ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κοντά σε συμφωνία συγχώνευσης βρίσκονται Fiat Chrysler – Renault

konta-se-symfonia-sygchoneysis-vriskontai-fiat-chrysler-amp-8211-renault-2318496

Μια μεγάλη συγχώνευση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται στα σκαριά, καθώς η ιταλοαμερικανική Fiat Chrysler Automobiles (FCA) έχει προτείνει στη Renault να ενώσουν τις δυνάμεις τους και η τελευταία εξετάζει σοβαρά την προοπτική αυτή. Η γαλλική εταιρεία θεωρεί φιλική την προσέγγιση της FCA, η οποία κάνει λόγο για συμφωνία μόνον με ανταλλαγές μετοχών. Στη συνέχεια ο νέος όμιλος θα υπαχθεί σε μια νέα εταιρεία συμμετοχών, εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Αμστερνταμ. Ορισμένοι αναλυτές του κλάδου μιλούν για ενδεχόμενη ανακοίνωση της συγχώνευσης ακόμα και σήμερα Τρίτη. Ταυτόχρονα, η Renault, μέρος της τριμερούς συμμαχίας με τη Nissan και τη Mitsubishi, την οποία υλοποίησε πριν από σχεδόν είκοσι χρόνια ο Κάρλος Γκοσν, χρειάζεται να μελετήσει την κοινή τους πορεία με νηφαλιότητα και περίσκεψη υπό το φως των νέων δεδομένων, όπως τονίζει η διοίκησή της.
Ισχύς εν τη ενώσει

Αναφορικά τώρα με την πρόταση της ιταλοαμερικανικής Fiat Chrysler Automobiles, εάν πραγματοποιηθεί, θα αναδείξει την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Δύο από τους κύριους λόγους, οι οποίοι ωθούν τις ανωτέρω βιομηχανίες να οργανώσουν «κοινό μέτωπο», είναι οι επιταγές της νέας εποχής της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης, καθώς και οι αυστηρότερες διεθνείς προδιαγραφές για τα επίπεδα εκπομπών αερίων ρύπων. Η συγχώνευσή τους αποτιμάται σε 35 δισ. δολάρια ή 31,2 δισ. ευρώ και θα μεταβάλει το τοπίο για τις ανταγωνίστριές τους, όπως οι General Motors και Peugeot, και πιθανώς να πυροδοτήσει και άλλες επιχειρηματικές κινήσεις.

Σε πρώτη φάση η είδηση για τις επαφές των δύο εταιρειών προξένησε ευφορία στους επενδυτές, η οποία αποτυπώθηκε και στις τιμές των μετοχών τους χθες. Αυτές ενισχύθηκαν άνω του 10% στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, συμπαρασύροντας σε άνοδο και τους βασικούς χρηματιστηριακούς δείκτες. Ενας όμιλος υπό την αιγίδα του οποίου θα συλλειτουργούν οι Fiat Chrysler και Renault σημαίνει πως θα παράγει περισσότερα από 8,7 εκατομμύρια οχήματα τον χρόνο, εξοικονομώντας από τη συνεργασία τους περί τα 5 δισ. ευρώ. Ο όμιλος θα κατατάσσεται στην τρίτη θέση μετά την ιαπωνική Toyota και τη γερμανική Volkswagen. Eκτός, όμως, της καλής διάθεσης των επενδυτών, δεν είναι όλα ανέφελα, μιας και υπάρχει η συμμαχία της Renault με τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi, το γαλλικό δημόσιο συμμετέχει με 15% στη Renault, ενώ πολύ πιθανόν θα υπάρξουν αντιρρήσεις για τη συγχώνευση από πολιτικούς και εργαζομένους. Ας μη λησμονούμε πως στο πρόσφατο παρελθόν είχαν ανακύψει διαφωνίες για θέματα εταιρικά μεταξύ Ρώμης και Παρισιού. Και οι διαφωνίες αυτές θα σχετίζονται με δυνητικές περικοπές θέσεως εργασίας.

Η FCA, συγκεκριμένα, προτείνει συγχώνευση μεταξύ ίσων με τη χρήση μετοχών και όχι ρευστού και αφού πρώτα δοθεί μέρισμα 2,5 δισ. ευρώ στους υφιστάμενους μετόχους της. Aυτό θα ενισχύσει πολύ τους μεγαλομέτοχους της οικογένειας Ανιέλι, που ελέγχουν το 29% της FCA. Στη συνέχεια οι εκατέρωθεν επενδυτές θα ελέγχουν το 50% στον νέο όμιλο. Πάντως, η FCA δήλωσε πως η εξοικονόμηση δεν θα προκύψει με το κλείσιμο εργοστασίων αλλά με εξορθολογισμό επενδύσεων σε κοινές πλατφόρμες, νέες τεχνολογίες και συστήματα κινητήρων και μετάδοσης της κίνησης. Από την πλευρά τους, τράπεζες που χρηματοδοτούν τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρούν πιθανό να χαθούν θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, εάν υλοποιηθεί η συγχώνευση, προσθέτοντας πως η FCA θα ωφεληθεί πολύ από τη δουλειά της Renault στην ηλεκτροκίνηση και στην αυτόνομη οδήγηση, πεδία όπου η ίδια δεν έχει επικεντρωθεί ιδιαιτέρως.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Reuters, την προεδρία του Δ.Σ. του νέου ομίλου πιθανώς να αναλάβει ο Τζον Ελκαν –απόγονος των Ανιέλι, δηλαδή της ιδρυτικής  οικογένειας της Fiat–, ενώ χρέη διευθύνοντος συμβούλου θα ασκεί ο νυν πρόεδρος του Δ.Σ. της Renault Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ. Ο Ματέο Σαλβίνι, επικεφαλής της Λέγκας του Βορρά και ένας από τους δύο αντιπροέδρους της ιταλικής κυβέρνησης, θεωρεί ευνοϊκή εξέλιξη την πρόταση συγχώνευσης, αρκεί να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας και να αναπτυχθεί περαιτέρω η FCA. Πηγές της Λέγκας αναφέρουν πως πιθανώς η Ρώμη να απαιτήσει μερίδιο στον νέο όμιλο, ούτως ώστε να αντισταθμίσει την αντίστοιχη συμμετοχή του Παρισιού στη Renault.