Υποσχέθηκε κέρδη, εμφάνισε ζημίες και αναζητεί 2 δισ. δολάρια

Υποσχέθηκε κέρδη, εμφάνισε ζημίες και αναζητεί 2 δισ. δολάρια

4' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα καταστροφικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, που έδειξαν μεγάλη πτώση της ζήτησης στις ΗΠΑ, και οι μεγάλες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για στόλο ενός εκατομμυρίου πλήρως αυτόνομων αυτοκινήτων έως το τέλος του 2020 αναγκάζουν την Tesla να αναζητήσει από τη Wall Street ρευστότητα ύψους περίπου 2 δισ. δολαρίων μέσω έκδοσης ομολόγων και μετοχών. Η κίνηση που ανακοινώθηκε την Πέμπτη ανακούφισε επενδυτές και αναλυτές, οι οποίοι είχαν αρχίσει να ανησυχούν έντονα για την πορεία της εταιρείας που κυριολεκτικά ανέτρεψε την κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτων, αλλά δεν έχει ακόμη επιτύχει το σημαντικότερο: να εμφανίσει σταθερή κερδοφορία.

Μέχρι πρόσφατα ο Ελον Μασκ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Tesla, υποστήριζε πως δεν υπάρχει απολύτως καμία ανάγκη να ζητήσει από τους επενδυτές επιπλέον κεφάλαια. Η απόφαση για έκδοση μετατρέψιμων ομολόγων ύψους 1,35 δισ. δολαρίων και για πώληση μετοχών ύψους περίπου 650 εκατ. δολαρίων οφείλεται στο γεγονός πως ο Μασκ υπερεκτίμησε την ικανότητα της εταιρείας να πουλήσει αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα Model 3, προκειμένου να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τις επενδύσεις για το λογισμικό αυτόνομης οδήγησης και να καλύψει τα έξοδά της. Το πρώτο τρίμηνο η Tesla εμφάνισε ζημίες 2,9 δολάρια ανά μετοχή, με τους αναλυτές να έχουν προβλέψει κατά μέσον όρο ζημίες 1,3 δολάριο ανά μετοχή. Τα έσοδα της εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 4,54 δισ. δολάρια έναντι πρόβλεψης για έσοδα 5,19 δισ. δολαρίων. Η Tesla παρέδωσε το πρώτο τρίμηνο 63.000 αυτοκίνητα έναντι πρόβλεψης για 76.000 αυτοκίνητα. Και μπορεί οι πωλήσεις αυτοκινήτων το πρώτο τρίμηνο να αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 36%, στα 3,72 δισ. δολάρια, ωστόσο μειώθηκαν κατά 41% σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2018, όταν η Tesla είχε επιτύχει έσοδα 6,32 δισ. δολαρίων από πωλήσεις αυτοκινήτων.

Ανακούφιση

Η αλλαγή πορείας ανακούφισε τη Wall Street, που είχε πληροφορηθεί στις 25 Απριλίου πως εξαιτίας της μεγάλης υποχώρησης των πωλήσεων και της αποπληρωμής ομολόγου ύψους 920 εκατ. δολαρίων το ταμειακό υπόλοιπο της Tesla είχε υποχωρήσει στα 2,2 δισ. δολάρια. «O Μασκ και η Tesla κοίταξαν στον καθρέφτη και συνειδητοποίησαν πως πρέπει να αλλάξουν λίγο τη ρητορική σε σχέση με άντληση κεφαλαίων, διότι τα μαθηματικά δεν λένε ψέματα», εξηγεί στο Bloomberg ο Νταν Αϊβς, αναλυτής της Wedbush Securities. Την Παρασκευή, η τιμή των ομολόγων της Tesla αυξήθηκε από τα 85 στα 87 σεντ ανά δολάριο. Ομοίως το κόστος της ασφάλισης έναντι κινδύνου χρεοκοπίας μειώθηκε στο 1,5 εκατ. δολάρια, από 1,7 εκατ. δολάρια, για ομόλογα ύψους 10 εκατ. δολαρίων και διάρκεια ασφάλισης πέντε έτη. Το δεύτερο εξάμηνο του 2018, ο Μασκ είχε αναφέρει αρκετές φορές πως η Tesla θα εμφανίζει κέρδη κάθε τρίμηνο του 2019 μετά το πρώτο. Αναγκάστηκε να αλλάξει τη ρητορική του δύο ημέρες πριν από την ανακοίνωση αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου, λέγοντας πως η Tesla θα έχει «περίπου ουδέτερη ταμειακή ροή» το 2019. Αν και οι αναλυτές θεωρούσαν μέχρι και την 1η Μαΐου παρακινδυνευμένη την πώληση νέων ομολόγων από την Tesla εξαιτίας της απόδοσης περίπου 8%, που είναι αναγκασμένη να καταβάλλει η εταιρεία, και προέβλεπαν έκδοση κατά κύριο λόγο νέων μετοχών με στόχο την άντληση κεφαλαίων ύψους 2 με 3 δισ. δολάρια, η αντίδραση της αγοράς τούς διέψευσε. Φαίνεται πως ο Μασκ, παρά το γεγονός πως διαψεύδονται συνεχώς οι προβλέψεις του, εξακολουθεί να έχει την ικανότητα να τραβάει τους επενδυτές.

Τα ανοιχτά μέτωπα

Το βασικό πρόβλημα της Tesla αυτή τη στιγμή είναι μάλλον ότι έχει ανοίξει υπερβολικά πολλά μέτωπα: Από την προσπάθεια να καταστήσει το Model 3 το πρώτο πραγματικά μαζικής παραγωγής ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέχρι την ανάπτυξη λογισμικού που θα επιτρέπει την πλήρως αυτόνομη οδήγηση, τη δημιουργία στόλου με ένα εκατομμύριο ρομποτικά ταξί έως το τέλος του 2020, την κατασκευή νέου εργοστασίου στην Κίνα και την πώληση Model 3 στην Ευρώπη, που ξεκίνησε στα τέλη του πρώτου τριμήνου.

Η συνεχής αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής για το Model 3, η μέση τιμή του οποίου αυξήθηκε τους τελευταίους μήνες σε 50.000 δολάρια, η απόφαση για πωλήσεις μόνο μέσω Διαδικτύου που είχε ανακοινωθεί τον Φεβρουάριο και ανακλήθηκε δέκα ημέρες αργότερα, δείχνουν την έλλειψη καθαρού μυαλού από πλευράς Μασκ. Σαν να μην έφταναν οι στόχοι για κυκλοφορία του ηλεκτρικού φορτηγού με τράκτορα, της έκδοσης του Model 3 σε SUV (Model Y) και ενός νέου σπορ μοντέλου για το 2020, προ εβδομάδων ο Μασκ ανακοίνωσε έναν ακόμη πολύ φιλόδοξο στόχο: Τη δημιουργία μέχρι το τέλος του 2020 στόλου ενός εκατομμυρίου ρομποτικών ταξί, εκ των οποίων τα περισσότερα θα είναι Model 3 που ανήκουν σε ιδιώτες, τα οποία θα κινούνται χωρίς την ύπαρξη οδηγού. Κατά τον Μασκ, ακριβώς αυτός ο στόλος ρομποτικών ταξί θα εξασφαλίσει αδιάκοπη κερδοφορία στην Tesla. Το κατά πόσον είναι έτοιμο το λογισμικό της εταιρείας γι’ αυτή την πρόκληση είναι εξαιρετικά αμφίβολο.

Το μέλλον της εταιρείας θα κριθεί στην Κίνα

Τρεις μήνες μετά τα εγκαίνια για τη θεμελίωσή του, η Tesla προσπαθεί να ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα γίνεται το νέο της εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα περίχωρα της Σαγκάης. Το μέλλον της εταιρείας, που έχει ηγετική θέση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό από την πορεία στην Κίνα που είναι η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Τα θεμέλια του εργοστασίου έχουν πια μπει και οι εργάτες χτίζουν πλέον τοίχους και άλλες δομές που θα χρησιμοποιηθούν στο «Gigafactory 3», το πρώτο που φτιάχνει η Tesla εκτός ΗΠΑ. Η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα θα επιτρέψει στην Tesla να αποφύγει το δασμό 15% που ισχύει για εισαγόμενα από τις ΗΠΑ αυτοκίνητα και θα καταστήσει πιο ανταγωνιστική την τιμή των αυτοκινήτων της. Η ανάγκη για αύξηση των πωλήσεων εκτός ΗΠΑ φάνηκε πολύ έντονα στα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου του 2019. Στα μέσα Απριλίου ο Μασκ είχε δηλώσει πως το εργοστάσιο της Σαγκάης θα φτάσει ρυθμό παραγωγής δύο χιλιάδων αυτοκινήτων μέχρι το τέλος του 2019.   

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή