ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καταστροφικό για την αγορά Ι.Χ. το άτακτο Brexit

katastrofiko-gia-tin-agora-i-ch-to-atakto-brexit-2338902

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες θα βρεθούν αντιμέτωπες με πολύ σοβαρά προβλήματα εάν δεν αποχωρήσει συντεταγμένα η Βρετανία από την Ευρωπαϊκή Ενωση στις 31 Οκτωβρίου. Η κατάληξη θα είναι, όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, ζημίες της τάξεως δισεκατομμυρίων ευρώ και επιπτώσεις οι οποίες δεν θα μπορούν να αποκατασταθούν. Αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρουν σε σχετικό δημοσίευμα η Deutsche Welle και το πρακτορείο Reuters, η βρετανική κυβέρνηση και η Ευρωπαϊκή Ενωση βρίσκονται σε αδιέξοδο. Και αυτή η κατάσταση αυξάνει κατά πολύ τις πιθανότητες να εκπνεύσει η προθεσμία και να μην έχει συναφθεί συμφωνία. Η προοπτική αυτή προκαλεί σοβαρή ανησυχία στις αυτοκινητοβιομηχανίες και στις ενώσεις τους, όπως η Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών, η Ενωση Ευρωπαϊκών Εταιρειών Εξαρτημάτων Αυτοκινήτων και 17 εθνικές ενώσεις αυτοκινητοβιομηχανιών.

Σε κοινή τους ανακοίνωση, με δραματικό τόνο προειδοποιούν για τις ανυπολόγιστες και απρόβλεπτες συνέπειες, δεδομένου ότι σε όλη τη Γηραιά Ηπειρο ο κλάδος απασχολεί 14 εκατομμύρια ανθρώπους. Πέραν των εργαζομένων, βέβαια, θα υποστούν τις συνέπειες και οι ίδιοι οι καταναλωτές, οι οποίοι θα πρέπει να καταβάλλουν υψηλότερο τίμημα για να αποκτήσουν καινούργιο αυτοκίνητο. Και να τι λένε στην ανακοίνωσή τους οι εταιρείες: «Κολοσσιαίες θα είναι οι επιπτώσεις στις συνθήκες διεξαγωγής των εμπορικών συναλλαγών, εάν αποχωρήσει η Βρετανία από την Ε.Ε. χωρίς συμφωνία. Οι νέοι δασμοί ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ θα επηρεάσουν τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών, αλλά και τη δυνατότητά τους να ξοδέψουν και στη Βρετανία και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η έστω και ενός λεπτού διακοπή στη διαδικασία παραγωγής οχημάτων θα κοστίσει μόνον στη Βρετανία 54.700 ευρώ».

Εάν υπαχθεί η Βρετανία σε καθεστώς δασμών, όπως τους ορίζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, τότε θα πρέπει να επιβάλει δασμό 10% στα αυτοκίνητα. Πολύ σαφής υπήρξε στη δήλωσή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Γαλλικών Αυτοκινητοβιομηχανιών Κριστιάν Πεζό (της ιδρυτικής οικογένειας της Peugeot): «Η έξοδος της Βρετανίας δεν αφορά τους Βρετανούς και μόνον. Ολοι στον ευρωπαϊκό κλάδο αυτοκινήτων ανησυχούμε – κι ακόμα και πιο πέρα από την Ευρώπη υπάρχει προβληματισμός». Ενα βήμα πιο πέρα πήγε ο διευθύνων σύμβουλος της Ενωσης Βρετανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών Μάικ Χας, ο οποίος τόνισε: «Χωρίς συμφωνία ο αντίκτυπος στον κλάδο θα είναι άμεσος και καταστροφικός, η ανταγωνιστικότητα θα υπονομευθεί και η βλάβη θα είναι μη αναστρέψιμη και σφοδρή».