ΔΗΚΤΗΣ

Ενα βασιλικό διάταγμα και τα 14 αεροδρόμια

ena-vasiliko-diatagma-kai-ta-14-aerodromia-2185365

Την Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015 γράφαμε από αυτές εδώ τις σελίδες πως η Fraport ζητούσε την υπαγωγή της επένδυσής της στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στις προβλέψεις της ελληνικής νομοθεσίας «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού». Ηταν μια απαίτηση ορισμένων εκ των μετόχων της (στους οποίους περιλαμβάνεται το γερμανικό δημόσιο) σε μια περίοδο που το ενδεχόμενο ενός Grexit δεν είχε, στα μάτια τους τουλάχιστον, εκλείψει αμετάκλητα. Τις διασφαλίσεις αυτές θεωρούσαν οι Γερμανοί πως μπορούσε να τις παρέχει –γράφαμε από τότε– το νομοθετικό διάταγμα 2687 του 1953 (θεσμοθετημένο επί βασιλέως Παύλου) «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού».

Το διάταγμα 2687/53 (ΦΕΚ Α 317 του 1953) προβλέπει σειρά μέτρων και εξασφαλίσεων, όπως η εξ ολοκλήρου διασφάλιση των κεφαλαίων, που θα εισαχθούν από το εξωτερικό, εξαίρεση από κάθε πράξη επίταξης ή αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, υποχρέωση της Τράπεζας της Ελλάδος να χορηγεί συνάλλαγμα στον επενδυτή και πολλές ακόμη διασφαλίσεις. Θεσπίστηκε τότε, προκειμένου η πολιτεία να προσελκύσει στην Ελλάδα ναυτιλιακά κυρίως κεφάλαια. «Η χρήση του σήμερα ισοδυναμεί ενδεχομένως και με μια οιονεί ρήτρα δραχμής», λένε πολλοί.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ υπέγραψε τη σύμβαση και μάλιστα ψήφισε πέρυσι τον Μάιο τη σχετική πρόβλεψη στο άρθρο 224 του νόμου 4389/2016 που περιέλαβε όλα τα της πρώτης αξιολόγησης. Ανάλογες διασφαλίσεις έχουν λάβει και άλλοι ξένοι επενδυτές στα μνημονιακά και όχι μόνον χρόνια. Συνεπώς, δεν πρόκειται για «δράκο»…

Σε λειτουργία

τέθηκε ο νέος ιστότοπος του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τεχνολογιών και Ενημέρωσης (www.mindigital.gr). Εξι και πλέον μήνες από την ίδρυσή του, τελικά απέκτησε δικτυακή παρουσία στο Internet. O χρόνος θεωρείται ρεκόρ, αλλά μόνον για τα δεδομένα του δημοσίου τομέα. Ο ιδιωτικός τομέας κινείται με άλλους ρυθμούς. Οπως έδειξε η περίπτωση της Fraport, μια μέρα μετά την ανάληψη των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, παρουσιάστηκαν οι νέες ιστοσελίδες τους. Υπό τον έλεγχο της ΥΠΑ, επί δεκαετίες δεν υπήρχε καμία διαδικτυακή παρουσία των συγκεκριμένων αεροδρομίων.

Not bad, Stefan

Επιτόκιο της τάξης του 1,5% συν spread που, αν και δεν έχει γίνει ακόμη επισήμως γνωστό, λέγεται πως είναι ιδιαίτερα χαμηλό για τη σημερινή ελληνική συγκυρία πληρώνει η Fraport Greece για το κοινοπρακτικό δάνειο ύψους 968 εκατ. ευρώ, με το οποίο χρηματοδοτεί το 60% του project των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Στην αγορά μιλούν για 200 με 300 μονάδες βάσης αλλά, μέχρι να δημοσιεύσει εξάμηνο η μητρική Fraport AG, θα παραμείνει εικασία. Αυτό που όμως δεν είναι εικασία, με βάση όσα πληροφορείται η «K», είναι ότι η κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου (73,4% και 26,6% αντίστοιχα) εξασφάλισε από τις δανείστριες τράπεζες συμβατική δέσμευσή τους πως, όσο θα αυξάνεται η πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας, τόσο θα μειώνεται το spread. Not bad, Stefan, που θα λέγανε και οι Αγγλοσάξονες.

Ολοι περιμένουν για λεφτά

Με το όπλο παρά πόδα βρίσκονται όλοι όσοι έχουν υποβάλει αιτήματα για χρηματοδότηση μέσω του fund of funds. Και είναι προετοιμασμένοι για άμεσες κινήσεις, εφόσον εγκριθεί η πρότασή τους. Και αυτό γιατί το ΕΤαΕ θέλει τρεις μήνες μετά την αξιολόγηση να έχουν λειτουργήσει τα επενδυτικά ταμεία που θα χρηματοδοτηθούν, δηλαδή το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους. Ο λόγος; Δεν θέλει να συμβεί το ίδιο που είχε γίνει με το «Jeremie», όπου τα επενδυτικά κεφάλαια ήταν απροετοίμαστα και χρειάστηκαν 1,5 χρόνο μετά την αξιολόγηση για την άντληση των κεφαλαίων. Προς ενημέρωσή σας, πάντως, η μεγαλύτερη κοσμοσυρροή παρατηρείται στο πρόγραμμα «Καινοτομία», καθώς εκεί η δημόσια χρηματοδότηση θα ξεπεράσει το 90%…

Οι ναυτιλιακές συμμαχίες ανεβάζουν ψηλά τον Πειραιά

Για νέα ρεκόρ βάζει πλώρη το λιμάνι του Πειραιά, καθώς από την 1η Μαΐου ξεκινούν τα τακτικά δρομολόγια της νέας μεγάλης ναυτιλιακής συμμαχίας «The Alliance». Σ’ αυτήν συμμετέχουν οι ιαπωνικές Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui OSK, Nippon Yusen KK, η γερμανική Hapag-Lloyd, που έχει εξαγοράσει και την κουβετιανή United Arab Shipping Company, και η ταϊβανέζικη Yang Ming Line. Παράλληλα αυξάνονται και οι προσεγγίσεις της «Ocean Alliance», στην οποία συμμετέχουν η CMA CGM, που έχει εξαγοράσει και τη σιγκαπουριανή NOL, η China Cosco Shipping, η Orient Overseas Container Line και η Evergreen. Επιπλέον, νέα και περισσότερα δρομολόγια θα εκτελεί και η τρίτη, και μεγαλύτερη, συμμαχία, η «2M», που έχουν συγκροτήσει η Maersk Line και η Mediterranean Shipping Company μαζί με τη Hyundai Merchant Marine. Με απλά λόγια, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές του κλάδου παγκοσμίως «θα πιάνουν» από φέτος όλες στον Πειραιά. Στις ρότες Απω Ανατολή – Ευρώπη και Μεσόγειο, η «2M» έχει μερίδιο 40%, η «Ocean Alliance» 35% και η «The Alliance» 24%. Με εξωτικά ονόματα, όπως «Tiger» και «Himalaya Services», τα δρομολόγια ολοένα και μεγαλύτερων πλοίων πυκνώνουν τόσο στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ όσο και στον Ι του ΟΛΠ. Εκτιμάται έτσι ότι ο ΟΛΠ θα ξεπεράσει με άνεση το ψυχολογικό όριο των 4 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων φέτος από 3,6 εκατ. πέρυσι και το πλήθος των πλοίων θα αυξηθεί σημαντικά. Πέρυσι «έδεσαν» στον Πειραιά 3.600 εμπορικά πλοία (συμπεριλαμβανομένων car carriers) από 3.100 το 2015, και φέτος υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τις 4.000.