Η «πριγκίπισσα» των πολυτελών γιοτ πέτυχε ρεκόρ κερδοφορίας

Η «πριγκίπισσα» των πολυτελών γιοτ πέτυχε ρεκόρ κερδοφορίας

4' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οσοι απασχολούνται στον κλάδο παραγωγής πολυτελών σκαφών λένε ότι τώρα είναι η καλύτερη περίοδος για να τα πουλήσουν. Οι (πολύ) πλούσιοι αυξάνονται και επενδύουν στην άνεση στις διακοπές τους, ενώ η τεχνολογία μπορεί να υποστηρίξει την παραγωγή και την καινοτομία. Από τη συγκυρία αυτή έχει ευνοηθεί μεταξύ άλλων και η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής γιοτ της Βρετανίας, η Princess Yachts, η οποία παρά την οικονομική αναστάτωση λόγω Brexit κατάφερε να σημειώσει το 2018 τα υψηλότερα κέρδη στα 54 χρόνια λειτουργίας της.

Η προτίμηση των πλουσίων στα γιοτ και τα υψηλά κέρδη για τις εταιρείες που τα παράγουν είναι γεγονότα μόνο των τελευταίων χρόνων. Η Princess Yachts μέχρι και το 2016 δήλωνε ζημίες. Η επικείμενη ανάκαμψή της τα έτη 2017-2018 μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού συνέπεσε με τον ερχομό του νέου διευθύνοντος συμβούλου Αντονι Σέριφ.

Ο Σέριφ είχε και ακόμη διατηρεί στενές σχέσεις με τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς πριν από την Princess Yachts εργαζόταν σε αυτόν περίπου μία εικοσαετία σε υψηλές θέσεις. Ο Σέριφ, ταλαντούχος και πρωτοπόρος, εμπνέεται από τον τρόπο λειτουργίας των αυτοκινητοβιομηχανιών και μεταφέρει ορισμένες στρατηγικές στο περιβάλλον κατασκευής πολυτελών σκαφών.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εμμονή του στον σχεδιασμό των σκαφών. Ο ίδιος πιστεύει ότι οι περισσότερες εταιρείες που κατασκευάζουν γιοτ συνδέουν την έννοια της πολυτέλειας με το υπερβολικό, όπως αναφέρει σε πρόσφατη συνέντευξή του στο περιοδικό Forbes. Η Princess Yachts υπό την ηγεσία του ακολουθεί παρ’ όλα αυτά διαφορετική κατεύθυνση, εστιάζοντας στη λιτότητα και στην κομψότητα του σχεδιασμού των μοντέλων. «Τα σχεδιάζουμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνονται ακόμη πιο ελκυστικά και να εκπέμπουν μία αύρα υψηλής ποιότητας», είχε δηλώσει ο Σέριφ στη συνέντευξη του Forbes.

Την ιδέα της λιτότητας υλοποιεί η ιταλική εταιρεία σχεδιασμού Pininfarina, με την οποία συνεργάζεται η Princess Yachts για τη δημιουργία ορισμένων γιοτ, σύμφωνα με το Bloomberg. Το πώς αντιλαμβάνεται η Pininfarina την έννοια της κομψότητας είναι εμφανές σε ορισμένα μοντέλα αυτοκινήτων της Ferrari, της Alfa Romeo και της Lancia, τα οποία και επιμελείται.

Επηρεασμένος από τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου οι εταιρείες χρησιμοποιούν το ίδιο σασί σε όλα τα μοντέλα, ο Αντονι Σέριφ εφαρμόζει στα διάφορα μοντέλα τους ίδιους μηχανισμούς, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg. Οσα σημεία του σκάφους δεν είναι ορατά στο κοινό, όπως για παράδειγμα τα μηχανολογικά συστήματα, χρησιμοποιούνται σε όλα τα μοντέλα. Η εταιρεία επενδύει για την ανάπτυξη ενός μόνο εξαρτήματος και με αυτόν τον τρόπο μειώνει το κόστος και την πολυπλοκότητα.

Η πρόσφατη επιτυχία της Princess Yachts, η οποία κατέγραψε το 2018 λειτουργικό κέρδος σχεδόν 36 εκατ. δολαρίων σύμφωνα με πληροφορίες των Financial Times, οφείλεται εν μέρει και στη συμβολή του ομίλου LVMH, ιδιοκτήτη των εταιρειών προϊόντων πολυτελείας Luis Vuitton και Dom Perignon. Ενα τμήμα του ομίλου LVMH, τον οποίο διευθύνει ο πλουσιότερος άνδρας της Ευρώπης, ο Μπερνάρ Αρνό, εξαγόρασε την Princess Yachts πριν από 11 χρόνια. Με επενδύσεις ύψους περίπου 120 εκατ. δολαρίων της έδωσε την απαραίτητη οικονομική ώθηση για την ανανέωση της λειτουργίας της.

Αξιοσημείωτο και ελκυστικό για τους ενδιαφερόμενους πελάτες είναι το γεγονός ότι η ίδια η Princess Yahcts κατασκευάζει σχεδόν εξ ολοκλήρου όλα τα μοντέλα της. Περίπου το 75% κάθε σκάφους που φέρει το χαρακτηριστικό σήμα της κορώνας κατασκευάζεται στην παραθαλάσσια βρετανική πόλη Πλίμουθ. «Οι πελάτες έρχονται και δεν βλέπουν απλώς τη συναρμολόγηση ενός σκάφους με προαγορασμένα μέρη, αλλά βλέπουν την παραλαβή κομματιών ξύλου και τη μεταμόρφωσή τους σε ένα πανέμορφο έπιπλο», που θα κοσμήσει το εσωτερικό, όπως δήλωσε ο Σέριφ στο Bloomberg.

Στα σκάφη σύγχρονης τεχνολογίας όλοι μπορούν να γίνουν καπετάνιοι

Το 2018 περίπου 198.000 άνθρωποι παγκοσμίως είχαν περιουσία άνω των 30 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία της Knight Frank, εταιρείας παροχής υπηρεσιών για ακίνητα. Μέχρι το 2023, ο αριθμός θα ανέλθει σε 241.000.

Αυτή η μικρή ομάδα πλουσίων δεν επηρεάστηκε σε αξιοσημείωτο βαθμό από τις αναταραχές της παγκόσμιας οικονομίας και ενίσχυσε τη βιομηχανία των γιοτ. Ετσι, και η βρετανική Princess Yachts όχι μόνο έμεινε αλώβητη παρά την έντονη αβεβαιότητα που επικρατεί στη χώρα εξαιτίας του επικείμενου Brexit, αλλά μάλιστα άνθησε τα τελευταία τρία χρόνια. «Δεν ωριμάσαμε απλώς, ωριμάσαμε αυξάνοντας συνεχώς τα κέρδη μας», δήλωσε στους Financial Times o Αντονι Σέριφ.

Εκτός όμως από την αύξηση του αριθμού των πλουσίων, ο Αντονι Σέριφ διακρίνει δύο ακόμη λόγους για τους οποίους η αγορά πολυτελών σκαφών προσελκύει όλο και περισσότερο κόσμο. Καταρχάς, η χρήση προηγμένης τεχνολογίας στα πολυτελή σκάφη της βρετανικής εταιρείας λύνει τα χέρια όποιου καπετάνιου τα χειρίζεται. Λίγο πολύ, όλοι μπορούν να γίνουν καπετάνιοι χάρη στα τεχνολογικά μέσα των σύγχρονων μοντέλων, όπως ισχυρίζεται ο Σέριφ.

«Εάν ξέρεις πώς να οδηγήσεις ένα Fiesta, τότε μπορείς να οδηγήσεις και μία McLaren», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Princess Yachts στο Bloomberg. «Και για τα σκάφη ισχύει το ίδιο. Δεν είναι πλέον τόσο τρομακτικά. Θες να παραμείνει στο ίδιο σημείο; Απλώς πατάς ένα κουμπί. «Κλειδώνει» την τοποθεσία μέσω του συστήματος πλοήγησης GPS – όπου και να θέλει να το παρασύρει το ρεύμα, το σκάφος μένει εκεί ακριβώς όπου είναι», εξηγεί ο Σέριφ.

Μία ακόμη μόδα που αυξάνει τη ζήτηση στην αγορά πολυτελών σκαφών, είναι η ανάγκη για απομόνωση. «Οι άνθρωποι αγοράζουν τα πολυτελή σκάφη, επειδή απολαμβάνουν να περνούν χρόνο με την οικογένειά τους σε ήσυχα μέρη, μακριά από καθετί και σε χώρο ασφαλή για τα παιδιά», είχε δηλώσει ο Σέριφ στο Bloomberg.

Για τον ίδιο, όσοι αγοράζουν σκάφος μπορούν πλέον να καλύψουν την ανάγκη τους για ποιοτικές διακοπές. «Αντί για ιδιωτικά αεροπλάνα και άλλα τέτοιου είδους πράγματα, μπορεί κανείς να φύγει με ένα σκάφος και να περάσει εκεί ποιοτικό χρόνο», πιστεύει ο Σέριφ.

​​​​​​Παρά την τεράστια επιτυχία της Princess Yachts τα τελευταία τρία χρόνια, η εταιρεία πρέπει να κινηθεί προσεκτικά, ώστε να συνεχίσει την ανοδική πορεία. Για ορισμένους, η αγορά πολυτελών σκαφών απειλείται από το ενδεχόμενο ότι η επόμενη γενιά δεν θα ενδιαφέρεται τόσο για την πολυτέλεια και θα θεωρεί την επένδυση σε γιοτ ανούσια και ρηχή. Οσοι θα μπορούν να αγοράσουν σκάφη θα προτιμούν αντ’ αυτού να κάνουν πράσινες επενδύσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή