Στην τελική ευθεία η συγχώνευση Fiat Chrysler και Renault

Στην τελική ευθεία η συγχώνευση Fiat Chrysler και Renault

3' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η σύλληψη της ιδέας για τη συμμαχία της ιταλοαμερικανικής Fiat Chrysler Automobiles (FCA) με τη γαλλική Renault, δεν αποτελεί νέο όραμα – το καλλιεργoύσε όσο ζούσε και ο δημιουργός του ομίλου Fiat Chrysler Automobiles, Σέρτζιο Μαρκιόνε. Ισως, μάλιστα, η είδηση για την πρόταση της συγχώνευσής τους, που έγινε γνωστή την επαύριο των ευρωπαϊκών εκλογών, να ήταν και συμβολική και ουσιαστική: ο δυνητικός συνδυασμός τους θα αναδείξει έναν ευρωπαϊκό πρωταθλητή, ικανό να ανταγωνιστεί τόσο τις αμερικανικές όσο και τις ασιατικές εταιρείες. Αρχιτέκτονες της σχεδιαζόμενης συμμαχίας είναι ο Τζον Ελκαν, απόγονος των Ανιέλι, της ιδρυτικής οικογένειας της Fiat, που δημιουργήθηκε στο Τορίνο το 1899, και ο νυν διευθύνων σύμβουλος της Renault, Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ, και διάδοχος του Κάρλος Γκοσν. Οι συνομιλίες των δύο ανδρών είχαν το κωδικό όνομα «Νεύτων».

Ο Κάρλος Γκοσν διηύθυνε επί είκοσι χρόνια τη Renault και την ιαπωνική Nissan, ενώ παράλληλα είχε προσθέσει στη συμμαχία και τη Mitsubishi. Αν και μέχρι πρότινος  κατείχε τη θέση του κραταιού ανδρός στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία, πέρυσι τον Νοέμβριο συνελήφθη στην Ιαπωνία και κατηγορήθηκε για οικονομικές ατασθαλίες. Τόσο ο Γκοσν όσο και ο αείμνηστος Μαρκιόνε είχαν πολύ μεγάλα «εγώ» για να διαπραγματευθούν μια συγχώνευση ίσων, όπως παρατηρούν αναλυτές. Είναι αξιοσημείωτο πως η προτεινόμενη συγχώνευση, την οποία εξετάζει θετικά το διοικητικό συμβούλιο της Renault, έχει γίνει δεκτή σχεδόν από όλους τους εμπλεκομένους, την πολιτική ηγεσία Παρισιού και Ρώμης, τους επενδυτές, ακόμη και από τους σκληροπυρηνικούς Γάλλους συνδικαλιστές, εφόσον η FCA διεμήνυσε πως δεν θα κλείσει εργοστάσια. Οι μόνοι που δείχνουν αυτοσυγκράτηση είναι οι Ιάπωνες της Nissan, οι οποίοι θα μπορέσουν να συμμετάσχουν στη συγχώνευση, αλλά σε ύστερη φάση.

Ο Τζον Ελκαν είχε συναντηθεί με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, διαβεβαιώνοντάς τον πως θα ανακύψει ένας «ευρωπαϊκός πρωταθλητής», ενώ ανάλογες επαφές είχε με τον υπουργό Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρινό Λε Μερ, και ο Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ της Renault. Η γαλλική κυβέρνηση διατηρεί μερίδιο 15% στη Renault, ενώ και η ιταλική, διά στόματος του ενός εκ των δύο αντιπροέδρων της, του Ματέο Σαλβίνι, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ζητήσει και εκείνη συμμετοχή στον νέο όμιλο. Αμφότερες διεμήνυσαν πως η συγχώνευση είναι καλοδεχούμενη, αρκεί να μην απειλήσει θέσεις εργασίας. Η ισχύς εν τη ενώσει για τις δύο ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες FCA και Renault θα μεταφραστεί σε εξοικονόμηση 5 δισ. ευρώ τον χρόνο και την παραγωγή 8,7 εκατομμυρίων οχημάτων. Προβλέπεται να έχει χρηματιστηριακή αξία 35 δισ. ευρώ και πλέον, πωλήσεις 170 δισ. ευρώ και κέρδη της τάξεως των 8 δισ. ευρώ. Οπως αποκάλυψε δε ο Τζον Ελκαν, η σκέψη της συγχώνευσης έλαβε πιο συγκεκριμένη μορφή τον τελευταίο καιρό, αφότου οι απόπειρες της Renault να συγχωνευθεί πλήρως με την εταίρο της Nissan ναυάγησαν, σύμφωνα με τους Financial Times. Επιπλέον, η δική του πρόσφατη προσπάθεια για συμμαχία της FCA με την Peugeot Citroen είχε πέσει στο κενό λόγω του σοβαρού ενδεχομένου για μαζικές περικοπές θέσεων εργασίας.

Αναδρομή

Μιλώντας στο φημισμένο πανεπιστήμιο Μποκόνι του Μιλάνου, ο κ. Ελκαν θυμήθηκε την ικανοποίηση που είχε αισθανθεί πριν από δέκα χρόνια, το 2009, όταν από την ίδια θέση ανακοίνωνε την εξαγορά της αμερικανικής Chrysler από τη Fiat. Και τώρα το κίνητρο είναι το ίδιο: η δημιουργία οικονομιών κλίμακος, ώστε να προστατευθούν οι εταιρείες από πιθανές κρίσεις. Το καινούργιο στοιχείο έγκειται στις νέες τάσεις του κλάδου, όπως είναι η ηλεκτροκίνηση, η αυτόνομη οδήγηση, η συνοδήγηση και η εμφάνιση ανταγωνιστριών, που ήταν ανύπαρκτες προ δεκαετίας, όπως η Tesla και η Waymoor της Google. «Είναι επιτακτική ανάγκη να κάνουμε μια τολμηρή κίνηση τώρα όπως και τότε, ειδάλλως θα μας ξεπεράσουν οι αλλαγές στον κλάδο», τόνισε ο κ. Ελκαν. Αναλυτές επισημαίνουν πως, εάν στην ίδια θέση βρίσκονταν οι Μαρκιόνε και Γκοσν, ίσως να μην ευοδώνονταν οι συνομιλίες τους λόγω των πολύ ισχυρών προσωπικοτήτων τους. Οι Ελκαν και Σενάρ επικοινωνούσαν στα γαλλικά, σε ήπιους τόνους και με σαφή την πρόθεση να συνεργαστούν, όπως αναφέρουν, τέλος, οι Financial Times.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή