ΔΗΚΤΗΣ

Ο ΔΗΚΤΗΣ (14/04/19)

Ο ΔΗΚΤΗΣ (14/04/19)

Ενώ o ΟΛΠ ταλαιπωρείται, ο ΟΛΘ κάνει περίπατο

Κάθε λιμάνι και καημός; Οχι ακριβώς. Στον Πειραιά οι Κινέζοι της Cosco βρίσκονται διαρκώς αντιμέτωποι με εμπόδια. To επενδυτικό της σχέδιο «σκοντάφτει» πότε στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), πότε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και πότε στις αντιδράσεις τοπικών φορέων. Κι ενώ o ΟΛΠ ταλαιπωρείται, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης κάνει περίπατο.Το σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού εγκρίθηκε, χωρίς τυμπανοκρουσίες, την περασμένη εβδομάδα από τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων και προβλέπει επενδύσεις συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 180 εκατ. είναι υποχρεωτικές, προβλέπονταν δηλαδή από τη σύμβαση παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι στο σχήμα που απέκτησε τον ΟΛΘ συμμετέχει και ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης.  Στην περίπτωση του Πειραιά, η μεν ΕΣΑΛ έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων, αλλά «πάγωσε» τις άλλες που θέλει η Cosco. Προφανώς, η προεκλογική περίοδος δεν διευκολύνει επενδύσεις που προκαλούν αντιδράσεις. Οι Κινέζοι ωστόσο θεωρούν ενιαίο το master plan και δεν σκοπεύουν να το κατατμήσουν με βάση τη συγκυρία και τις σκοπιμότητες.

Ιδιαίτερα καλή είναι η πορεία των μεγεθών του ΟΑΣΑ μέσα στη χρονιά. Τα μεγέθη σημειώνουν αύξηση 28% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Και επειδή τα μεγέθη της περασμένης χρονιάς είναι αυξημένα κατά 20% σε σχέση με το 2017, φέτος δεν αποκλείεται ο ΟΑΣΑ να έχει έσοδα υψηλότερα κατά 60 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα δε με τον Γιώργο Αγραφιώτη, επικεφαλής λειτουργιών της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, που συμμετέχει στην κοινοπραξία που λειτουργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο στον ΟΑΣΑ, αν οι ρυθμοί αυτοί συνεχιστούν μέχρι τέλος του έτους, δεν αποκλείεται ο ΟΑΣΑ να καταστεί πλεονασματικός. Η μείωση της εισιτηριοδιαφυγής, δηλαδή ο περιορισμός των «τζαμπατζήδων», μπορεί να κάνει θαύματα.

Αδικίες Δημοσίου προς ιδιώτες

Η ρύθμιση με την οποία η κυβέρνηση μείωσε στο μισό, για την ακρίβεια στο 3% από 6%, το επιτόκιο με το οποίο επιβαρύνεται το Δημόσιο για ληξιπρόθεσμες οφειλές του σε ιδιώτες, την ίδια ώρα που οι τελευταίοι επιβαρύνονται με επιτόκιο 8,76% για τις δικές τους οφειλές στο Δημόσιο, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Oχι άδικα, λοιπόν, η Νέα Δημοκρατία σκοπεύει να το αναδείξει, καθώς υποστηρίζει ότι πρόκειται για άδικη και αντισυνταγματική παρέμβαση. Η θέση της είναι ότι πρέπει να μειωθεί στο 3% και το επιτόκιο υπερημερίας για τις οφειλές των ιδιωτών στο Δημόσιο.

Ρωτάμε και απάντηση δεν παίρνουμε

«Τα χρήματα δεν είναι το πρόβλημα, πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη ωρίμανσης έργων. Ρωτάμε γιατί αργούν τόσο πολύ οι μελέτες στην Ελλάδα, αλλά δεν έχουμε λάβει απάντηση, όμως αυτές είναι που μπορούν να επιταχύνουν τα έργα. Πρέπει να είναι προτεραιότητα». Με τις φράσεις αυτές, ο κ. Γιάννης Καλτσάς, προϊστάμενος επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) σε Ελλάδα και Κύπρο, ανέδειξε μια βασική παθογένεια της παραγωγής δημοσίων έργων στην Ελλάδα. Ακόμα όμως κι όταν ολοκληρώνονται οι μελέτες, συχνά αφήνουν περιθώριο για «ελιγμούς» από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών, που εντοπίζουν τυχόν αστοχίες και σπεύδουν να τις εκμεταλλευθούν προς ίδιον όφελος.