ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνεργασία Ε.Ε. – Ιαπωνίας σε έργα υποδομών

synergasia-e-e-amp-8211-iaponias-se-erga-ypodomon-2339718

Η Ευρωπαϊκή Ενωση και η Ιαπωνία υπέγραψαν χθες συμφωνία για τον συντονισμό έργων υποδομών στις μεταφορές, την ενέργεια και την ψηφιακή τεχνολογία, σε μια απόπειρα να αντισταθμίσουν τη διεύρυνση της κινεζικής σφαίρας επιρροής που έχει θορυβήσει τις Βρυξέλλες και το Τόκιο. Οι δύο οικονομικές δυνάμεις έχουν ήδη συνάψει συμφωνία ελευθέρου εμπορίου ένα χρόνο πριν, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση των πολιτικών ηγεσιών τους να εμβαθύνουν τη σύνδεση Ασίας και Ευρώπης.

Τη χθεσινή συμφωνία υποδομών υπέγραψε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας, Σένζο Αμπε. «Είτε πρόκειται για την κατασκευή ενός δρόμου ή ενός λιμανιού, η Ε.Ε. και η Ιαπωνία έχουν αποδείξει πως μπορούν να κατασκευάσουν υποδομές που συνδέουν τον κόσμο από την Ινδία και τον Ειρηνικό μέχρι τα Βαλκάνια και την Αφρική», δήλωσε ο Αμπε σε φόρουμ που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες. Οι υποδομές στο πλαίσιο της συμφωνίας Ε.Ε. και Ιαπωνίας θα χρηματοδοτηθούν με 60 δισ. ευρώ από το ταμείο εγγυήσεων της Ε.Ε., αναπτυξιακές τράπεζες και ιδιώτες επενδυτές.

Ο Γιούνκερ τόνισε, από την πλευρά του, πως δεσμεύεται για την κατασκευή υποδομών χωρίς να «δημιουργηθούν υπέρογκα χρέη» ή να εξαρτάται η εκτέλεση των έργων από μια «μόνον χώρα». Η τοποθέτηση αυτή από τον κορυφαίο Ευρωπαίο αξιωματούχο εκλήφθηκε ως έμμεση αναφορά στην Κίνα, η οποία έχει χρηματοδοτήσει έργα υποδομών σε χώρες της Αφρικής και των Βαλκανίων, οι οποίες όμως δανείστηκαν για να τα ολοκληρώσουν αλλά δεν μπορούν τελικά να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Ενα από αυτά τα έργα είναι η κατασκευή οδικού δικτύου ανάμεσα στο Μαυροβούνιο και τη Σερβία. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κρίνει πως δεν μπορεί να ολοκληρωθεί λόγω του υπερβολικού χρέους που έχει αναλάβει το Μαυροβούνιο.

Από το 2013, η Κίνα έχει δρομολογήσει διάφορα κατασκευαστικά σχέδια σε περισσότερες από 60 χώρες, στο πλαίσιο του μεγαλόπνοου σχεδίου του Πεκίνου για την αναβίωση της Ζώνης του Μεταξιού. Απώτερος στόχος της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη – Ενας Δρόμος» είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο με θαλάσσιες και οδικές οδούς που θα ενώνουν τη Νοτιοανατολική Ασία, την Κεντρική Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη και την Ασία.