Ο ΔΗΚΤΗΣ

Η οικονομία βαδίζει σε τεντωμένο σχοινί

i-oikonomia-vadizei-se-tentomeno-schoini0

Με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη (φωτ.) τα έβαλε χθες η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ Εφη Αχτσιόγλου, με αφορμή δηλώσεις του στο Θέμα 104,6 ότι τα 32 δισ. ευρώ του ευρωπαϊκού πακέτου προορίζονται κυρίως για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις και μόνο τα 2 δισ. ευρώ του React EU για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Επίσης, ερμήνευσε ως απειλή για νέα μνημόνια τη διαπίστωση Σκυλακάκη πως η χώρα βαδίζει σε τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στην αντιμετώπιση των αναγκών της πανδημίας και την αποφυγή καταστάσεων και δεσμεύσεων του παρελθόντος. Ο κ. Σκυλακάκης της απάντησε, σημειώνοντας ότι η κατανομή των κονδυλίων είναι ευρωπαϊκή απόφαση και όχι ελληνική, καταλογίζοντάς της «ασύγγνωστη άγνοια». Επιπλέον, εξέφρασε απορία πώς η κ. Αχτσιόγλου δεν αντιλαμβάνεται την ανάγκη να επιδειχθεί σύνεση και σωφροσύνη στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών. «Αν είχαμε ακολουθήσει την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ να ξοδέψουμε πάνω από 30 δισ. ευρώ στην αρχή της πανδημίας, θα οδηγούσαμε τη χώρα σε πλήρη εκτροχιασμό», πρόσθεσε.

Απέκτησε προϋπολογισμό το Κέντρο Διαστήματος

Παρά τα όσα συμβαίνουν επί… Γης με την έξαρση της πανδημίας, η υλοποίηση της εθνικής διαστημικής πολιτικής εξακολουθεί να παραμένει προτεραιότητα. Ετσι, προ ημερών, ολοκληρώθηκε η κατάρτιση του προϋπολογισμού του Ελληνικού Κέντρου Διαστήματος, ο οποίος προβλέπεται να έχει έσοδα της τάξεως του 1 εκατ. ευρώ και έξοδα 545.000 ευρώ, με το ισοζύγιο να παραμένει θετικό. Η συντριπτική πλειονότητα των εσόδων θα προέλθει από επιχορηγήσεις και ένα πολύ μικρό τμήμα αυτών προκύπτει από πιστωτικούς τόκους. Αμοιβές και έξοδα προσωπικού φθάνουν τις 123.000 ευρώ.

Ομολογιακό δάνειο 84,3 εκατ. από την Trastor

Σε αναχρηματοδότηση υφιστάμενου δανεισμού της Trastor ΑΕΕΑΠ και ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας στρέφεται η διοίκηση της εισηγμένης. Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 84,3 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω δάνειο θα καλυφθεί από την Τράπεζα Πειραιώς, ενώ ως εκπρόσωπος των ομολογιούχων ορίστηκε η Aegean Baltic Bank. Από τα 84,3 εκατ., τα 64,3 εκατ. θα διατεθούν για την αναχρηματοδότηση υφιστάμενου δανεισμού, ενώ τα υπόλοιπα 20 εκατ. θα χρηματοδοτήσουν το επενδυτικό σχέδιο της Trastor. 

Η Εγνατία Οδός θα φέρει έσοδα 1 δισ.

Οριστικοποιήθηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ενόψει τελικής φάσης του διαγωνισμού, με το κείμενό της να έχει ενσωματώσει τις παρατηρήσεις των υποψηφίων, κάποιοι εκ των οποίων αντέδρασαν σε όψιμες αλλαγές ορισμένων εκ των όρων συμμετοχής. Το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβει έτσι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές έως και τις 11 Δεκεμβρίου και δεν πρόκειται να δώσει καμιά παράταση. Οπως εκτιμούν πηγές της αγοράς, ο διαγωνισμός για την Εγνατία αναμένεται να φέρει συνολικό άμεσο οικονομικό όφελος σημαντικά μεγαλύτερο του 1 δισ., με το 50% να αφορά την απόκτηση του δικαιώματος παραχώρησης και το υπόλοιπο 50% τα έργα συντήρησης και εκσυγχρονισμού που θα δεσμευθεί να αναλάβει ο ανάδοχος.

Χαμηλό το κόστος εξυπηρέτησης χρέους

Παρά την αύξηση των δεικτών δημοσίου χρέους λόγω της πανδημίας, η Ευρωζώνη δεν βρίσκεται στο χείλος μιας νέας κρίσης χρέους, καθώς τα επιτόκια πρόκειται να παραμείνουν πολύ χαμηλά, σημειώνει η Oxford Economics. Η δημοσιονομική επιβάρυνση από τα πρόσθετα μέτρα λόγω του δεύτερου κύματος COVID φαίνονται διαχειρίσιμα, τονίζει και προβλέπει πως το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους –ο καθοριστικός παράγοντας της δημοσιονομικής βιωσιμότητας– θα κινηθεί ακόμη χαμηλότερα την επόμενη δεκαετία και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων θα μειωθούν περαιτέρω. Οπως εκτιμά, σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ισπανία, το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους θα κινηθεί σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από ό,τι η αναπτυξιακή τους δυναμική τα επόμενα 10 χρόνια και, συνεπώς, το χρέος τους θα παραμείνει βιώσιμο. Εξαίρεση αποτελεί η Ιταλία, όπου η ανάπτυξη θα κινηθεί χαμηλότερα από το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους.