ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κρατική ενίσχυση 3,2 δισ. από Ε.Ε. για μπαταρίες ηλεκτροκίνησης

kratiki-enischysi-3-2-dis-apo-e-e-gia-mpataries-ilektrokinisis-2352057

 Σε μια προσπάθεια να ανατρέψει ή, τουλάχιστον, να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αγορά μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα, η Ε.Ε. αναθεωρεί πάγιες πολιτικές της όπως η απαγόρευση των κρατικών ενισχύσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χθες κρατικές ενισχύσεις συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ, που θα χορηγήσουν επτά χώρες-μέλη της Ε.Ε. στις βιομηχανίες του κλάδου, προκειμένου να τις διαθέσουν για έρευνα και καινοτομία στην τεχνολογία μπαταριών.

Η έγκρισή της αφορά προγράμματα που θα γίνουν στο Βέλγιο, στη Φινλανδία, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Πολωνία και στη Σουηδία, και θα υποστηρίζουν την έρευνα και την καινοτομία σε τομείς προτεραιότητας για την Ε.Ε. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν, τα κρατικά κεφάλαια θα προσελκύσουν επιπλέον επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ. Συνολικά το πρόγραμμα αυτών των κρατικών ενισχύσεων έχει σχεδιασθεί για να ολοκληρωθεί μέχρι το 2031. Ανακοινώνοντας τις σχετικές αποφάσεις της Κομισιόν, η επίτροπος Ανταγωνισμού και αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, τόνισε πως «η παραγωγή μπαταριών στην Ευρώπη είναι στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και την κοινωνία μας, δεδομένου του τεράστιου δυναμικού της σε ό,τι αφορά τη μετακίνηση με μέσα φιλικά προς το περιβάλλον, τη χρήση της καθαρής ενέργειας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, αλλά και τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα».

Προσέθεσε, μάλιστα, ότι εγκρίνοντας τις κρατικές ενισχύσεις, η Ε.Ε. διασφαλίζει πως το πρόγραμμα της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα των μπαταριών θα προχωρήσει «χωρίς να προκαλέσει περιττές στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό». Σύμφωνα με την Κομισιόν, το συνολικό πρόγραμμα στο οποίο εντάσσονται οι κρατικές ενισχύσεις περιλαμβάνει «φιλόδοξα αλλά και επισφαλή» σχέδια έρευνας και ανάπτυξης σε όλη την αλυσίδα παραγωγής που σχετίζεται με τις μπαταρίες, από τις εξορύξεις των αναγκαίων μετάλλων και την κατεργασία των πρώτων υλών, την παραγωγή εξειδικευμένων χημικών και μετάλλων, τον σχεδιασμό κυψελών μπαταριών και την ενσωμάτωσή τους σε έξυπνα συστήματα μέχρι την ανακύκλωση των μπαταριών και τη μετατροπή τους σε μπαταρίες διαφορετικής χρήσης.

Είναι σαφές ότι η πρωτοβουλία της νέας Κομισιόν έχει στόχο να αντιμετωπίσει την κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια παραγωγή μπαταριών λιθίου, που αποτελούν το «κλειδί» για την ηλεκτροκίνηση και τα οχήματα του μέλλοντος. Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων στον κόσμο και έχει διασφαλίσει αυτήν τη μεγάλης γεωπολιτικής σημασίας κυριαρχία της στον κλάδο μέσω της εταιρείας Contemporary Amperex Technology (CATL). Η κινεζική εταιρεία υπερκαλύπτει σε παραγωγή οποιασδήποτε ανταγωνίστριά της, έχει ήδη επενδύσει σε γερμανική μονάδα και επί χρόνια ήταν ο μοναδικός προμηθευτής των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, μέχρι το 2030 οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα κυμαίνονται από 23 έως 43 εκατ. οχήματα ετησίως.  Η προϊούσα αυτή αύξηση των πωλήσεων συνεπάγεται εκτίναξη της ζήτησης για μπαταρίες λιθίου, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρειάζονται κυριολεκτικά εκατομμύρια μπαταρίες. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Benchmark Minerals Intelligence, η κινεζική CATL υπερισχύει κάθε ανταγωνίστριάς της σε παραγωγική δυνατότητα και σε αριθμό μπαταριών που παράγει. Εχει, άλλωστε, επεκταθεί εκτός Κίνας, καθώς επενδύει 2 δισ. δολάρια σε μονάδα παραγωγής μπαταριών στη Γερμανία, όπου από το 2021 θα έχει πρώτο της πελάτη την BMW. Εχει, επίσης, ανοίξει κατάστημα πωλήσεων στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ.

Το ευρωπαϊκό σχέδιο

Τον Σεπτέμβριο ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Μπρινό Λε Μερ, συναντήθηκε με τον Γερμανό ομόλογό του στο Παρίσι, όπου και δημοσιοποίησαν τα σχέδιά τους για την ανέγερση μονάδας μπαταριών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ένα πανευρωπαϊκό σχέδιο που θα υποστηρίξουν κρατικά κεφάλαια. Βάσει των όσων συμφωνήθηκαν, η μονάδα θα κατασκευαστεί στην περιοχή Νουβέλ Ακιτέν της νοτιοδυτικής Γαλλίας και στόχος είναι πάντα να περιοριστεί η εξάρτηση της Ευρώπης από τις μπαταρίες της Κίνας. Προηγήθηκε, άλλωστε, στη διάρκεια του καλοκαιριού συμφωνία ανάμεσα στην εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας Volkswagen AG και στη σουηδική Northvolt AB, που κατασκευάζει μπαταρίες λιθίου για ηλεκτροκίνητα οχήματα. Οι δύο εταιρείες σχημάτισαν κοινοπραξία με σκοπό την ανέγερση μονάδας παραγωγής μπαταριών στο Σάλτζγκιτερ στην Κάτω Σαξονία. Η ανέγερση της μονάδας θα αρχίσει το νέο έτος ενώ η παραγωγή μπαταριών έχει προγραμματιστεί για το τέλος του 2023 με αρχές του 2024. Η VW έχει ήδη 900 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία, ενώ έχει λάβει περίπου το 20% των μετοχών της Northvolt και μία θέση στο εποπτικό της συμβούλιο. Η κινητικότητα αντανακλά την ανησυχία της Ε.Ε. για την κυριαρχία της Κίνας στις πρώτες ύλες του μέλλοντος. Σημειωτέον ότι η Κίνα έχει κατορθώσει να ελέγξει σε μεγάλο βαθμό την παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς για το κοβάλτιο, καίριας σημασίας πρώτη ύλη για την κατασκευή μπαταριών, με δικές της μονάδες παραγωγής στη Δημοκρατία του Κονγκό και στη Χιλή.