ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συμμαχία BMW και Daimler για αυτόνομα οχήματα

gkat_28_0507_page_1_image_0002

Σημαντική συμμαχία ανακοίνωσαν χθες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Daimler στο πεδίο τής από κοινού δημιουργίας και ανάπτυξης τεχνολογίας για την αυτόνομη άνευ οδηγού οδήγηση. Σε ανάλογες πρωτοβουλίες έχουν οδηγηθεί ήδη εταιρείες όπως η επίσης γερμανική Volkswagen με την αμερικανική Ford, ενώ αναμένεται να το πράξουν και άλλες στον κλάδο. Συγκεκριμένα, περίπου 1.200 μηχανικοί λογισμικού στις BMW και Daimler θα ενώσουν τις δυνάμεις τους, σε μια περίοδο κατά την οποία είναι αναγκαίο για τον κλάδο να εξοικονομήσει πόρους, να τους διαμοιραστεί και να προσαρμοστεί στα χαμηλά περιθώρια κέρδους. Λόγου χάριν, λίγο καιρό πριν, τόσο η Daimler όσο και η ΒΜV προειδοποίησαν αγορές και αναλυτές ότι θα έχουν χαμηλότερα από τα αναμενόμενα κέρδη. Ενας ακόμα δυσμενής παράγοντας για τον κλάδο είναι και ο εμπορικός πόλεμος, δεδομένου ότι σε αυτό το πλαίσιο ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απειλεί την Ευρωπαϊκή Ενωση με τιμωρητικούς δασμούς στις εισαγωγές στα ευρωπαϊκά οχήματα – κάτι τέτοιο θα τα καθιστούσε λιγότερο ελκυστικά και ακριβότερα στην αγορά των ΗΠΑ, μειώνοντας τα έσοδα των εταιρειών.

Στόχος

Η συνεργασία των ανωτέρω θα επικεντρωθεί στην επινόηση τεχνολογιών, οι οποίες θα αφορούν τα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης, την αυτοματοποιημένη οδήγηση σε αυτοκινητοδρόμους και εθνικές οδούς, καθώς και τη μέθοδο αυτοματοποιημένης στάθμευσης.  Επιπλέον, οι δύο γερμανικές επιχειρήσεις ανακοίνωσαν πως θα χρησιμοποιήσουν τις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης και τις άλλες εκφάνσεις τους σε οχήματα που απευθύνονται στη μαζική αγορά, κατά τρόπο ανεξάρτητο η μία από την άλλη από το 2024 και μετά. Η όλη διαδικασία προσέγγισής τους ξεκίνησε φέτος τον Φεβρουάριο. Αξίζει, σε αυτό το σημείο, να επισημανθεί ότι στον κλάδο του αυτοκινήτου, στον οποίο έχουν εισέλθει και απρόβλεπτοι παίκτες –όπως οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας που ενδιαφέρονται για την αυτόνομη οδήγηση–, παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα. Μία από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας που αναπτύσσουν λογισμικό οδήγησης, είναι η θυγατρική της Alphabet (μητρική της Google), Waymo.

Προσφάτως, η Fiat Chrysler συζητούσε με τη Renault – Nissan για συγχώνευση, ώστε να αντιμετωπίσουν από κοινού τις προκλήσεις του μέλλοντος. Φέτος τον Ιανουάριο, η Volkswagen και η Ford ανακοίνωσαν ότι θα ενώσουν τις δυνάμεις τους στο πεδίο των επαγγελματικών φορτηγών, καθώς και στην ανάπτυξη τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης και αυτόνομης οδήγησης και στην κατασκευή ανάλογων οχημάτων. Η συνεργασία είναι απαραίτητη, εάν σκεφθεί κανείς ότι ο σχεδιασμός των οχημάτων του μέλλοντος κοστίζει δισεκατομμύρια δολάρια, άρα είναι καλύτερο να τον επωμιστούν δύο εταιρείες και όχι μία. Οπως επισημαίνει ο επικεφαλής της Volkswagen, Xέρμπερτ Ντίες, «είναι πασιφανές ότι ο κλάδος μας υφίσταται έναν εκ βάθρων μετασχηματισμό λόγω της ζήτησης για ηλεκτροκίνηση, των πιο σκληρών προδιαγραφών στα όρια εκπομπών ρύπων, της στροφής στην αυτόνομη οδήγηση, και εν κατακλείδι των μεταβαλλόμενων επιλογών των καταναλωτών». Σε χθεσινό δημοσίευμά της, πάντως, η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt επισήμανε ότι η επίσημη έγκριση της συμφωνίας Volkswagen – Ford θα γίνει την επόμενη εβδομάδα, στις 11 Ιουλίου.

Μία ανάλογη απόφαση έλαβαν την 1η Ιουλίου και οι Toyota, Subaru, Μazda, η Isuzu Motors αλλά και η Daihatsu (που ελέγχεται από την Toyota), οι οποίες θα κάνουν κοινή επένδυση στη Monet. Η Monet συγκροτήθηκε από την Toyota και την ιαπωνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας Softbank και ξεκίνησε τις δραστηριότητές της πέρυσι τον Οκτώβριο. Εργο της είναι να αναπτύξει κατά παραγγελία υπηρεσίες οδήγησης λεωφορείων και λοιπών οχημάτων στην Ιαπωνία από το 2020, καθώς και να δημιουργήσει πλατφόρμα υπηρεσιών για ηλεκτρικά οχήματα από το 2023 – με την προοπτική αυτή θα βασισθεί στην υπάρχουσα πλατφόρμα e-palette της Toyota. Eν κατακλείδι, αναφέρεται ότι οι Toyota, Subaru, Μazda, Isuzu Motors αλλά και η Daihatsu θα επενδύσουν 530.620 δολάρια στη Monet, στην οποία έχουν το 35% οι Toyota και Softbank.