ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προϊόντα στα «μέτρα» των καταναλωτών

proionta-sta-metra-ton-katanaloton

Ενώ η τεχνολογία έρχεται να «σαρώσει» οτιδήποτε δεν μπορεί να ακολουθήσει τις δικές της επιταγές, πολλές εταιρείες –από τις μικρότερες, τύπου startup μέχρι και τις μεγαλύτερες– προσπαθούν να ενσωματώσουν τα εργαλεία που θα τις καταστήσουν πιο ελκυστικές στο καταναλωτικό κοινό. Η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση είναι κάποια από αυτά τα εργαλεία που εισβάλλουν στο επιχειρηματικό περιβάλλον και το μεταβάλλουν, «πλάθοντας» νέες αγορές και αλλάζοντας τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Τέτοιες αλλαγές γνωρίζουν πολλοί κλάδοι της οικονομίας, μεταξύ των οποίων και αυτός του λιανεμπορίου. Κολοσσοί όπως η Amazon αλλά και η ανταγωνίστριά της Walmart με τη χρήση της τεχνολογίας μεταμορφώνουν τα φυσικά τους καταστήματα, μεταβάλλουν τις συνήθειες των καταναλωτών και αλλάζουν ακόμη και την αγοραστική τους εμπειρία. H Walmart, για παράδειγμα, τον περασμένο Φεβρουάριο ανακοίνωσε την απόκτηση της ισραηλινής νεοφυούς εταιρείας Aspectiva, η οποία με τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης αναλύει μεγάλους όγκους δεδομένων σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών, στους οποίους προτείνει προϊόντα με βάση τις ανάγκες τους. Τα Amazon Go, τα καταστήματα της Amazon χωρίς ταμεία, παρακολουθούν με ειδικούς αισθητήρες κάθε κίνηση των πελατών της: από τη διάρκεια παραμονής τους στο μαγαζί μέχρι και τα προϊόντα που επιλέγουν να αγοράσουν, ή όσα από αυτά αφήνουν τελικά πίσω στο ράφι του καταστήματος. Κάθε κίνησή τους, κάθε αντίδρασή τους δεν καθορίζει μόνο τις επιλογές τους αλλά παρέχει στις εταιρείες πληροφορίες για τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Τα δεδομένα που προκύπτουν από τη συνειδητή ή και.. υποσυνείδητη αντίδραση των καταναλωτών, αποτελούν και για την GSK Consumer Healthcare χρήσιμες ενδείξεις σχετικά με το τι επηρεάζει τις επιλογές τους. Εχοντας εξειδικευτεί σε προϊόντα στοματικής υγιεινής, η εταιρεία έχει επενδύσει και στην τεχνολογία, δημιουργώντας δύο εργαστήρια, το Consumer Sensory Lab και το Shopper Science Lab, στη βιομηχανική πόλη του Λονδίνου, στο Μπρέντφορντ. Ειδικές ομάδες επιστημόνων της GSK Consumer Healthcare ανιχνεύουν τις αντιδράσεις των καταναλωτών –καθώς έρχονται σε επαφή με τα προϊόντα τους– και έπειτα χρησιμοποιούν τα ευρήματα αυτά για να βελτιώσουν ή να αναπτύξουν νέα προϊόντα. Στη διάθεσή τους έχουν εξοπλισμό για την παρακολούθηση των οφθαλμών ή και συστήματα βιομετρικής ανάλυσης για την καταγραφή των κινήσεων του προσώπου.  Για τη διαδικασία αυτή, η εταιρεία έχει επιλέξει δύο ομάδες από δώδεκα εμπειρογνώμονες που μπορούν να προσφέρουν πληροφορίες για τη γεύση, την υφή, το άρωμα αλλά και τις ιδιότητες των προϊόντων καθημερινής υγιεινής. Από την άλλη, το εργαστήριο Shopper Science Lab, που συνιστά τη μεγαλύτερη εγκατάσταση αυτού του είδους στην Ευρώπη, έχει δημιουργήσει εντός του SSL πραγματικά περιβάλλοντα φαρμακείων και λιανικών πωλήσεων, όπου με τα κατάλληλα τεχνολογικά μέσα οι ερευνητές του εργαστηρίου παρακολουθούν τις κινήσεις των αγοραστών: τι διαλέγουν, ποια συσκευασία τραβάει την προσοχή τους κ.ά. Παράλληλα, στις εγκαταστάσεις της η εταιρεία υποδέχεται εκπροσώπους του λιανεμπορίου, οι οποίοι –μέσα από μία τρισδιάστατη οθόνη αφής– μπορούν να φτιάξουν τα δικά τους σημεία πώλησης (virtual insight and engagement wall).

Τα έσοδα της GSK παγκοσμίως, στα οποία περιλαμβάνονται τα φάρμακα και τα εμβόλια που παράγει, ανέρχονται στα 36,4 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 9,4 δισ. ευρώ αφορούν τα καταναλωτικά της προϊόντα. Οσον αφορά την ελληνική αγορά, στην κατηγορία του wellness που περιλαμβάνει brands όπως το Panadol, το Otrivin, ή άλλα για τις δερματικές παθήσεις, η εταιρεία καταλαμβάνει την πρώτη θέση με μερίδιο αγοράς 34,3%, διατηρώντας προβάδισμα από τη δεύτερη, Vian της οποίας το μερίδιο διαμορφώνεται στα 26,8%. Παράλληλα, η GSK καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση στην κατηγορία της οδοντόκρεμας σε πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ με συνολικό μερίδιο 22,7% έναντι 40,1% για την Colgate, ενώ ευοίωνες είναι οι προβλέψεις για τη μελλοντική πορεία τόσο της Sensodyne όσο και της Parodontax, που αντιπροσωπεύουν το θεραπευτικό τμήμα στην κατηγορία της οδοντόκρεμας.