ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα προβλήματα του Max 737 έφεραν αλλαγές στο τιμόνι της Boeing

36606senate_boe10-29-19

Την αποπομπή του διευθύνοντος συμβούλου Ντένις Μουίλενμπεργκ ανακοίνωσε χθες η Boeing, η οποία αγωνίζεται να επανακτήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και των επιβατών. Νέος διευθύνων σύμβουλος από τον Ιανουάριο του 2020 αναδείχθηκε ο πρόεδρος της εταιρείας, Ντέιβιντ Καλχούν, ο οποίος αναμένεται πως θα δώσει νέα πνοή στην Boeing. Στο σύντομο μεταβατικό διάστημα, τα καθήκοντα θα εκτελεί ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Γκρεγκ Σμιθ.

«Η αλλαγή στην ηγεσία ήταν απαραίτητη, ώστε να αποκατασταθεί σε βάθος χρόνου η εμπιστοσύνη στην εταιρεία, όσο η ίδια προσπαθεί να επιδιορθώσει τις σχέσεις της με τις ρυθμιστικές αρχές, τους πελάτες και όλους τους άλλους μετόχους», όπως ανακοίνωσε χθες η εταιρεία.

Η αμερικανική Boeing προσπαθεί να ορθοποδήσει ύστερα από τα δύο πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα που προκάλεσε το Max 737 σε διάστημα πέντε μηνών. Παρότι ο Μουίλενμπεργκ δεν είχε αναλάβει ακόμη καθήκοντα διευθύνοντα συμβούλου όταν ξεκίνησε η κατασκευή του αεροσκάφους, θεωρήθηκε υπεύθυνος για τη διαχείριση του ζητήματος και για την αδυναμία ανάκαμψης της εταιρείας. Περισσότερο επικρίθηκε για τη στάση που κράτησε η Boeing μετά το πρώτο δυστύχημα, όταν δηλαδή η εταιρεία επιβεβαίωνε τις αεροπορικές ότι το 737 Max ήταν ασφαλές. Εκ των υστέρων προέκυψε επιπλέον ότι η Boeing γνώριζε για τη δυσλειτουργία μιας ένδειξης, γεγονός που συνέβαλε στην πτώση των δύο αεροσκαφών. Η Boeing παρέλειπε επί ένα χρόνο να αναφέρει τη δυσλειτουργία στις αρμόδιες αρχές αεροπορίας.

Εκτοτε ο Μουίλενμπερκ απολογήθηκε επανειλημμένως στους συγγενείς των θυμάτων, ισχυριζόμενος ότι ακόμη και ο ίδιος αγνοούσε τη συγκεκριμένη δυσλειτουργία. Παρ’ όλα αυτά, ούτε μπόρεσε να επανακτήσει την εμπιστοσύνη του κοινού ούτε όμως να αντισταθμίσει τις απώλειες που προκάλεσε η αποτυχία του 737 Max.

Από τον Μάρτιο, όταν προκλήθηκε το δεύτερο δυστύχημα, το αεροσκάφος έχει παύσει να εκτελεί πτήσεις, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε η προσωρινή αναστολή της παραγωγής του μέχρι νεωτέρας. Η ομοσπονδιακή υπηρεσία αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι δεν θα εγκρίνει την επιστροφή του αεροσκάφους στους αιθέρες πριν από το 2020. Η εταιρεία εκτιμά πως οι ζημίες και τα διαφυγόντα κέρδη θα αγγίξουν τα 10 δισ. δολάρια. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal, πολλοί αναλυτές προβλέπουν ότι το ζήτημα θα στοιχήσει στην Boeing τουλάχιστον 20 δισ. δολάρια.

Μέχρι και τις αρχές του έτους το όνομα του Μουίλενμπεργκ ήταν συνυφασμένο με επιτυχίες, καθώς κατά τη διάρκεια της θητείας του ως διευθύνοντα συμβούλου, από το 2015, οι μετοχές τις εταιρείας είχαν τριπλασιαστεί. Επίσης, είχαν αυξηθεί οι ανταμοιβές των μετόχων μέσω υψηλότερων μερισμάτων και επαναγορών μετοχών. Ο Μουίλενμπεργκ εργαζόταν στην Boeing από το 1985.