ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι Κινέζοι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη σε αμερικανικά προϊόντα

oi-kinezoi-katanalotes-gyrizoyn-tin-plati-se-amerikanika-proionta-2344028

Μέχρι πρόσφατα, η χρήση και κατοχή δυτικών καταναλωτικών προϊόντων, από είδη πολυτελείας, ρούχα και καλλυντικά μέχρι τρόφιμα και αυτοκίνητα, θεωρούνταν στην Κίνα σύμβολο κοινωνικής καταξίωσης. Πλέον, αυτό αλλάζει εξαιτίας του εμπορικού πολέμου που έχουν κηρύξει οι ΗΠΑ κατά του Πεκίνου, ο οποίος έχει ενισχύσει τον εθνικισμό και τον αντιαμερικανισμό στην Κίνα. Τώρα, οι αμερικανικές εταιρείες βλέπουν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται και ανησυχούν όλο και περισσότερο για το ενδεχόμενο μαζικού μποϊκοτάζ από τους Κινέζους καταναλωτές, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg Businessweek.

Ο πατριωτισμός χρησιμοποιείται στο μάρκετινγκ εδώ και χρόνια, φυσικά και στις ΗΠΑ, όπου εταιρείες όπως οι Walmart, American Apparel και New Balance χρησιμοποιούν την ταμπέλα «Made in America» ως σύμβολο υψηλής ποιότητας. Από την πλευρά της, η Κίνα επί χρόνια είχε αποκλείσει από την τεράστια αγορά τις δυτικές τεχνολογικές και χρηματοπιστωτικές εταιρείες προκειμένου να προστατεύσει τις κινεζικές εταιρείες από τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, το Πεκίνο δεν είχε αποκλείσει δυτικά καταναλωτικά προϊόντα καθώς ήταν ιδιαίτερα. Ομως, καθώς κοντεύουν να συμπληρωθούν δύο χρόνια από την ημέρα που ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ κήρυξε εμπορικό πόλεμο στο Πεκίνο, η άποψη των Κινέζων καταναλωτών για τις αμερικανικές εταιρείες όλο και χειροτερεύει.

Μποϊκοτάζ

Πρόκειται για εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα για τις αμερικανικές εταιρείες, δεδομένου πως το 2018 είχαν πουλήσει στην κινεζική αγορά προϊόντα αξίας 120 δισ. δολαρίων, γεγονός που σημαίνει ότι είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά τους μετά την καναδική και τη μεξικανική. Πολλές αμερικανικές εταιρείες όπως οι Nike, Apple και General Motors έχουν βασίσει τη στρατηγική ανάπτυξής τους στην υπόθεση ότι θα κερδίσουν πελάτες στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου. Για παράδειγμα, η GM πουλάει σήμερα περισσότερα αυτοκίνητα στην Κίνα απ’ ό,τι στις ΗΠΑ. Ορισμένες αμερικανικές εταιρείες αναλογίζονται με μεγάλη ανησυχία το προηγούμενο της Νοτίου Κορέας το 2016 και φοβούνται ότι ενδέχεται να πέσουν θύμα μαζικού μποϊκοτάζ από Κινέζους καταναλωτές.

Το 2016 το Πεκίνο είχε απαγορεύσει την αγορά νοτιοκορεατικών προϊόντων επειδή η Σεούλ είχε αποφασίσει να εγκαταστήσει στο έδαφός της αμερικανικό πυραυλικό σύστημα άμυνας. Το αποτέλεσμα του μποϊκοτάζ ήταν οι κορεατικές εταιρείες να χάσουν έσοδα ύψους 15,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με το Hyundai Research Institute.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Ζίγιου Σουν, νεαρού μηχανικού από την πόλη Κινγκντάο της ανατολικής Κίνας. Οπως λέει στο Bloomberg Businessweek, ο πατριωτισμός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο κατά την επιλογή κινητού τηλεφώνου, που τελικά ήταν Huawei και όχι Apple. Ο Ζίγιου είχε διαβάσει αρκετά άρθρα στο κινεζικό Διαδίκτυο που αναφέρονταν στην ανάγκη να υποστηριχτούν κινεζικές μάρκες. «Αλλά η ποιότητα των τηλεφώνων Huawei είναι επίσης πολύ καλή», αναφέρει. Κάτι ανάλογο υποστηρίζει και ο Γιονγκμίνγκ Σου, καθηγητής λυκείου από το Πεκίνο, ο οποίος λέει ότι κατέχει κινεζικό κινητό μάρκας Vivo και πως προτιμάει «να υποστηρίζει και να αγοράζει (προϊόντα) από κινεζικές μάρκες αντί από ξένες».