά και η Makfa Ρωσίας, τα προϊόντα της Ολύμπια Xenia έχουν κορυφαία θέση στην αγορά της Ρωσίας και συνολικά σε 25 χώρες. Οπως σημειώνει ο κ. Αναγνωστόπουλος, η εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών αποτελεί καθημερινό στοίχημα, καθώς κάθε αγορά έχει τις ιδιαιτερότητές της όσον αφορά το είδος του προϊόντος που θέλει, όπως π.χ. αν η γεύση που θα έχει το προϊόν θα είναι ελαφριά ή πιο φρουτώδης, αν θα έχει περισσότερο ή λιγότερο αλάτι κ.λπ. «Πείσαμε τις μεγάλες αλυσίδες ότι μπορούμε να τους εξασφαλίσουμε το προϊόν που ζητάει η συγκεκριμένη αγορά και επιπλέον ότι έχουμε την τεχνογνωσία να δουλεύουμε με μεγάλες εταιρείες, εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες ποσότητες στην ώρα τους και ακολουθώντας διαδικασίες υψηλών προδιαγραφών και τηρώντας όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις. Με αυτό τον τρόπο πετύχαμε έτσι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».

Μεγάλος παραγωγός, αλλά μικρός εξαγωγέας η Ελλάδα στο ελαιόλαδο

«Η Ελλάδα έχει μικρό ποσοστό στα συσκευασμένα προϊόντα στο εξωτερικό ως χώρα», παρατηρεί ο κ. Αναγνωστόπουλος, κάτι που αποτυπώνεται στα στοιχεία με βάση τα οποία παρά το γεγονός ότι η χώρα μας είναι 3η παγκοσμίως με μερίδιο 8% στις εξαγωγές ελαιολάδου, μεγάλο μέρος αυτών των ποσοτήτων διοχετεύεται χύμα στην Ιταλία και στην Ισπανία. Ειδικά η Ιταλία απορροφά το 52% των ελληνικών εξαγωγών, ενώ στο κάδρο των εξαγωγών ανεβαίνει και η Ισπανία, η οποία αναδεικνύεται ως ανερχόμενη αγορά, αυξάνοντας τη ζήτησή της από 2% το 2009 σε 7% το 2017.

Η θέση της ελιάς στον διεθνή ανταγωνισμό είναι αισθητά καλύτερη όχι μόνο γιατί τα στοιχεία φέρουν την Ελλάδα στη 2η θέση με μερίδιο 26% στις εξαγωγές παγκοσμίως, αλλά κυρίως γιατί σημαντικό μέρος των εξαγωγών είναι σε τυποποιημένη μορφή. Είναι ενδεικτικό ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία πρώτος προορισμός της ελληνικής ελιάς είναι οι ΗΠΑ με μερίδιο 30%, ακολουθεί η Γερμανία με 10% και μετά έρχεται η Ιταλία με μερίδιο 7%, ποσοστό που μειώθηκε τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα από το 12% που ήταν το 2009.

Σε κάθε περίπτωση, εκτός από το στοίχημα των αγορών του εξωτερικού, η χώρα μας καλείται να κερδίσει και το στοίχημα των τυποποιημένων πωλήσεων και στην εγχώρια αγορά. Πιστός εκπρόσωπος αυτής της άποψης, ο διευθύνων σύμβουλος της Ολύμπια Xenia υπογραμμίζει ότι πολύ συχνά η τάση των Ελλήνων να προμηθεύονται χύμα λάδι, δεν είναι πάντα ασφαλής δρόμος για τη διασφάλιση της ποιότητας, πολλώ δε μάλλον, όταν σε αρκετές περιπτώσεις η σχέση ποιότητας-τιμής δεν δικαιολογεί την προτίμηση στο χύμα προϊόν. Η κρίση μάλλον έχει επηρεάσει αρνητικά αυτή την τάση που έχει βαθιές ρίζες και η προσπάθεια της εγχώριας βιομηχανίας, όπως σημειώνει ο κ. Αναγνωστόπουλος «θα πρέπει να είναι η αύξηση της πίτας, έτσι ώστε το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο να μπει σε κάθε σπίτι».

Η διοίκηση της Ολύμπια Xenia επενδύει σύμφωνα με τον επικεφαλής της προς αυτή την κατεύθυνση, στηρίζοντας τους ελαιοπαραγωγούς της τοπικής κοινωνίας, μέσω των οποίων προμηθεύεται την πρώτη ύλη αλλά και νέους παραγωγούς σε όλη τη χώρα, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της εταιρείας. Η επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί βασική επίσης επιλογή που κάνει τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας να δηλώνει περήφανος για το γεγονός ότι το 20% του προσωπικού της Ολύμπια Xenia είναι ανώτατης εκπαίδευσης και προβάλλει ως στοιχείο πρόσθετης αξιοπιστίας το γεγονός ότι η εταιρεία πρόσφατα εξασφάλισε το πιστοποιητικό business social compliant initiative, που πιστοποιεί ότι πληρoί όλους τους κανόνες σε σχέση με τις εργασιακές συνθήκες στην εταιρεία.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι αναφορές του στον ιδρυτή της εταιρείας είναι συχνές και μεταξύ αυτών ξεχωρίζει την πρόβλεψη που ο Γεράσιμος Βασιλόπουλος είχε κάνει πολλές δεκαετίες πριν ότι η Ελλάδα πρέπει να στηριχθεί στα αγροτικά προϊόντα, στη ναυτιλία και στον τουρισμό της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή