ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ανάπτυξη 2%, η Ισπανία δίνει ένα καλό μάθημα στη Γερμανία

me-anaptyxi-2-i-ispania-dinei-ena-kalo-mathima-sti-germania-2335870

Η ισπανική οικονομία δεν εξαρτά την ανάπτυξή της από τη δημοσιονομική πολιτική των άλλων χωρών της Ευρωζώνης, όπως είναι η Γερμανία. Αναμένεται δε, όπως αναφέρει σε σχετικό άρθρο της η εφημερίδα Financial Times, να αναπτυχθεί ταχύτερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και τέσσερις φορές πιο γρήγορα από τη Γερμανία. Και ενώ άλλες μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης τείνουν προς ύφεση, η Ισπανία, η τέταρτη μεγαλύτερη, ενισχύεται από τις αυξημένες δαπάνες των νοικοκυριών – βέβαια, δεν είναι άτρωτη από τον σκληρό σινοαμερικανικό πόλεμο στο πεδίο. Πάντως, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτή η επίδοση δεν είναι πρωτόγνωρη, καθώς τα τελευταία πέντε χρόνια ο ρυθμός της ισπανικής οικονομίας υπερέβαινε τον αντίστοιχο της Ευρωζώνης. Απλώς τους τελευταίους 12 μήνες μεταβάλλεται το μοντέλο και κινητήρια δύναμη, αντί για τις εξαγωγές είναι η εγχώρια ζήτηση χάρις και στις αυξήσεις μισθών (ειδικά του ελάχιστου μισθού κατά 22%) με κρατική απόφαση. Πολλοί αναλυτές προβλέπουν αύξηση του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της Ισπανίας άνω του 2% το τρέχον έτος, όταν για τη Γερμανία προβλέπεται 0,5% και για την Ευρωζώνη ελαφρώς άνω του 1%. Κατά τον Ερικ Νίλσεν, ανώτατο οικονομολόγο της τράπεζας UniCredit, ο οποίος θεωρεί θετική τη μεταστροφή στην εγχώρια ζήτηση, «η Ισπανία είναι ένα πραγματικό μάθημα για τους Γερμανούς».

Ενας βασικός λόγος χάρις στον οποίο αναζωογονήθηκε η κατανάλωση στη χώρα, είναι ότι φέτος αυξήθηκε ο ελάχιστος μισθός 22% και αυτή είναι η μεγαλύτερη αύξηση των τελευταίων 40 ετών. Βέβαια, παραμένει το ερώτημα πόση διάρκεια θα έχει η δυναμική της οικονομίας, ειδικά εάν σκεφθεί κανείς ότι η ευρύτερη οικονομία στην Ευρωζώνη βραδυπορεί και η ίδια η Ισπανία βρίσκεται ενόψει εκλογών τέταρτη φορά σε τέσσερα χρόνια. Ο Πέδρο Σάντσεθ εκτελεί χρέη υπηρεσιακού πρωθυπουργού και, εάν δεν κατορθώσει να σχηματίσει κυβέρνηση έως τις 23 τρέχοντος, θα προκηρυχθούν εκλογές στις 10 Νοεμβρίου. Πάντως, το εάν θα αναδειχθεί από τις κάλπες κυβέρνηση παραμένει αμφίβολο. Συν τοις άλλοις, η εμπορική διαμάχη μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας επηρεάζει δυσμενώς το επιχειρηματικό, επενδυτικό και καταναλωτικό κλίμα σε όλο τον κόσμο, όπως παρατηρούν οι Financial Times.

​Στην Ισπανία έχουν αρχίσει να φαίνονται ορισμένα σημάδια αποδυνάμωσης, διότι ειδικά τον Αύγουστο οι εγχώριες πωλήσεις οχημάτων μειώθηκαν 31% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του ίδιου μήνα πριν από ένα χρόνο. Το  επτάμηνο του 2019 η κάμψη στις πωλήσεις ήταν 6,6%, ενώ ο κλάδος συνολικά συνεισφέρει σχεδόν 10% στο ΑΕΠ και 9% στην απασχόληση συνολικά. Σύμφωνα με την Ενωση Αυτοκινητοβιομηχανιών της χώρας, ο κλάδος περνάει μία από τις δυσκολότερες περιόδους της ιστορίας του, αν και αναλυτές επισημαίνουν ότι η όποια αποθέρμανση είναι αναμενόμενη μετά τόσα χρόνια, που η οικονομία αναπτυσσόταν γρηγορότερα από την Ευρωζώνη. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας El Pais, ένας κλάδος που επίσης έχει κάποιες ενδείξεις αποδυνάμωσης είναι αυτός της μεταποίησης, αρκετά πιο εκτεθειμένος στις διεθνείς εξελίξεις. Αν και στόχος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, ήταν να διευρύνουν τη συμβολή τους στο ΑΕΠ στο 20% έναντι του 14% το 2018. Αναλυτές προβλέπουν ότι η φετινή του συνδρομή θα είναι κάτω του 14%, ενώ το 20% ως μερίδιο είχε επιτευχθεί στη δεκαετία του 1990.

Οικονομολόγοι επισημαίνουν, πάντως, ότι η Ισπανία δείχνει πιο ανθεκτική στα πλήγματα από την κάμψη της διεθνούς οικονομίας. Η δε δυναμική της οικονομίας της οφείλεται εν πολλοίς σε μεταρρυθμίσεις της προηγούμενης κεντροδεξιάς κυβέρνησης του Μαριάνο Ραχόι κατά τη διάρκεια της κρίσης, αλλά και στην οικονομική αρωγή από τις Βρυξέλλες, μέσω της οποίας εξυγιάνθηκε ο κλάδος των τραπεζών. Οι μεταρρυθμίσεις Ραχόι στα εργασιακά συνέτειναν σε μείωση της ανεργίας και του δημοσιονομικού ελλείμματος, που έφθανε το 10% του ΑΕΠ.