ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αφήνει το πηδάλιο του ΙΑG ο υπέρμαχος των περικοπών

gkat_28_1001_page_1_image_0001

Ο Ιρλανδός Γουίλι Γουόλς, ο οποίος άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στον κλάδο των αερομεταφορών, συνενώνοντας τη βρετανική British Airways με την ισπανική Iberia στον όμιλο ΙΑG, ετοιμάζεται να συνταξιοδοτηθεί. Θα αντικατασταθεί από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ισπανικής εταιρείας, Λουίς Γκαγιέγο. Από μέρους του ο Ισπανός έχει πιστωθεί την εξυγίανση της Iberia, αφ’ ης στιγμής ανέλαβε το πηδάλιό της, το 2014. Πάντως, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, η ρότα του ομίλου δεν πρόκειται να αλλάξει, αλλά τον Λουίς Γκαγιέγο θα τον παρακολουθούν με άγρυπνο μάτι. Και αυτό, διότι ο απερχόμενος χαίρει μεγάλης εκτιμήσεως στους βρετανικούς επιχειρηματικούς κύκλους. Τα τελευταία είκοσι χρόνια έδειξε να αφουγκράζεται τα μηνύματα των αερομεταφορών, οι οποίες περνούσαν στην εποχή των εισιτηρίων χαμηλών ναύλων, και έτσι αποφάσισε τη συμμαχία BA – Ιberia. Επίσης, τη φήμη του στους κύκλους της αγοράς και των επενδυτών την κέρδισε και επειδή αντιτάχθηκε στα αιτήματα των συνδικάτων και περιέκοψε δαπάνες.

Ο Ιρλανδός είχε τα ηνία της ΒΑ, ως διευθύνων σύμβουλος, όταν έγινε η συγχώνευση το 2011 με την ισπανική αεροπορική εταιρεία. Συγκροτήθηκε νέος όμιλος αερομεταφορών ονόματι ΙΑG, o oποίος έκτοτε υπερκέρασε σε επιδόσεις τον γαλλικό της Air France και τον γερμανικό της Lufthansa, ενώ ανταγωνίστηκε και εταιρείες φθηνών εισιτηρίων τύπου Ryanair και easyJet. Κατά τον Αντόνιο Βάθσκεθ, πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της ΙΑG, ο Γκαγιέγο είναι και η σωστή επιλογή να διοικήσει τον όμιλο στην επόμενη φάση της εξέλιξής του, όπως έκανε στην προηγούμενη ο  Γουόλς – ο τελευταίος ήταν μάλλον ο κατεξοχήν αρμόδιος για μια θέση σε αερομεταφορέα, όντας πιλότος στο μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας του. Με τις αλλαγές αυτές, οι Ιβηρες «έχουν το πάνω χέρι» στον όμιλο αερομεταφορών, μιας και στο τιμόνι της British Airways βρίσκεται ο Αλεξ Κρουθ, Ισπανός και αυτός. Η αντίδραση των αγορών στη διαδοχή Γουόλς ήταν θετική, με την τιμή της μετοχής του ομίλου ΙΑG να ανέρχεται 1,3%, στις 626,4 πένες. Κατά τους αναλυτές, το επενδυτικό κοινό επιχαίρει για την επιλογή του Λουίς Γκαγιέγο, ο οποίος μέσα στο πρώτο έτος της θητείας του στην Ιberia ελάττωσε στο μισό τις ζημίες της και στο δεύτερο την επανέφερε σε πορεία κερδοφορίας, ενώ είχαν προηγηθεί ζημίες επί εξαετία. «Ο Λουίς μπόρεσε να κάνει την εταιρεία να ορθοποδήσει και διαθέτει αρκετή εμπειρία από τη μέθοδο που ακολούθησε αντιστοίχως και ο Γουίλι Γουόλς στην IAG», παρατηρούν αναλυτές του κλάδου.

Ο Ιρλανδός θα μείνει στην ιστορία ως «Γουόλς ο κόφτης», διότι άρχισε τις περικοπές αρχικά στην εταιρεία της πατρίδας του, την Aer Lingus, πρώην κρατική και νυν ιδιωτική, μέλος του ομίλου ΙΑG. Εκεί ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος το 2011 και μετά στη βρετανική British Airways, ενώ είχε χαρακτηρίσει τον κλάδο έναν αγώνα επιβίωσης. Στην Aer Lingus διαμόρφωσε τη στρατηγική του έχοντας το πλεονέκτημα να παρακολουθεί από κοντά τη ραγδαία ανάπτυξη της Ryanair – η Ryanair διατηρούσε μερίδιο 29% στην Aer Lingus και 25% το ιρλανδικό δημόσιο, έως και το 2015, οπότε ο Γουίλι Γουόλς, ως επικεφαλής του ΙΑG, την εξαγόρασε πλήρως. Τα ανακλαστικά του αποδείχθηκαν πολύ πιο γρήγορα από εκείνα των Air France – KLM και της Lufthansa στο να ενσωματώσει στις συμβατικές αερομεταφορές και τους χαμηλούς ναύλους. Το 2015, πλην της Aer Lingus, απέκτησε και την εταιρεία φθηνών εισιτηρίων και μικρής διάρκειας δρομολογίων Vueling, ενώ το 2017 ίδρυσε τη Level, μια εταιρεία μεγάλων ταξιδιών και προσιτών ναύλων. Η μέθοδος Γουόλς, σημειώνεται, τέλος, τελεσφόρησε και η μετοχή του ΙΑG κατέγραψε άνοδο 140% από το 2011, έναντι αμετάβλητης επίδοσης της Lufthansa και πτώσης 29% της Air France.