ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ολες οι γεύσεις της Ελλάδας σε μία στοά

oles-oi-geyseis-tis-elladas-se-mia-stoa-2278040

Είκοσι επτά λεπτά, δύο χιλιόμετρα. Τόσο απέχει η Ακρόπολη από τη Στοά Αρσακείου με τα πόδια, εάν ο περιηγητής επιλέξει την οδό Σταδίου. Τι σχέση έχουν αυτά τα δύο σημεία μεταξύ τους; Για την ώρα, καμία. H Legendary Food, ωστόσο, έχει βάλει στόχο να καταστήσει την εμπορική στοά του Αρσακείου Μεγάρου –πρόκειται στην ουσία για τη Στοά Αρσακείου – Ορφέως και τη Στοά του Βιβλίου– τον δεύτερο κυριότερο τουριστικό προορισμό της Αθήνας μετά την Ακρόπολη, προσφέροντας ένα γευστικό ταξίδι σε όλη την Ελλάδα, παρέχοντας εμπειρίες σε τουρίστες και ντόπιους και ανοίγοντας ταυτόχρονα παράθυρο στον κόσμο για τους μικρούς παραγωγούς.

Μοιάζει με όραμα. Και είναι. «Αειφόρος επιχειρηματική δράση δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς όραμα και αξίες», είναι η απάντηση που δίνει, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Αρης Κεφαλογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑ και εκ των βασικών στελεχών της Legendary Food.

Η Legendary Food αποτελεί τη μία εκ των δύο υποψήφιων επενδυτριών εταιρειών για τη μίσθωση της Στοάς Αρσακείου, του ιστορικού αυτού συγκροτήματος κτιρίων στην καρδιά του κέντρου της πρωτεύουσας ανάμεσα στην πλατεία Συντάγματος και στην πλατεία Ομονοίας. Ο σχετικός διαγωνισμός διενεργείται από τη «Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία – Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία», ιδιοκτήτρια της στοάς, και αυτό το διάστημα αναμένονται τα αποτελέσματα του δεύτερου γύρου. Εάν η Legendary Food έρθει πρώτη, τότε θα κατακυρωθεί σε αυτήν ο διαγωνισμός. Σε περίπτωση που τερματίσει σε αυτόν τον γύρο δεύτερη, τότε αναμένεται να υπάρξει και τρίτος γύρος.

Η ύπαρξη οράματος και αξιών δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι δεν έχει καταρτισθεί συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο. Υστερα από προεργασία τεσσάρων ετών καταστρώθηκε ένα επιχειρηματικό σχέδιο το οποίο προβλέπει ότι η συνολική επένδυση, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους ανακαίνισης του χώρου, θα έχει ύψος 10 εκατ. ευρώ και θα οδηγήσει στη δημιουργία περισσότερων από 300 νέων θέσεων εργασίας. Από τη στιγμή της υπογραφής της σύμβασης μίσθωσης, προβλέπεται ότι θα απαιτηθούν μόλις 18 μήνες για την ολοκλήρωση του έργου. Οπως υποστηρίζει ο κ. Κεφαλογιάννης, η εταιρεία έχει καταφέρει να συγκεντρώσει ό,τι καλύτερο υπάρχει στην Ελλάδα. «Στόχος μας είναι η συνεργασία με τους αρίστους», τονίζει. Αλλωστε στη βασική ομάδα της Legendary Food περιλαμβάνονται και στελέχη με πλούσια εμπειρία στον επιχειρηματικό και τραπεζικό κλάδο.

Κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό έχει η δημιουργία πολυκαταστήματος όπου θα διατίθενται προϊόντα μικρών παραγωγών από όλη την Ελλάδα, τοποθετημένα έτσι ώστε ο επισκέπτης να πραγματοποιεί νοερά μεν, με όλες τις αισθήσεις του δε, μια περιήγηση σε όλη τη χώρα. Ο σχεδιασμός, σε επόμενη φάση, προβλέπει τη δημιουργία ανάλογων πολυκαταστημάτων σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Βερολίνο, την Κωνσταντινούπολη, τη Μελβούρνη, το Ντουμπάι και τη Σαγκάη. «Ο κόσμος διψά για ελληνικά προϊόντα», υποστηρίζει ο Πίτερ Οικονομίδης, «γκουρού» του branding και της διαφήμισης παγκοσμίως και επίσης εκ των βασικών στελεχών της Legendary Food. Και αν μη τι άλλο, γνωρίζει καλά τις διεθνείς τάσεις στην κατανάλωση.

Επίσης, προβλέπεται η ύπαρξη καταστημάτων κάποιων εμβληματικών σημάτων της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων, υπό τη μορφή shop in shop, χώροι εμπειριών στους οποίους θα πραγματοποιούνται μαθήματα μαγειρικής, γευσιγνωσία, σεμινάρια από τους πλέον καταξιωμένους Ελληνες σεφ, ενώ βεβαίως θα λειτουργούν εντός του κτιρίου και ανεξάρτητα εστιατόρια.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η Legendary Food και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (marketplace) που σχεδιάζει, μέσω της οποίας οι μικροί παραγωγοί θα μπορούν να πωλούν τα προϊόντα τους σε κάθε γωνιά της υφηλίου.

Το πόσο πιστεύει η εταιρεία στους Ελληνες παραγωγούς και στην προστιθέμενη αξία της ελληνικής μεσογειακής διατροφής φαίνεται και απότο γεγονός ότι το σχέδιό της προβλέπει πως μέρος των εσόδων θα επενδύεται στον εκσυγχρονισμό της πρωτογενούς παραγωγής. Κι αυτό, διότι καλή η παράδοση, όπως επισημαίνει ο κ. Κεφαλογιάννης, αλλά πρέπει να εμπλουτίζεται με έρευνα και καινοτομία.

Αναβάθμιση περιοχής

Εύλογα, βεβαίως, αναρωτιέται κάποιος πώς οι άνθρωποι της Legendary Food προχωρούν σε μια σημαντική επένδυση σε μια ιδιαιτέρως υποβαθμισμένη, τα τελευταία χρόνια, περιοχή της Αθήνας. «Στην περιοχή Meatpacking (κρεαταγορά) στη Νέα Υόρκη μέχρι τη δεκαετία του ’90 φοβόσουν να περάσεις. Οταν όμως άνοιξαν εκεί καταστήματα η Apple και γνωστοί οίκοι μόδας, έγινε η πιο μοδάτη περιοχή της Νέας Υόρκης», υπενθυμίζει ο κ. Οικονομίδης.

Το έχουν πετύχει εδώ και χρόνια οι Ιταλoί με το Eataly, και από το 2007 που έγινε το πρώτο κατάστημα στο Τορίνο, πλέον λειτουργούν πάνω από 40 καταστήματα σε όλο τον κόσμο.

To πέτυχαν οι Πορτογάλοι με την TimeOut Market Lisbon που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2014 και πλέον αποτελεί τον Νο 1 τουριστικό προορισμό στη Λισσαβώνα. To πέτυχαν οι Ισπανοί με την ιστορική Μερκάδο ντε Σαν Μιγκέλ στη Μαδρίτη. Μπορεί να γίνει στην Ελλάδα; «Δεν θα γίνουμε ποτέ καλοί Γερμανοί, αλλά μπορούμε να είμαστε εξαιρετικοί Ελληνες.

Να μαθαίνουμε δηλαδή στους άλλους την τέχνη της ζωής», δίνει την απάντηση ο Πίτερ Οικονομίδης.

172 χρόνια ιστορίας στο κέντρο της πόλης

Το Αρσάκειο Μέγαρο κατασκευάστηκε τμηματικά από το 1846 (όταν χτίστηκε το πρώτο κτίριο στη γωνία των οδών Πανεπιστημίου και Πεσμαζόγλου σε σχέδια του Λύσανδρου Καυταντζόγλου) έως το έτος 1925, οπότε το όλο κτιριακό συγκρότημα κατελάμβανε πλέον όλο το οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τις οδούς Πανεπιστημίου, Αρσάκη, Σταδίου και Πεσμαζόγλου, σε σχέδια των αρχιτεκτόνων Μαρούδη, Τσίλλερ και Κριεζή. Το μέγαρο αυτό στέγαζε τα Αρσάκεια και Τοσίτσεια Σχολεία μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1930, οπότε μεταφέρθηκαν στο Ψυχικό. Κατά τα επόμενα χρόνια το μέγαρο στέγασε το Ειρηνοδικείο, την Εισαγγελία και το Εφετείο Αθηνών. Τα δικαστήρια αποχώρησαν από αυτό περί τα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Το έτος 1984 αποφασίστηκε η μίσθωση των χώρων του Καυταντζόγλειου Μεγάρου, των υπογείων, του πρώτου ορόφου και του δευτέρου ορόφου του όλου κτιρίου, στο ελληνικό Δημόσιο για τη στέγαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για τον σκοπό αυτό ανακαινίστηκε όλο το Αρσάκειο Μέγαρο μαζί με τη Στοά Αρσακείου και τα ισόγεια καταστήματα, έπειτα από μελέτη του αρχιτέκτονα Παύλου Καλλιγά. Μάλιστα, η μελέτη αυτή και το όλο έργο έχει βραβευθεί με το διεθνές βραβείο Europa Nostra. Ας σημειωθεί ότι κατά το έτος 1937 κατεδαφίστηκε μια πτέρυγα του Καυταντζογλείου και στον αίθριο χώρο χτίστηκε το κινηματοθέατρο «Ορφέας», γνωστό στους παλαιότερους και ως χώρος συναυλιών. Στο δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας του 1980, στο πλαίσιο της αποκατάστασης του μεγάρου, ο «Ορφέας» κατεδαφίστηκε και στη θέση του κατασκευάστηκε η Στοά του Βιβλίου, με είσοδο από τη Στοά Αρσακείου και την οδό Πεσμαζόγλου, στο δώμα της οποίας διαμορφώθηκε το αίθριο όπως είναι στη σημερινή του μορφή. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια στους χώρους λειτουργούσαν πολλά καταστήματα, κυρίως δερμάτινων ειδών, καθώς και καταστήματα ειδών ένδυσης και μάλιστα αυτών που κατατάσσονταν στις πολυτελείς μάρκες. Ολο το οικοδομικό τετράγωνο είναι χαρακτηρισμένο διατηρητέο κτίριο και το Καυταντζόγλειο Μέγαρο διατηρητέο μνημείο.

Από τον διαγωνισμό εξαιρούνται οι μισθωμένοι στο ελληνικό Δημόσιο χώροι για τη στέγαση του ΣτΕ.