Το μισό Δημόσιο κρίνει επαρκή για τα έργα τον κατασκευαστικό όμιλο Καλογρίτσα και το άλλο όχι

Το μισό Δημόσιο κρίνει επαρκή για τα έργα τον κατασκευαστικό όμιλο Καλογρίτσα και το άλλο όχι

3' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σοβαρές «σκιές» και περιθώριο για αμφισβήτηση της νομιμότητας των χειρισμών που έχουν γίνει, αφήνει η υπόθεση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, ο οποίος «διαφημίστηκε» ήδη από το 2015 ως ένα από τα σημαντικότερα εγχειρήματα της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, καθώς στόχος ήταν να προσφερθεί η δυνατότητα και σε μικρότερου μεγέθους εταιρείες να συμμετάσχουν σε εργολαβίες μεγάλης αξίας.

Στην πορεία όμως κι ενώ οδεύουμε προς τη συμπλήρωση τεσσάρων ετών από την προκήρυξη του διαγωνισμού για την πρώτη από τις οκτώ συνολικά εργολαβίες στις οποίες «τεμαχίστηκε» το έργο, φαίνεται ότι τα προβλήματα αυξάνονται αντί να μειώνονται.

Στο επίκεντρο βρίσκεται ασφαλώς ο όμιλος Καλογρίτσα, ο οποίος κρίθηκε κατάλληλος από τον υπ. Υποδομών κ. Σπίρτζη, ώστε να υλοποιήσει τουλάχιστον τις δύο από τις τέσσερις εργολαβίες, στις οποίες μειοδότησε τα προηγούμενα χρόνια, προσφέροντας εκπτώσεις άνω του 50%. Την προηγούμενη εβδομάδα κ. Σπίρτζης αποφάσισε, τελικά, να προκρίνει την «Τοξότης» – Ομάδα Κατασκευών στην τέταρτη εργολαβία (είχε προηγηθεί λίγες εβδομάδες νωρίτερα και η έγκριση για την πρώτη), με τις αρμόδιες υπηρεσίες να κρίνουν ότι η εταιρείες συμφερόντων Καλογρίτσα διαθέτουν την απαιτούμενη πιστοληπτική ικανότητα και οικονομική επάρκεια, προκειμένου να υλοποιήσουν τα έργα. Οπως αναφέρει η σχετική υπουργική απόφαση, «από την εξετασθείσα προσφορά της “Τοξότης” -Ομάδας Κατασκευών δεν προκύπτει πρόβλημα σ’ ό,τι αφορά την ομαλή υλοποίηση του έργου».

Ασφαλώς, άλλες αναθέτουσες αρχές, όπως για παράδειγμα ο Δήμος Διονύσου, ή ο ΔΕΔΔΗΕ, έχουν εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη. Ειδικά, ο διαχειριστής του δικτύου της ΔΕΗ έχει πολλάκις κληθεί να χειριστεί προβλήματα που απορρέουν από τις δεκάδες εργολαβίες που έχει αναλάβει από το 2015 μέχρι σήμερα ο όμιλος Καλογρίτσα. Τον Ιούλιο, η επιτροπή του διαγωνισμού για ανάθεση των φετινών εργολαβιών ανέφερε, εξετάζοντας σχετική ένσταση της «Τοξότης», ότι «τα προβλήματα στις 10 εν εξελίξει εργολαβίες οξύνθηκαν, με αποκορύφωμα την ολοκληρωτική παύση εργασιών». Συνεχίζει, δε, λέγοντας ότι, «η Επιτροπή του Διαγωνισμού, λαμβάνοντας υπόψη τα νεότερα δεδομένα με τις παύσεις εργασιών, κρίνει ότι υφίσταται θέμα αξιοπιστίας του εν λόγω οικονομικού φορέα». Λίγο αργότερα κι ενώ έχουν πλέον κινηθεί οι διαδικασίες, ώστε να κηρυχθεί έκπτωτη η «Τοξότης», ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ, Θ. Μισδανίτης, κατέθεσε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ότι «όταν η “Τοξότης” έπαψε να αποδίδει ως εργολάβος, εμείς προχωρήσαμε σε έκπτωσή του από το σύνολο των περιοχών της χώρας, κι αυτό οδήγησε στον αποκλεισμό του, παρότι είχε δώσει τη μεγαλύτερη έκπτωση και είχε τα τυπικά».

