ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «θαλασσινά» Χριστούγεννα των κροίσων στα πλωτά παλάτια

6046135266_93f258dca0_b

Οι διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς δεν είναι πάντα χιονισμένες και δίπλα στο τζάκι. Τουλάχιστον, όταν μιλάμε για τους πάμπλουτους της γης, εκείνοι μπορούν να διαλέξουν αυτήν την εποχή να βρίσκονται στη θάλασσα. Και αυτά που φανερώνουν τις επιλογές τους αυτές, δεν είναι άλλα από τα υπερμεγέθη γιοτ που διαθέτουν. Στο ειδυλλιακό νησί του Αγίου Μαρτίνου στην Καραϊβική έχει ελλιμενιστεί η «Εκλειψη / Eclipse», το γιοτ του Ρώσου μεγιστάνα Ρομάν Αμπράμοβιτς, ο οποίος μεταξύ άλλων είναι ο ιδιοκτήτης και της ποδοσφαιρικής ομάδας Τσέλσι στη Βρετανία. Στον Αγιο Μαρτίνο βρίσκονται ακόμα 51 σκάφη αναλόγου μεγέθους και χλιδής.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει σε σχετικό δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, από τις 16 Νοεμβρίου και μετά, ολοένα και αυξάνονταν τα σκάφη που έφθαναν στον Αγιο Μαρτίνο, ο οποίος είναι ο έκτος στη σειρά στη διεθνή λίστα των περιοχών που προσελκύουν υπερπολυτελή γιοτ, ενώ η Αντίγκουα βρίσκεται στην έβδομη θέση και η Τουρκία στη δέκατη. Πάντως, όσο άγιος και να είναι ο Αγιος Βασίλης, το… πλωτό έλκηθρο του Αμπράμοβιτς μπορεί να τον βάλει σε πειρασμό.

Με μήκος που φθάνει τα 162,5 μέτρα, είναι το τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο, καθώς και το μεγαλύτερο μεταξύ όλων των γιοτ στην Καραϊβική αυτήν την περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων και ανάλυσης δεδομένων, IHS. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το σκάφος τού επίσης Ρώσου δισεκατομμυριούχου Βίκτορ Ρασνίκοφ, ο οποίος έχει δραστηριότητες στον χάλυβα. Ονομάζεται «Νίκη του ωκεανού / Ocean Victory» και έχει μήκος 140 μέτρα, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται ο «Ανατέλλων ήλιος / Rising Sun» του μεγαλόσχημου Αμερικανού Ντέιβιντ Τζέφεν με μήκος 139 μέτρα. Ο Τζέφεν έχει δραστηριότητες στην ψυχαγωγία, τον κινηματογράφο και τη δισκογραφία μεταξύ άλλων.

Αξίζει να αναφέρουμε στο σημείο αυτό πως ένα παλαιότερο γιοτ, το οποίο βρισκόταν στην ιδιοκτησία του Ρομάν Αμπράμοβιτς, δεν είχε καλή κατάληξη. Λεγόταν «Εcstasea» (μια λέξη από το «έκσταση» και θάλασσα), είχε μήκος περίπου 86 μέτρα, ανήκε σε Πακιστανό δισεκατομμυριούχο, αλλά, ενώ προσπαθούσε να ελλιμενιστεί στη μαρίνα του Αγίου Μαρτίνου, βυθίστηκε. Με ατυχήματα ή χωρίς, πάντως, ο κλάδος της ναυπήγησης γιοτ ακμάζει, διότι έχει παραγγελίες για σκάφη μεγαλύτερα των 100 μέτρων, που φθάνουν σε επίπεδα-ρεκόρ δεκαετίας. Ωστόσο, έχει και κάποιους λόγους να προβληματίζεται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ειδικευμένης περιοδικής έκδοσης Boat International, «οι δραστηριότητες ναυπήγησης υπερπολυτελών γιοτ βρίσκονται σε στάση αναμονής, ατενίζοντας το 2020 με κάποια μικρή δόση αγωνίας». Οι συντάκτες του επικαλέστηκαν μια περιορισμένη κάμψη στις συνολικές παραγγελίες ακριβών γιοτ, καθώς και την αβεβαιότητα που επικρατεί για την πορεία των μεγαλύτερων οικονομιών. Επίσης, η όλη κατάσταση αποτυπώνεται και στην πτώση των διεθνών παραγγελιών, αναφέρει το Bloomberg.

Πάντως, αυτό δεν πρόκειται να θορυβήσει τον Ρομάν Αμπράμοβιτς, ο οποίος καταβάλλει κάθε χρόνο 65 εκατομμύρια δολάρια για τη συντήρηση του τεράστιου σκάφους του, σύμφωνα με τα στοιχεία του περιοδικού Market Ηerald. Αλλά μάλλον θα δημιουργήσει προβλήματα σε δυνητικούς ιδιοκτήτες γιοτ της κλίμακας 24,3 – 27,1 μέτρων.

Βέβαια, ας μη λησμονούμε πως μόλις μια γενιά πριν δεν θα μπορούσε να γραφτεί ένα αντίστοιχο άρθρο για Ανατολικοευρωπαίους μεγιστάνες και αποκαλούμενους ολιγάρχες, ειδικά στην περίπτωση της Ρωσίας. Σήμερα διαθέτουν από γιγάντια γιοτ μέχρι ολόκληρες εταιρείες και ποδοσφαιρικές ομάδες και ιδιωτικά νησιά, συχνάζουν όπου και οι κινηματογραφικοί αστέρες και κάνουν παρέα μαζί τους, αναμειγνύονται στα πολιτικά πράγματα και σε ορισμένες περιπτώσεις κρατούν στα χέρια τους την τύχη των χωρών τους. Αναδύθηκαν από τις στάχτες του παλαιού κομμουνιστικού καθεστώτος, ενόσω οι κεντρικά σχεδιαζόμενες οικονομίες έδιναν τη θέση τους στην οικονομία της αγοράς, βαθαίνοντας δραστικά την εισοδηματική ανισότητα. Τέλος, όπως παρατηρεί ο βετεράνος επενδυτής των αναδυόμενων αγορών, Μερκ Μόμπιους, «πολλοί που είχαν ισχύ επί κομμουνισμού τη διατήρησαν, ενώ όσοι δεν ήταν κατορθωτό να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της αγοράς, τέθηκαν στο περιθώριο και νεότεροι επιχειρηματίες εμφανίστηκαν».