ΔΗΚΤΗΣ

Ο ΔΗΚΤΗΣ (13/10/19)

ephoria69176-3

Ορατός ο κίνδυνος για βαρύ πρόστιμο από Κομισιόν για ΛΑΡΚΟ

Με βαρύ πρόστιμο κινδυνεύει πλέον η Ελλάδα από την Κομισιόν, επειδή από το 2013 δεν έχει υποχρεώσει τη ΛΑΡΚΟ να επιστρέψει στο Δημόσιο 170 εκατ. ευρώ, τα οποία κρίθηκαν ότι είναι παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Δεδομένου ότι η ΛΑΡΚΟ δεν έχει ούτε μαντίλι να κλάψει, πόσο μάλλον 170 εκατ., η ανάκτηση σημαίνει κλείσιμο και ρευστοποίηση της εταιρείας. Τον Δεκέμβριο του 2017, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, στο οποίο προσέφυγε η Κομισιόν, απεφάνθη ότι η Ελλάδα ποιείται την νήσσαν. Δεκατρείς μήνες μετά, τον Ιανουάριο του 2019, η Κομισιόν επανήλθε και προειδοποίησε την κυβέρνηση ότι θα ζητήσει από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο να επιβάλει πρόστιμο στη χώρα για την παρελκυστική τακτική της. Τον Μάρτιο, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αγόρασε όσο χρόνο χρειαζόταν, υποσχόμενη ότι θα ανακτήσει τα 170 εκατ. ευρώ και θα ιδιωτικοποιήσει την εταιρεία. Στις 9 Οκτωβρίου, το ΥΠΕΞ ενημέρωσε το υπουργείο Οικονομικών ότι, αν δεν βρεθεί μια λύση σύντομα, η Κομισιόν είναι αποφασισμένη αυτή τη φορά να ζητήσει την επιβολή προστίμου από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Τι θα κάνει η νέα κυβέρνηση; Σε πρώτη φάση θα προσπαθήσει να αγοράσει και αυτή λίγο χρόνο. «Αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες που έγιναν από την Κομισιόν και θα θέλαμε να διαβεβαιώσουμε ότι θα εντείνουμε τις προσπάθειές μας θα παρουσιάσουμε ένα χρονοδιάγραμμα συγκεκριμένων βημάτων που θα διασφαλίζουν ότι η υπόθεση θα κλείσει με τον κατάλληλο τρόπο», θα πει, ελπίζοντας να την πείσει.  

Περισσότερα από 7,5 δισ. ευρώ ρυθμίστηκαν σε 120 δόσεις

Περισσότερα από 7,5 δισ. ευρώ ρύθμισαν 722.000 οφειλέτες του Δημοσίου. Το ποσό αυτό αποτελεί ρεκόρ ξεπερνώντας ακόμα και τη ρύθμιση του 2015 (100 δόσεων), η οποία μάλιστα είχε καλύτερους όρους από τη σημερινή. Το οικονομικό επιτελείο κρίνει ως ιδιαίτερα επιτυχημένη τη ρύθμιση των 120 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία, και υπολογίζει ότι εντός του τρέχοντος έτους θα εισπράξει περίπου 700 εκατ. ευρώ. Τα οριστικά στοιχεία, όπως αναφέρουν από τη φορολογική διοίκηση, θα είναι διαθέσιμα στα μέσα της επόμενης εβδομάδας όταν τα πιστωτικά ιδρύματα θα έχουν ενημερώσει τις εφορίες για τις πληρωμές που έχουν γίνει.

Σε επίπεδα-ρεκόρ οι ναύλοι 

Με τα ναύλα των πολύ μεγάλων δεξαμενοπλοίων (VLCC) να ξεπερνούν την Παρασκευή τις 300.000 δολάρια την ημέρα, πολλά τέτοιου τύπου πλοία που ήταν έτοιμα να δεξαμενιστούν για συντηρήσεις και άλλες εργασίες ανέκρουσαν πρύμναν για να επωφεληθούν από το πρωτοφανές στην πρόσφατη ιστορία ράλι της σποτ αγοράς. Η επίθεση σε ιρανικό δεξαμενόπλοιο σε συνδυασμό με τις αμερικανικές κυρώσεις σε ένα μεγάλο μέρος του κινεζικού τονάζ αλλά και η εποχικά υψηλή ζήτηση για καύσιμα πριν από τον χειμώνα οδηγεί την κούρσα των τιμών. Ακόμα και οι παλαιότεροι στις ναυλαγορές δεν θυμούνται τόσο υψηλούς  ναύλους, ούτε καν τη δεκαετία  του 1970. Με τους εκναυλωτές να βλέπουν το πρωί ναύλους 220.000 και λίγες ώρες μετά ναύλους στις 290.000, διεκδικούσαν την Παρασκευή όλο και υψηλότερες τιμές. Οι ναυλωτές σπεύδουν να κλείσουν φοβούμενοι ακόμα υψηλότερες απαιτήσεις εν μέσω κλιμάκωσης της ζήτησης για μεταφορά αργού, τροφοδοτώντας ακόμα περισσότερο την άνοδο. Είναι άγνωστο επί του παρόντος πού θα ισορροπήσει η αγορά και για πόσο καιρό, αλλά για την ώρα όλα δείχνουν πως όσοι είναι στη σποτ αγορά των VLCC  μπορούν να κερδίζουν εκατοντάδες χιλιάδες ημερησίως.

Κακοδιαχείριση και μεγάλες επιδοτήσεις στον κρατικό ΟΑΣΘ

Eνα ευρώ έφερνε η επιχείρηση και δύο έβαζε το κράτος. Ετσι λειτουργούσε ο κρατικός ΟΑΣΘ, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. Ο κρατικός οργανισμός έφτασε να επιδοτείται στο 200% της δραστηριότητάς του, αντί του 40% έως 60% που είναι ο μέσος όρος των κρατικά επιχορηγούμενων φορέων στην Ευρώπη. Η κακοδιαχείριση αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι ο κρατικός ΟΑΣΘ έφτασε να λειτουργεί το περασμένο καλοκαίρι με 213 λεωφορεία, όταν η ομαλή λειτουργία του απαιτούσε 600 λεωφορεία ενώ το 2017, όταν ο οργανισμός κρατικοποιήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, λειτουργούσαν περίπου 500 λεωφορεία. Ετσι, δύο χρόνια κρατικής διαχείρισης έβγαλαν πάνω από το 50% του στόλου από τη λειτουργία, επίδοση-ρεκόρ ακόμη και για έναν τόσο πεπαλαιωμένο στόλο οχημάτων, όσο αυτόν του ΟΑΣΘ.