Εχοντας επιδείξει ολιγωρία όταν η Κίνα εξαγόραζε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ενίοτε στρατηγικής σημασίας και ενώ προσπαθεί κατόπιν εορτής να αναχαιτίσει την επέλαση του κινεζικού κεφαλαίου, η Ε.Ε. βλέπει ένα ιδρυτικό μέλος της και τρίτη οικονομία της Ευρωζώνης, την Ιταλία, να πέφτει στην αγκαλιά του Πεκίνου. Το αναπάντεχο ειδύλλιο έχει προκαλέσει ταραχή σε Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον που έσπευσαν να θέσουν θέμα ασφαλείας και να προειδοποιήσουν τη Ρώμη ότι δεν έχει παρά μόνο να χάσει το γόητρό της από τον εναγκαλισμό της Κίνας. Εχει, όμως, παράλληλα προκαλέσει κραδασμούς στους κόλπους της ιταλικής κυβέρνησης.
Η Ρώμη, που το περασμένο έτος ήρθε σε μετωπική σύγκρουση με τις Βρυξέλλες γύρω από τον προϋπολογισμό του 2019, αποφάσισε προ ολίγων ημερών να γίνει η πρώτη χώρα μέλος του G7 που θα συμμετάσχει στο αμφιλεγόμενο σχέδιο της Κίνας, τον λεγόμενο «Νέο Δρόμο του Μεταξιού». Πρόκειται για ένα δίκτυο έργων υποδομών σε 80 χώρες που επικρίνεται ότι παγιδεύει τις χώρες αποδέκτες των υποδομών σε κατάσταση υπερχρέωσης. Η ταραχή που προκάλεσε η απόφασή της έγινε, όμως, ακόμη μεγαλύτερη όταν είδαν το φως της δημοσιότητας οι συμφωνίες που ετοιμάζονται να υπογράψουν με την Κίνα κρατικοί φορείς και ιδιωτικές εταιρείες της Ιταλίας. Πρόκειται για 50 συμβόλαια, μνημόνια συνεργασίας και συμφωνίες που θα υπογραφούν στο τέλος της εβδομάδας, οπότε αναμένεται στη Ρώμη ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ, με πολυάριθμη κινεζική αντιπροσωπεία. Οπως χαρακτηριστικά σχολιάζει η ιταλική εφημερίδα ευρείας κυκλοφορίας Corriere della Sera, «πρακτικά στην ολότητά του ο κρατικός μηχανισμός της Ιταλίας ετοιμάζεται να κλείσει συμφωνίες με την Κίνα».
Σε αυτές θα εμπλέκονται το ιταλικό Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (Cdp) και η ιταλική εταιρεία υποδομών φυσικού αερίου la Snam, που ετοιμάζεται να υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το ταμείο του Δρόμου του Μεταξιού για διεθνείς επενδύσεις. Θα συμμετέχουν, επίσης, η ιταλική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Enel, η εταιρεία υποδομών και δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας Terna, η μεγαλύτερη εταιρεία ναυπηγείων της Ιταλίας, η Finantieri, καθώς και οι δύο μεγαλύτερες τράπεζες της γειτονικής χώρας οι Unicredit και Intesa Sanpaolo.
Επίσης, θα συμμετάσχουν η βιομηχανία εξοπλισμού και υλικών μεταλλουργείων, η Danieli και ο πετρελαϊκός κολοσσός της Eni που αναμένεται να υπογράψει με την Τράπεζα της Κίνας συμφωνία συνεργασίας χρηματοδότησης, η ιταλική εταιρεία φυσικού αερίου Italgas, ενώ σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι λιμενικές αρχές της Γένοβας και της Τεργέστης θα υπογράψουν μνημόνια συνεργασίας με την China Communications Construction Company (CCCC), τη σημαντικότερη κατασκευαστική του Δρόμου του Μεταξιού. Και τέλος οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι θα αναλάβουν να μεταφέρουν εμπορεύματα από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι την καρδιά της Ευρώπης.
Σύμφωνα, μάλιστα, με το Bloomberg που δεν κατονομάζει τις πηγές του, δύο ποδοσφαιρικές ομάδες από τη βόρεια Ιταλία ενδέχεται να υπογράψουν συμφωνίες χορηγίας τους με κινεζικές εταιρείες. Επικαλούμενη, άλλωστε, τα σχετικά έγγραφα που διέρρευσαν, η βρετανική εφημερίδα Financial Times αναφέρει πως στο πλαίσιο αυτής της εταιρικής σχέσης της με τη δεύτερη οικονομία στον κόσμο, η Ρώμη προσβλέπει στον δανεισμό της από την κινεζική Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων σε Υποδομές (ΑΙΙΒ). Η βρετανική εφημερίδα σπεύδει, μάλιστα, να συμπεράνει πως η Ρώμη θα προσφύγει στην ΑΙΙΒ για να καθησυχάσει τις Βρυξέλλες πως η κίνησή της συνάδει πλήρως με τους κανόνες της Ε.Ε. Οπως επισημαίνει, η ΑΙΙΒ είναι διεθνής και τηρεί διεθνείς κανόνες στις πιστώσεις που χορηγεί.