ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν προχωράει στην παραγωγή ηλεκτρικού αυτοκινήτου η Dyson

gkat_28_1210_page_1_image_0002

Η μεγαλύτερη πρόκληση σήμερα στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι άλλη από την ηλεκτροκίνηση. Πολλές εταιρείες ξεκίνησαν με μεγαλόπνοα σχέδια αλλά έπειτα βρέθηκαν αντιμέτωπες με τη σκληρή πραγματικότητα: υψηλές δαπάνες και χαμηλή κερδοφορία. Μία από αυτές είναι η Dyson, η βρετανική εταιρεία τεχνολογίας που είναι γνωστή για τις ηλεκτρικές σκούπες και τα σεσουάρ. Χθες, ανακοίνωσε πως παραιτείται από τα σχέδια για την παραγωγή ενός «φανταστικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου» διότι δεν είναι «εμπορικά εφικτό».

Ο σερ Τζέιμς Ντάισον, ένας καινοτόμος επιχειρηματίας που έπαιξε ενεργό ρόλο στην εκστρατεία υπέρ του Brexit αλλά δέχθηκε μετά έντονη κριτική για τη μεταφορά της έδρας της Dyson στη Σιγκαπούρη, σχεδίαζε να επενδύσει πάνω από 2 δισ. στερλίνες στην ανάπτυξη ενός «επαναστατικού και διαφορετικού» ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Το πρότζεκτ ξεκίνησε το 2016, με τον Ντάισον να στοχεύει στη μαζική παραγωγή ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Τον Οκτώβριο του 2018, ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να κατασκευάσει το αυτοκίνητο σε νέο εργοστάσιο στη Σιγκαπούρη. Η ανέγερση της συγκεκριμένης μονάδας αναμενόταν να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο έτος για να φιλοξενήσει την κατασκευή των πρώτων μοντέλων από το 2021. Φαίνεται, όμως, πως δεν είχαν υπολογιστεί οι δαπάνες αυτού του πρωτοποριακού εγχειρήματος.

Ακόμη και οι πιο έμπειροι παίκτες σε αυτήν τη νεοσύστατη αγορά έχουν σκοντάψει στην υλοποίηση των σχεδίων τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Tesla που δεν έχει ακόμη καταφέρει να πραγματοποιήσει τους στόχους της για τον όγκο παραγωγής των μοντέλων Model 3 και Model S, αν και κατάφερε να παραδώσει συνολικά 97.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μέσα στο γ΄ τρίμηνο, πραγματοποιώντας ρεκόρ. Μια άλλη περίπτωση είναι η κινεζική NIO, η οποία έχει αναπτύξει μεγάλη παρουσία στη χώρα της όπου παράγεται σχεδόν το ήμισυ όλων των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στον κόσμο. Μόλις τον περασμένο μήνα, η ΝΙΟ ανακοίνωσε μεγαλύτερες του αναμενομένου τριμηνιαίες ζημίες, με τους αναλυτές της αγοράς να θέτουν ανοικτά ερώτημα για τη βιωσιμότητά της. Δίχως αμφιβολία, οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων αυξάνονται ραγδαία. Αλλά η παραγωγή τους κοστίζει ακόμη περισσότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα, ενώ η κερδοφορία τους παραμένει χαμηλή. Είναι μια νέα αγορά που απαιτεί μεγάλη δέσμευση κεφαλαίων.

Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως είναι η γερμανική VW και η αμερικανική General Motors, έχουν τη δυνατότητα να διοχετεύσουν μεγάλα ποσά στην ηλεκτροκίνηση. Η VW σκοπεύει να επενδύσει 33 δισ. δολάρια για τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Οπως σχολιάζει ο Θίο Λέτζετ, αναλυτής του βρετανικού ειδησεογραφικού δικτύου BBC, ο Ντάισον φαίνεται πως συνειδητοποίησε πως δεν διαθέτει τα κεφάλαια για «παίξει με τα μεγάλα παιδιά» –αν και θα συνεχίσει τις έρευνες στην τεχνολογία μπαταριών, επενδύοντας εκεί τα κεφάλαια που είχαν προβλεφθεί για την παραγωγή του ηλεκτροκίνητου μοντέλου της Dyson.  Μάλιστα, το Συμβούλιο Οικονομικής Ανάπτυξης (EDB) της Σιγκαπούρης ανακοίνωσε πως η χώρα θα συνεχίσει να συνεργάζεται με την Dyson. «Η απόφαση της Dyson να μη συνεχίσει με την ανάπτυξη του πρώτου ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου ελήφθη νωρίς, οπότε οι επιπτώσεις από τη διακοπή αυτών των δραστηριοτήτων στη Σιγκαπούρη θα είναι περιορισμένες», ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος του EDB στο BBC.