ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα κοκτέιλ στρέφεται η μεγαλύτερη ζυθοποιία

gkat_28_3105_page_1_image_0002

Η μεγαλύτερη ζυθοποιία του κόσμου, η Anheuser-Busch, στρέφεται σε νέα προϊόντα, όπως κοκτέιλ σε κάψουλα, που θα φτιάχνει ο καταναλωτής στο σπίτι του όπως φτιάχνει σήμερα καφέ, αλλά και σε μπίρα με λιγότερες θερμίδες. Αιτία είναι η μεγαλύτερη πτώση της τελευταίας επταετίας στην κατανάλωση μπίρας στις ΗΠΑ και η αλλαγή των προτιμήσεων των καταναλωτών που προσέχουν περισσότερο τη σιλουέτα τους και δεν ενθουσιάζονται στην προοπτική να αποκτήσουν τη λεγόμενη «μπιροκοιλιά».

Ο Μάικλ Ντουκέρις, επικεφαλής Βορείου Αμερικής στη μεγαλύτερη ζυθοποιία του κόσμου, παρουσίασε σε συνέντευξη που παραχώρησε στους Financial Times με ποιους τρόπους σκοπεύει να κερδίσει και πάλι την προτίμηση των καταναλωτών που –όπως δηλώνουν τα πιο πρόσφατα στοιχεία– στρέφονται από την μπίρα προς το κρασί και σε άλλα οινοπνευματώδη ποτά. Ορισμένες εξηγήσει που έχουν παρουσιαστεί για τη φυγή των Αμερικανών καταναλωτών από την μπίρα είναι πως οι καταναλωτές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για την υγεία τους και δεν θέλουν να παχύνουν. Μια άλλη εξήγηση είναι ότι η απήχηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποθαρρύνει τους νέους από το να μεθοκοπούν. Ενδεχομένως η καλύτερη ευκαιρία της Anheuser-Busch InBev να αυξήσει τις πωλήσεις της σε αγορές πλην της μπίρας είναι η συνεργασία με την Keurig Dr Pepper, την τρίτη μεγαλύτερη αμερικανική εταιρεία ροφημάτων. Οι δυο τους έχουν δημιουργήσει την εταιρεία Drinkworks που πουλάει ειδικές μηχανές που μοιάζουν με μηχανές εσπρέσο και δέχονται ειδικές κάψουλες που επιτρέπουν στους καταναλωτές να φτιάχνουν κοκτέιλ από μοχίτο μέχρι μαργαρίτες και τζιν τόνικ. Το νέο προϊόν, που κυκλοφορεί ήδη στο Μιζούρι και στη Φλόριντα των ΗΠΑ και πρόκειται να λανσαριστεί και στην Καλιφόρνια το 2020, προσφέρει έναν πολύ εύκολο τρόπο να φτιάχνει κανείς στο σπίτι του το αγαπημένο του κοκτέιλ. «Το μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να πιέσεις ένα κουμπί και έχεις ένα απίστευτα υψηλής ποιότητας κοκτέιλ», λέει ο Ντουκέρις. Υπερασπίστηκε την τιμή της μηχανής που ανέρχεται στα 399 δολάρια, ενώ η κάθε κάψουλα που περιέχει ένα κοκτέιλ κοστίζει 4 δολάρια. «Στο Μανχάταν, για παράδειγμα, ένα αξιοπρεπές κοκτέιλ στοιχίζει μεταξύ 12 και 24 δολαρίων».

Ωστόσο και στην αγορά της μπίρας είναι εφικτή η αύξηση των εσόδων, παρά τη μείωση των πωλήσεων σε ολόκληρη τη βιομηχανία. Ο Ντουκέρις λέει πως η Anheuser-Busch προωθεί πιο ακριβές μπίρες όπως η Michelob Ultra που διαφημίζεται ως μπίρα με λιγότερους υδατάνθρακες. «Θα ξανακερδίσουμε τους καταναλωτές και ίσως να αλλάξουμε την τάση». Ο Ντουκέρις εξηγεί πως η εταιρεία έχει την ευκαιρία να πουλήσει περισσότερη μπίρα σε γυναίκες και σε ισπανόφωνους καταναλωτές προσθέτοντας στην γκάμα της μπίρες με νέες γεύσεις, περιλαμβανομένης μιας που έχει γεύση φρούτων του πάθους και λίτσι.

Μείωση πωλήσεων

Στις ΗΠΑ η κατανάλωση μπίρας μειώθηκε το 2018 κατά 1,6%, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας ανάλυσης αγορών IWSR. Είχε προηγηθεί η μείωση της κατανάλωσης κατά 1% το 2017 και κατά 0,2% το 2016. Παγκοσμίως η κατανάλωση μπίρας μειώθηκε το 2018 κατά 2,2%, κυρίως εξαιτίας της υποχώρησης της κατανάλωσης κατά 13% στην Κίνα. Μεξικό και Γερμανία αντιστάθηκαν σε αυτή την τάση, με την κατανάλωση στο πρώτο να αυξάνεται κατά 6,6% και στη δεύτερη κατά 1%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IWSR. Τη θέση της μπίρας πήραν άλλα ποτά, με την κατανάλωση τζιν να αυξάνεται παγκοσμίως το 2018 κατά 8,3% (και κατά 33% στη Βρετανία). Αυξημένη κατανάλωση είχαν και άλλα οινοπνευματώδη, με την κατανάλωση ουίσκι να αυξάνεται κατά 7% και των αναμεμειγμένων ποτών, περιλαμβανομένων των προπαρασκευασμένων κοκτέιλ, κατά 5%. Τα έσοδα της AB InBev από την αμερικανική αγορά υποχώρησαν κατά 0,7% το 2018 ενώ ενισχύθηκαν κατά 0,7% το πρώτο τρίμηνο του 2019. Τα έσοδα της εταιρείας παγκοσμίως διαμορφώθηκαν στα 54,6 δισ. δολάρια το 2018. Η Anheuser-Busch είχε εξαγοραστεί το 2008 από τη βελγική InBev έναντι 52 δισ. δολαρίων και υποστηρίζεται από τους Βραζιλιάνους δισεκατομμυριούχους που βρίσκονται πίσω από τον όμιλο επενδύσεων 3G Capital.