ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Την πόλη του μέλλοντος ετοιμάζει η Toyota

gkat_27_0801_page_1_image_0001

Η είδηση ότι κλείνει μια παλιά μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων συνήθως συνεπάγεται την απώλεια θέσεων εργασίας, την αύξηση της ανεργίας στην περιοχή και συχνά ευρύτερες αρνητικές εξελίξεις στην οικονομία. Οχι πάντα όμως.  Στην περίπτωση της Toyota η είδηση ότι στα τέλη του έτους θα κλείσει τη μονάδα της κοντά στο όρος Φούτζι συνοδεύεται από ένα φιλόδοξο σχέδιο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας να κατασκευάσει την πόλη του μέλλοντος.

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Reuters, στην Πόλη Πλέγμα όπως τη χαρακτήρισε η Toyota, παρουσιάζοντάς την στην Εκθεση Καταναλωτικών Ηλεκτρονικών (CES) στο Λας Βέγκας, θα συνδυαστούν η τεχνολογία των αυτοκινούμενων οχημάτων, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το υδρογόνο αλλά και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τα «έξυπνα σπίτια», η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική αλλά και λίγο ώς πολύ όλες οι νέες τεχνολογίες. Για τον σχεδιασμό της έχει επιστρατευθεί ο Δανός αρχιτέκτων Μπιάρκε Ινγκελς που σχεδίασε το δεύτερο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη και τα γραφεία της Google στη Silicon Valley και στο Λονδίνο. Η Πόλη Πλέγμα αποτελεί μια νέα προσέγγιση, μια νέα ολοκληρωμένη πρόταση ουσιαστικά για την οργάνωση μιας πόλης, της ζωής των ανθρώπων και της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης.

Οπως, λοιπόν, την «οραματίζεται» και τη σχεδιάζει η Toyota, η πόλη του μέλλοντος θα έχει οδικό δίκτυο χωρισμένο σε τρία είδη  αρτηριών: μια για τα ταχύτερα οχήματα, μια για τα οχήματα χαμηλής ταχύτητας συμπεριλαμβανομένων όλων των προσωπικών μέσων μετακίνησης όπως τα μηχανάκια και όσοι περπατούν και μια αποτελούμενη από λωρίδες πάρκων οι οποίες θα ανήκουν μόνον στους πεζοπόρους. Σύμφωνα, μάλιστα με τον Ινγκελς, το σχέδιο προβλέπει ότι σε οποιοδήποτε σημείο της πόλης κι αν βρίσκεται κάποιος θα έχει τη δυνατότητα να διανύσει σχεδόν το σύνολο της διαδρομής του μέσα από αυτές τις λωρίδες πάρκων. Υποστηρίζει, επίσης, πως  ο σχεδιασμός του οδικού δικτύου θα διευκολύνει και την ανάπτυξη και κυκλοφορία των αυτοκινούμενων οχημάτων.

Σε ό,τι αφορά τα κτίριά της, θα είναι κυριολεκτικά τα κτίρια του μέλλοντος. Θα είναι συνδεδεμένα με υπόγειο δίκτυο μεταφοράς και παράδοσης προϊόντων όπου αυτοκινούμενα ρομπότ θα παραδίδουν κατ’ οίκον τα προϊόντα που θα χρειάζονται τα σπίτια και οι ένοικοί τους. Και οι παραγγελίες αυτών δεν θα είναι απαραίτητο να προέρχονται από τους ενοίκους των σπιτιών.  Θα μπορούν να έχουν δώσει τις παραγγελίες οι αισθητήρες με τους οποίους θα είναι εξοπλισμένες οι κατοικίες. Σύμφωνα πάντα με το «όραμα» της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, στο εσωτερικό των κατοικιών θα λειτουργεί «ρομποτική εσωτερικών χώρων που θα παρέχει βοήθεια στην καθημερινότητα». Εν ολίγοις, τα σπίτια θα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες που θα βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και θα εξετάζουν την υγεία και τη φυσική κατάσταση των ενοίκων. Οπως επισημαίνει στο σχετικό δημοσίευμά του το περιοδικό Forbes, η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι ιδιαίτερης σημασίας για την Ιαπωνία, που αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα γήρανσης του πληθυσμού της.

Παράλληλα, θα υπάρχει ψηφιακό δίκτυο που θα συνδέει τις υποδομές της πόλης με σύστημα τεχνητής νοημοσύνης και θα διαχειρίζεται μηνύματα και επικοινωνίες από διάφορους αισθητήρες. Και βέβαια όπως ήταν αναμενόμενο, η Πόλη Πλέγμα θα είναι γεμάτη από βιώσιμα υλικά με τα κτίριά της να αποτελούνται σε μεγάλο ποσοστό από ξύλο και γυαλί, θα χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στις ταράτσες των κτιρίων θα υπάρχουν φωτοβολταϊκά πάνελ.

Με 2.000 κατοίκους

Το σχέδιο της Toyota για την πόλη του μέλλοντος αντανακλά τις φιλοδοξίες του Ακιο Τογιόντα, διευθύνοντος συμβούλου της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ως σύλληψη υπερβαίνει κάθε αντίστοιχη ιδέα των ανταγωνιστών της, πολλοί από τους οποίους έχουν κατά καιρούς αναφερθεί στο πώς μπορούν ή πρέπει να είναι οι πόλεις του μέλλοντος προκειμένου να αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως η ανάγκη για μείωση των εκπομπών καυσαερίων, ο περιορισμός της κυκλοφοριακής συμφόρησης και η εφαρμογή του Ιντερνετ στην καθημερινή ζωή.  Οπως επισημαίνει το Reuters, το σχέδιο αντανακλά ταυτοχρόνως και τις μεγάλες οικονομικές δυνατότητες και το πολιτικό κεφάλαιο που σκοπεύει να επενδύσει η Toyota στο φιλόδοξο σχέδιό της και στη χώρα προέλευσής της. Δεν έχει ορισθεί χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή της, αλλά προβλέπεται να καλύπτει περίπου 710.000 τ.μ., να διαθέτει αστυνομικές δυνάμεις, πυροσβεστικό σώμα, προσωπικό πρώτων βοηθειών και σχολεία. Η Toyota σχεδιάζει να στελεχώσει τις υποδομές της και να εγκαταστήσει ως κατοίκους της ορισμένους από τους νυν και πρώην υπαλλήλους της.  Υπολογίζει πως αρχικά η πόλη θα έχει 2.000 κατοίκους, αλλά ταυτοχρόνως θα προσφέρει στέγη σε ερευνητές που θα θέλουν να μελετήσουν τη δυνατότητα περαιτέρω εφαρμογών των σύγχρονων τεχνολογιών στην καθημερινή ζωή. Παρά την εκτενή παρουσίαση,  η εταιρεία απέφυγε να αναφερθεί σε υπολογισμούς για το κόστος του σχεδίου, το χρονοδιάγραμμά του και το ποιες κατασκευές θα αρχίσουν το επόμενο έτος. Τα στελέχη της Toyota τόνισαν, πάντως, πως η εταιρεία προβλέπει συγκεκριμένο προϋπολογισμό για το σχέδιο της πόλης του μέλλοντος.