Ελληνική «πρωτιά» στη φορολογία της ακίνητης περιουσίας

Ελληνική «πρωτιά» στη φορολογία της ακίνητης περιουσίας

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ποια είναι στην πράξη η αξία του χαρτοφυλακίου ακινήτων των Ελλήνων σε τρέχουσες τιμές; Σύμφωνα με υπολογισμούς, δεν πρέπει να ξεπερνά τα 450-500 δισεκατομμύρια ευρώ, ακόμη και αν προσμετρηθούν τα αγροτεμάχια. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οτι για να προκύπτουν φόροι 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από περιουσίες 450 δισεκατομμυρίων ευρώ υπάρχει φορολόγηση με πραγματικό συντελεστή 0,7% ακόμη και από το πρώτο ευρώ περιουσίας.

Σε άλλες χώρες τέτοιοι συντελεστές είτε δεν εφαρμόζονται είτε, αν εφαρμόζονται, αφορούν ιδιοκτήτες με πολύ μεγάλες περιουσίες. Ενδεικτικά, η Κύπρος φορολογεί με συντελεστή 0,6% τις περιουσίες άνω των 400.000 ευρώ, οι οποίες όμως προκύπτουν με βάση τις αξίες ακινήτων του… 1981.

Η Γερμανία εφαρμόζει συντελεστή φορολόγησης 0,26% έως 0,35% για τα ακίνητα της πρώην Δυτικής Γερμανίας, ενώ η Γαλλία επιβάλλει φόρο 0,5% σε περιουσίες άνω των 800.000 ευρώ, στις οποίες όμως προσμετρά όλα τα περιουσιακά στοιχεία (μετοχές, καταθέσεις, ακίνητα κ.λπ.).

Το συμπέρασμα είναι προφανές: η Ελλάδα είναι πιο «ακριβή» και σε αυτό το μέτωπο, όπως και σε πολλά άλλα, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ενωση.

Ακούγεται υπερβολικό, αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινό. Παρά το γεγονός ότι τα αγροτεμάχια δηλώνονται στο Ε9 από το… 1997, ουδείς έχει καταγράψει μέχρι σήμερα την αξία τους. Ακόμη και με τον ΕΝΦΙΑ, το «κενό ενημέρωσης» δεν έχει κλείσει, καθώς τα αγροτεμάχια δεν προστίθενται στην υπόλοιπη ακίνητη περιουσία ώστε να υπολογιστεί ο λεγόμενος «συμπληρωματικός» φόρος, με αποτέλεσμα και οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών να μην έχουν μπει στον κόπο να υπολογίσουν τις αξίες. Οπότε ό,τι «ακούτε» σχετικά με το θέμα είναι στη βάση του περίφημου ελληνικού «κατά προσέγγιση».

Η ποντοπόρος ναυτιλία της Ευρωπαϊκής Ενωσης συνεισφέρει στο ΑΕΠ της Ε.Ε. αξία 145 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως και το 43% αυτής της δραστηριότητας αφορά τον ελληνόκτητο στόλο σε όρους χωρητικότητας εκτοπίσματος (DWT) ή το 36% σε όρους ολικής χωρητικότητας (gross tonnage). Η συνεισφορά αυτή στην οικονομική δραστηριότητα της γηραιάς ηπείρου δεν θα ήταν εφικτή χωρίς το ισχύον σε πανευρωπαϊκή κλίμακα φορολογικό καθεστώς, δηλαδή αυτό που εφαρμόζεται και στην Ελλάδα. Αυτό αναφέρει μελέτη της Oxford Economics που εκπονήθηκε νωρίτερα φέτος με αποδέκτη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Κι αποτελεί ένα από τα βασικά όπλα όσων υποστηρίζουν ότι καλό θα ήταν να μην κουνηθούν πολύ οι «τεκτονικές πλάκες» στον χώρο της ναυτιλίας.

H Cyprus αλλάζει τα δεδομένα

Ποια θα είναι η στάση της Aegean Airlines ως προς την πώληση της Cyprus Airways; Εξαιρετικά ουσιαστική. Η ελληνική εταιρεία, αρχικά, διά στόματος στελεχών της, έκανε λόγο για διερευνητική συμμετοχή στη διαδικασία. Στην πορεία, υπέβαλε προσφορά μη δεσμευτικού χαρακτήρα. Και πρόσφατα με δηλώσεις του στο Bloomberg ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτ. Βασιλάκης τόνισε ότι η αποκρατικοποίηση της κυπριακής εταιρείας μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για συνολική αναθεώρηση της πολιτικής αερομεταφορών τόσο σε Κύπρο όσο και σε Ελλάδα. Επισήμανε μάλιστα ότι η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του κυπριακού αερομεταφορέα μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για μείωση τελών χρήσης στα ακριβά αεροδρόμια. Οπερ σημαίνει ότι θα υπάρχει και συνέχεια…

Εισαγωγή στο Χρηματιστήριο βρίσκεται στα σκαριά

Τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή μετά το 2008 ετοιμάζει η Εθνική Πανγαία. Οι δύο βασικοί μέτοχοί της, ΕΤΕ και Invel, αναμένεται να διαθέσουν το 25% έως 30% των μετοχών της εταιρείας με στόχο την άντληση 300 έως 400 εκατ. ευρώ. Στόχος των εσόδων που θα προκύψουν, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, είναι η χρηματοδότηση ενός επεκτατικού σχεδίου ανάπτυξης της εταιρείας, κυρίως στην ελληνική και ιταλική αγορά. Προς την κατεύθυνση αυτή η εταιρεία ήδη έχει εκδώσει ένα ομολογιακό δάνειο ύψους 250 εκατ. ευρώ, που, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, κάλυψε κατά 100% η PIMCO. Το ύψος του συνολικού επενδυτικού προγράμματος της επιχείρησης αναμένεται να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ, συνυπολογίζοντας μια μόχλευση της τάξης του 100% των ίδιων κεφαλαίων, ύψους 550 έως 650 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να έχουν συγκεντρωθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέχρι τέλους του έτους. Η προσπάθεια αναμφίβολα παρακολουθείται από πολλούς, καθώς θα αποτελέσει crash test για την αντιμετώπιση των ελληνικών επιχειρήσεων από την εγχώρια και διεθνή επενδυτική κοινότητα. Επίσης αποτελεί προανάκρουσμα της ανάκαμψης της αγοράς ακινήτων, ύστερα από πολλά χρόνια υποχώρησης. Ακόμη και το 30% του επενδυτικού προγράμματος να διαθέσει η Πανγαία στην ελληνική αγορά, η αγορά του επαγγελματικού real estate θα αλλάξει σημαντικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή