ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Credit Suisse: δεν έχει γίνει ακόμη αισθητό το πρόγραμμα λιτότητας

Τόση προσοχή δόθηκε στα προβλήματα κόστους της Credit Suisse First Boston, ώστε ο υπόλοιπος Ομιλος της Credit Suisse να περνά απαρατήρητος. Κάποιο μέρος της μείωσης κόστους προέρχεται από την επενδυτική τραπεζική, αλλά δεν αρκεί για ν’ αντισταθμίσει τη μείωση των εσόδων, ιδιαίτερα εν όψει ενός απαισιόδοξου τέταρτου τριμήνου. Παρ’ όλα αυτά, είναι μια αρχή και το αποτέλεσμα του προγράμματος λιτότητας του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων δεν έχει ακόμα γίνει αισθητό. Πλέον, ωστόσο, διαπιστώνουμε αιφνίδια διακοπή της συγκέντρωσης ενεργητικού, η οποία παρέχει τον μεγαλύτερο όγκο της αξίας του Ομίλου.

Συνολικά, ο Ομιλος συγκέντρωσε καθαρό νέο χρήμα 7,1 δισ. ελβετικών φράγκων το τρίτο τρίμηνο – αρκετά λιγότερα από την ανταγωνίστρια UBS. Ενώ η ιδιωτική τραπεζική εξακολουθεί να συνεισφέρει νέο χρήμα, η Credit Suisse Asset Management είδε εκροή – ξανά σε αντίθεση με τη UBS, η οποία επιτέλους πραγματοποίησε στροφή μετά επίμονες εκροές. H Credit Suisse υποστηρίζει ότι οι εκροές αντιστράφηκαν τον Οκτώβριο στο θεσμικό πάγιο εισόδημα και τα αμοιβαία κεφάλαια χωρίς προμήθεια εισόδου. Ομως, καθώς η τιμή μετοχής της ανέκαμψε κατά 57% από τα βάθη που είχε πέσει μετά τις 11 Σεπτεμβρίου -υπερβαίνοντας κατά πολύ εκείνη της ανακάμψασας UBS- αυτή η υπολειτουργία αφήνει πολλά στους ώμους του προγράμματος μείωσης κόστους της CSFΒ.

Ενας τομέας όπου οι φόβοι μοιάζουν υπερβολικοί είναι η κεφαλαιακή βάση της Credit Suisse. Ενα αποτέλεσμα της εξαγοράς της DLJ -που μπορεί να κατηγορείται για πολλά, αλλά όχι γι’ αυτό- ήταν η αύξηση της δανειακής μόχλευσης στον ισολογισμό. H πτώση του δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας στο 9% αντικατοπτρίζει εν μέρει αυτό, παρότι οφείλεται επίσης στην πτώση των μη πραγματοποιηθέντων κεφαλαιακών κερδών της Winterthur και στις ζημίες της CSFB.

P&O/Royal Caaribbean

Αραγε, η Carnibal θα χαλάσει τη γιορτή; H μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιερόπλοιων του κόσμου μπορεί να είναι απρόθυμη να παρακολουθήσει αμέτοχη τις P&O Princess και Royal Caribbeaνα κατακτούν την υπ’ αριθμόν 1 θέση μέσω της άνευ επασφάλιστρου κινδύνου συγχώνευσής τους. Αλλωστε, μια αντιπροσφορά της Carnival υποχρέωσε τη Royal Caribbeaνα πληρώσει περισσότερα για τη Celebrity Cruises το 1997. Ωστόσο, η Carnival ίσως το σκεφθεί δυο φορές πριν επιχειρήσει το ίδιο τέχνασμα με την P&O Princess. Παρότι διαθέτει ρευστό, η Carnival θα χρειαζόταν να προχωρήσει σε σοβαρή δανειακή μόχλευση προκειμένου να υποβάλει σαρωτική προσφορά για τη βρετανική εταιρεία κρουαζιερόπλοιων. Θα ερχόταν αντιμέτωπη με αποζημίωση 62,5 εκ. δολαρίων και υποχρέωση περίπου 200 εκ. δολαρίων λόγω ρήτρας περί αλλαγής ελέγχου που περιλαμβάνεται σε χωριστή συμφωνία κοινοπραξίας των P&O/Royal Caribbean, η οποία κατά πάσα πιθανότητα καταρτίσθηκε ακριβώς για την περίπτωση της Carnival. Και η Carnival προφανώς θ’ αντιμετώπιζε αυστηρές έρευνες των Αρχών Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των ΗΠΑ. Ακόμα κι αν η Carnival δεν συμμετάσχει, οι μέτοχοι της P&O Princess έχουν στα χέρια τους καλή συμφωνία. Βάσει στοιχείων του 2000, η εταιρεία τους είχε χαμηλότερα έσοδα και παρέσχε μόλις το 45% των κερδών του συνδυασμένου Ομίλου, αλλά αυτοί λαμβάνουν το 50,7% των μετοχών. Ενα χρόνο πριν, όταν η αξία της Royal Caribbeaστην αγορά ήταν πολύ υψηλότερη, μια τέτοια συμφωνία θα ήταν αδύνατη. Ομως οι μέτοχοι της Royal Caribbeaέχουν επίσης ελάχιστους λόγους να διαμαρτύρονται. Το χρέος της, ύψους 4,4 δισ. δολαρίων, επιδεινώθηκε σοβαρά μετά την 1η Σεπτεμβρίου, ενώ οι υπηρεσίες αξιολόγησης υποβάθμισαν τα ομόλογά της σε καθεστώς υψηλού κινδύνου. H συνένωση με την Princess της εξασφαλίζει τη χρηματοοικονομική θέση και -μέσω στόχων περί ετήσιων συνεργeιών 100 εκ. δολαρίων- παρέχει περιθώριο βελτίωσης των περιθωρίων. Και η έκπτωση 20-50% στην οποία αμφότεροι οι εταίροι της συγχώνευσης διαπραγματεύονταν πριν σε σχέση με την Carnival ίσως επιτέλους αρχίσει να μειώνεται.

Νational Grid

H National Grid είναι η τελευταία που ανακαλύπτει ότι το αμερικανικό όνειρο δεν είναι πάντα τόσο ρόδινο όσο φαίνεται. Μετά την επιτυχία, με την σε υψηλό βαθμό ρυθμισμένη βρετανική δραστηριότητα της διακίνησης ηλεκτρικής ενέργειας και την εναλλακτική παροχέα τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, Energis, φαινόταν έτοιμη γι’ ανάπτυξη. Ωσπου να διαπιστωθεί η κατάσταση στη νότια Αμερική. H απόφαση πλήρους απέκδυσης των τηλεπικοινωνιακών επενδύσεών της στη Βραζιλία, την Αργεντινή και τη Χιλή καθιστά ζήτημα τύχης την επιτυχία της Energis. H National Grid ξεγελάστηκε από την «έκρηξη» του κλάδου τηλεπικοινωνιών και μετά την απώλεια 400 εκ. στερλινών θα το σκεφθεί διπλά πριν επεκταθεί ξανά εκτός των βασικών δραστηριοτήτων της.

Το νοτιοαμερικανικό «χαστούκι» δεν επηρεάζει την ευρωστία της στις ΗΠΑ -χώρα που θα πρέπει ν’ αναλογεί στο 60% των λειτουργικών κερδών της το ερχόμενο έτος. H εταιρεία πραγματοποίησε σοβαρές εξαγορές στη βιομηχανία διανομής και διακίνησης ηλεκτρικής ενέργειας στη Νέα Αγγλία το 1998 και καλύπτει τους στόχους της περί μείωσης κόστους. Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να εργαστεί σκληρά. Οι επενδυτές έχουν δει κι άλλες βρετανικές εταιρείες να «σκοντάφτουν» στις ΗΠΑ και η προχθεσινή απόφαση θα πρέπει να ήγειρε αμφιβολίες στο μυαλό τους.