Είναι λοιπόν προφανές το ερώτημα πώς το υπ. Υποδομών κρίνει ικανή την «Τοξότης» – Ομάδα Κατασκευών να υλοποιήσει τις εργολαβίες 1 και 4 του Πάτρα – Πύργος, τη στιγμή που άλλοι φορείς του Δημοσίου αντιμετωπίζουν καθημερινά σωρεία προβλημάτων στα έργα που είχαν ανατεθεί στον κ. Καλογρίτσα. Μάλιστα, λόγω ακριβώς της άρνησης των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις του και της έλλειψης ρευστότητας, ο κ. Καλογρίτσας φέρεται να αποχώρησε οικειοθελώς και από τις εργολαβίες 2 και 3 του άξονα Πάτρα – Πύργος. Αυτή ακριβώς η κίνηση της οικειοθελούς (;) αποχώρησης προξένησε μεγάλη έκπληξη σε φορείς της αγοράς, οι οποίοι κάνουν λόγο για υπόγειες διαπραγματεύσεις και υποσχέσεις για ανταλλάγματα.

Επιχειρώντας να κατευνάσει τις ανησυχίες των φορέων και των βουλευτών της περιοχής του Πύργου και της Πάτρας, ο κ. Σπίρτζης φέρεται να διεμήνυσε σε σχετική συνάντηση μαζί τους, πριν από λίγες ημέρες, ότι την καλή εκτέλεση των εργολαβιών 1 και 4 θα αναλάβει να εγγυηθεί η Intrakat. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η διοίκηση της εισηγμένης, επί του παρόντος, έχει αντίθετη άποψη και δεν φέρεται διατεθειμένη να συμμετάσχει σε ένα τέτοιο σενάριο. Ακόμα όμως κι αν δεχόταν να «εξυπηρετήσει» τον υπουργό, είναι προφανές ότι προκύπτουν σοβαρά ζητήματα για την αξιοπιστία και τη νομιμότητα των σχετικών χειρισμών, καθώς, όπως αντιλαμβάνεται κανείς, είναι αν μη τι άλλο αξιοπερίεργο πώς προκρίνεται μια υπερχρεωμένη εταιρεία σε έναν διαγωνισμό (ακόμα κι αν όντως έχει τα τυπικά έγγραφα) και πριν καν υπογράψει τη σύμβαση, ο αρμόδιος υπουργός γνωρίζει ότι μία άλλη εταιρεία θα την υποκαταστήσει στη συνέχεια και θα εγγυηθεί την εκτέλεση του έργου. Ολα αυτά, δε, την ίδια στιγμή που η συγκεκριμένη εταιρεία δηλώνει επίσημα ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο…

Η Intrakat, βέβαια, εμφανίζεται πλέον ως η επικρατέστερη για την ανάληψη των εργολαβιών 2 και 3, καθώς η ιταλική GD Infrastrutture (η οποία λειτουργεί στην Ελλάδα σε συνεργασία με τη Μηχανική) φέρεται να έχει αποκλειστεί, παρότι εν τω μεταξύ έχει προκριθεί σε άλλες δύο εργολαβίες του ίδιου έργου (6 και 8). Ο κ. Σπίρτζης μάλιστα ανέφερε (στην ίδια συνάντηση με τους φορείς της περιοχής) ότι υπάρχει χρονικό περιθώριο μέχρι και την άνοιξη του 2019, ώστε να γίνουν και οι τυχόν προσφυγές, πριν προχωρήσει στην υπογραφή των συμβάσεων για τις εργολαβίες 2 και 3, «φωτογραφίζοντας» ουσιαστικά τον αποκλεισμό της GD Infrastrutture. Σημειωτέον, δε, ότι μέχρι και την Παρασκευή οι Ιταλοί δεν είχαν την παραμικρή ενημέρωση για τον αποκλεισμό τους, ώστε να είναι σε θέση να ασκήσουν ένσταση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή