ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Tesla «κατηγορείται» για παραπλανητική προβολή

i-tesla-katigoreitai-gia-paraplanitiki-provoli-2331963

Παραπλανητικούς χαρακτηρισμούς χρησιμοποιεί επανειλημμένως η Tesla σχετικά με την ασφάλεια των αυτοκινήτων της, όπως ισχυρίζεται η εθνική υπηρεσία οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ (NHTSA), η οποία απαίτησε τον Οκτώβριο από την αμερικανική εταιρεία να πάψει να δημοσιεύσει παραπλανητικές δηλώσεις και να μην το επαναλάβει στο μέλλον.

Στα σχετικά έγγραφα που ήρθαν στη δημοσιότητα την Τρίτη, μέσω της ιστοσελίδας PlainSite, αναφέρεται επίσης ότι η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει κλητευθεί ενώπιον της εθνικής υπηρεσίας οδικής ασφάλειας, προκειμένου να δώσει περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τα ατυχήματα που προκλήθηκαν από αυτοκίνητά της, εκ των οποίων το ένα ήταν θανατηφόρο.

Αφορμή για την αντίδραση της NHTSA στάθηκε μια ανάρτηση του Οκτωβρίου από τον Ελον Μασκ, διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla, στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter. «Δεν υπάρχει ασφαλέστερο αυτοκίνητο στον κόσμο από μία Tesla. Με τους κανόνες της φυσικής η Tesla είναι η πιο ασφαλής σε σχέση με κάθε άλλο αυτοκίνητο, που έχει ποτέ εξεταστεί», είχε γράψει ο Μασκ στον λογαριασμό του, αφότου το Model 3 πέρασε με άριστες επιδόσεις τα τεστ ασφαλείας της NHTSA.

Επιπλέον, στον λογαριασμό της Tesla στο Twitter είχε αναρτηθεί ότι «το Model 3 έχει συνολικά τη χαμηλότερη πιθανότητα ατυχήματος σε σχέση με κάθε άλλο αυτοκίνητο, που έχει ποτέ εξετάσει η NHTSA».

Η εθνική υπηρεσία οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ ισχυρίζεται ότι παρότι το Model 3, το δημοφιλές και οικονομικό –για τα μέτρα της Tesla– μοντέλο πέρασε τα τεστ ασφαλείας, το γεγονός αυτό δεν σημαίνει ότι τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που εξετάστηκαν είναι περισσότερο επικίνδυνα από μία Tesla. «Δεν υπάρχει ασφαλέστερο όχημα ανάμεσα σε αυτά που αξιολογήθηκαν με πέντε αστέρια», έγραψε η NHTSA σε μήνυμα προς την Tesla.

Η αξιολόγηση γίνεται στις προδιαγραφές ασφαλείας του κάθε οχήματος. Τα αυτοκίνητα αυτά δεν κατατάσσονται στη συνέχεια με σειρά επικινδυνότητας. Επομένως σύμφωνα με τη NHTSA, το Model 3 δεν είναι «το ασφαλέστερο αυτοκίνητο στον κόσμο», όπως είχε αναρτήσει ο Ελον Μασκ και η εταιρεία χρησιμοποιεί τέτοιου είδους χαρακτηρισμούς για να παραπλανήσει τους πελάτες της.

Μάλιστα, «δεν πρόκειται για την πρώτη φορά που η Tesla αγνοεί τις οδηγίες, με τρόπο που μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση των καταναλωτών και που δίνει στην εταιρεία καταχρηστικό πλεονέκτημα στην αγορά», σύμφωνα με γράμμα του Οκτωβρίου από τον Τζόναθαν Μόρισον, επικεφαλής σύμβουλο της NHTSA, προς τον Ελον Μασκ.

Η εθνική υπηρεσία οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ είχε αντιδράσει με ανάλογο τρόπο το 2013, όταν η Tesla είχε δηλώσει ότι το Model 3 αξιολογήθηκε με 5,4 αστέρια στα τεστ ασφαλείας, ενώ, σύμφωνα με τη NHTSA, το ανώτατο όριο είναι στα πέντε αστέρια, όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg.

Ενας από τους δικηγόρους της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Αλ Πρέσκοτ, υποστήριξε σε μία από τις γραπτές συνομιλίες με την NHTSA ότι η «Τesla παρέχει πάντοτε στους πελάτες της ορθές και αντικειμενικές πληροφορίες».

Στο γράμμα του Οκτωβρίου, η υπηρεσία οδικής ασφάλειας απαιτεί από την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία να ακολουθήσει τις οδηγίες κατά γράμμα. Στο έγγραφο αναφέρεται επιπλέον ότι θα ζητήσει από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ να εξετάσει εάν πράγματι η Tesla έχει προβεί σε «καταχρηστικές ή παραπλανητικές» δηλώσεις.

Η Tesla καλείται εκτός αυτού να απολογηθεί σχετικά με τα ατυχήματα που έχουν προκαλέσει τα αυτοκίνητά της και σχετικά με την τήρηση των προδιαγραφών ασφαλείας. Μεταξύ των μηνύσεων που εκκρεμούν εναντίον της Tesla, βρίσκεται και η καταγγελία των συγγενών ενός οδηγού, του οποίου το όχημα προσέκρουσε σε ημιφορτηγό ενώ κινείτο με αυτόματο πιλότο. «Εάν είναι κλήτευση, συνήθως κερδίζει ταχύτερα την προσοχή του κατασκευαστή και δεν πρόκειται για ζήτημα ρουτίνας», όπως δήλωσε στο Bloomberg ο Αλαν Καμ, συνταξιούχος δικηγόρος της NHTSA. «Αντιμετωπίζεται με μεγαλύτερη ταχύτητα και σοβαρότητα», εκτιμά ο ίδιος.