Ο εμπορικός πόλεμος πλήττει τις δυτικές πολυεθνικές

Ο εμπορικός πόλεμος πλήττει τις δυτικές πολυεθνικές

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Αpple πλήττεται από την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, την αλλαγή καταναλωτικών συμπεριφορών μεταξύ των μελών της μεσαίας και ανώτερης τάξης, τη στροφή σε εγχώριας κατασκευής προϊόντα, αλλά και από τις επιπτώσεις του σινοαμερικανικού εμπορικού πολέμου.

Πάντως, δεν είναι η μόνη από τις αμερικανικές και γενικότερα δυτικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα στην κολοσσιαία αγορά της Κίνας. Ισως, μάλιστα, ακριβώς αυτή η αναπάντεχη εξέλιξη στην Apple, μία εμβληματική εταιρεία της αμερικανικής υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας με διεθνές βεληνεκές, να θέτει σε αμφισβήτηση την εμπορική πολιτική του προέδρου Ντόναλντ Tραμπ. Ο τελευταίος είχε ισχυριστεί ότι τα μακροπρόθεσμα οφέλη από τον εμπορικό πόλεμο με την Κίνα δικαιολογούν τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν επενδυτές και καταναλωτές. Δεν ξέρουμε εάν είχε σκεφθεί τις παράπλευρες απώλειες τύπου Apple.

Ρίσκο

Ο κώδωνας του κινδύνου λόγω της ραγδαίας επιβράδυνσης στην Κίνα έχει χτυπήσει και για άλλες μεγάλες αμερικανικές εταιρείες. «Η οικονομία της Κίνας ανακόπτει ταχύτητα πολύ πιο γρήγορα από όσο δείχνουν τα επίσημα οικονομικά στοιχεία. Και αυτό σημαίνει πως το Πεκίνο δέχεται πολύ μεγάλες πιέσεις να έρθει σε έναν κάποιο συμβιβασμό με τις ΗΠΑ», παρατηρεί στο Bloomberg ο Λίλαντ Μίλερ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας αναλύσεων και ερευνών, China Beige Book. Η εταιρεία διεξάγει πάμπολλες έρευνες σε όλους τους κλάδους της κινεζικής οικονομίας.

«Από την πλευρά τώρα των ΗΠΑ, η κάμψη στο χρηματιστήριο δημιουργεί ανάλογες πιέσεις και στον πρόεδρο Τραμπ».

Στην περίπτωση της αμερικανικής εταιρείας ταχυδρομικών υπηρεσιών FedEx, αυτή αναθεώρησε τις προβλέψεις κερδών στα τέλη του 2018 εξαιτίας των εμπορικών διενέξεων, ενώ και η επίσης αμερικανική Starbucks ανησυχεί. Η αλυσίδα με τα φερώνυμα καφέ θέλει να γίνει κορυφαία στην Κίνα, ανοίγοντας νέο κατάστημα ανά λίγες ώρες. Ομως, όπως είπε τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις μακροπρόθεσμα θα αυξηθούν μόλις 1%, δηλαδή πολύ λιγότερο από το 3% – 4%, που προβλέπεται για τις αγορές στις ΗΠΑ και αλλού. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler ήταν μία από τις πρώτες επιχειρήσεις με διεθνή παρουσία που επισήμαναν τον αντίκτυπο των εμπορικών διενέξεων. Ετσι, προειδοποίησε πέρυσι τον Ιούνιο ότι οι τιμωρητικοί δασμοί στην Κίνα επί των εισαγόμενων αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ θα πλήξουν τις πωλήσεις στην κινεζική αγορά.

Και αυτό συνέβη και στα αυτοκίνητα της Daimler, όπως και στα iPhone της Apple.

Εγχώριες ετικέτες

Εν τω μεταξύ, οι εύποροι καταναλωτές στην Κίνα –αυτοί που αγοράζουν αδιαλείπτως κάθε νέο μοντέλο iPhone– αλλάζουν συμπεριφορά. Πολλά ακριβά εστιατόρια στο Πεκίνο και τη Σαγκάη είναι άδεια, όπως και τα δωμάτια των πεντάστερων ξενοδοχείων. Οι δε πωλήσεις αυτοκινήτων και διαμερισμάτων στην Κίνα ελαττώνονται από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Δεκέμβριο συνεχώς.

Πολλοί προτιμούν αντί να αγοράσουν ένα iPhone, να επιλέξουν ένα φθηνότερο έξυπνο κινητό Huawei, στηρίζοντας την ομώνυμη κινεζική εταιρεία. Οσοι τώρα δεν έχουν καν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα νέο μοντέλο iPhone, προτιμούν να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο κάτω από το ένα τρίτο της τιμής ενός καινούργιου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή