ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι αναταράξεις συνεχίζονται στην Boeing

14boeing10

Τα προβλήματα της Boeing είναι σοβαρά. Το 737 Max, το νεότερο και σημαντικότερο αεροσκάφος της εταιρείας, σταμάτησε να εκτελεί πτήσεις από τον Μάρτιο, ύστερα από δύο πολύνεκρα δυστυχήματα. Η κλιμακούμενη κρίση έχει πλήξει την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, έχει κοστίσει στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και οδήγησε στην αποπομπή του διευθύνοντος συμβούλου της.

Ωστόσο, η συνεχής ροή κακών ειδήσεων και ντροπιαστικών αποκαλύψεων –που κορυφώθηκε με τη δημοσιοποίηση 117 σελίδων με επιβαρυντικά εσωτερικά μηνύματα– έχει αποκαλύψει κάτι πολύ πιο ανησυχητικό από ένα κακοσχεδιασμένο αεροσκάφος. Η ατμόσφαιρα στην Boeing φαίνεται ραγισμένη, αφού ορισμένα υψηλόβαθμα στελέχη δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τις ρυθμιστικές αρχές, για τους πελάτες, ακόμα και για τους συναδέλφους τους.

Ισως καταφανώς, τα έγγραφα δείχνουν ότι ορισμένοι υπάλληλοι της Boeing αμφισβητούν επανειλημμένως την ικανότητα των συναδέλφων τους και του μηχανολογικού τμήματος της εταιρείας. «Αυτό το αεροσκάφος είναι γελοίο», αναφέρθηκε σε συζήτηση μεταξύ υπαλλήλων το 2016 σχετικά με το 737 Max.

Η Boeing είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική βιομηχανία στις ΗΠΑ και η πορεία της μπορεί να επηρεάσει την εθνική οικονομία. Εχει περισσότερους από 130.000 εργαζομένους και υποστηρίζει ένα δίκτυο χιλιάδων προμηθευτών. Η δυσλειτουργία στους κόλπους μιας από τις σημαντικότερες εταιρείες της Αμερικής έχει τη δυνατότητα να σοκάρει τον κόσμο.

Τα εσωτερικά μηνύματα δείχνουν ορισμένους υπαλλήλους να αγνοούν την Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας (FAA), η οποία πιστοποίησε την ασφάλεια του Max. Επίσης, χαρακτήρισαν τις αεροπορικές ανίκανες και τις ερωτήσεις τους αδικαιολόγητες.

Την Παρασκευή ο Γκρεγκ Σμιθ, προσωρινός διευθύνων σύμβουλος της Boeing έστειλε ένα email στους υπαλλήλους, εκφράζοντας μετάνοια για τα μηνύματα και εκλιπαρώντας την εταιρεία να αλλάξει. «Αυτά τα αρχεία δεν δείχνουν το καλύτερο πρόσωπο της Boeing. Το ύφος και η γλώσσα ήταν ανάρμοστα, ιδίως όταν αφορούν τόσο σημαντικά ζητήματα, και δεν δείχνουν ούτε ποιοι είμαστε ως εταιρεία ούτε την κουλτούρα, που έχουμε δημιουργήσει». Ο κ. Σμιθ σημείωσε ότι στις επικοινωνίες εμπλεκόταν ένας σχετικά μικρός αριθμός εργαζομένων και δήλωσε ότι η εταιρεία εμπιστεύεται το Max.

Μολονότι άλλοτε η εταιρεία εστίαζε στην ασφάλεια και στη μηχανολογία, πλέον οι υπάλληλοι φαίνεται πως έχουν εθιστεί στο κυνήγι των κερδών. Αντιμετώπιζαν τη FAA ως εμπόδιο για εμπορικούς στόχους, λέγοντας ότι θα «καθυστερούσε την πρόοδο».

Τα μηνύματα αποκαλύπτουν μία συντονισμένη προσπάθεια των υπαλλήλων να πείσουν τη FAA ότι το Max δεν απαιτούσε εκπαίδευση μέσω προσομοιωτών, κάτι που θα επιβάρυνε οικονομικά την εταιρεία. Οι υπάλληλοι ήταν χαρούμενοι όταν έπεισαν τις ρυθμιστικές αρχές ότι το Max χρειάζεται ελάχιστη εκπαίδευση. Το 2014, ο Μαρκ Φόρκνερ, υψηλόβαθμο στέλεχος στην ομάδα του Max, έστειλε σε υπάλληλο της εταιρείας ότι «πρέπει να το πουλήσουμε σαν πολύ εύληπτη βασική δεξιότητα πιλότου». «Φοβάμαι ότι η δεξιότητα δεν είναι ενστικτώδης ιδίως στους νεότερους πιλότους και όσους επαφίενται στην αυτοματοποίηση», απάντησε ο υπάλληλος. «Πιθανώς να είναι αλήθεια, αλλά σε αυτό το πλαίσιο βρισκόμαστε. Κακή δικαιολογία, αλλά μου ασκείται πίεση να συμβιβαστώ με αυτό», έστειλε ο κ. Φόρκνερ ως απάντηση.

Η Boeing και η FAA δήλωσαν ότι τα μηνύματα δεν αποκάλυψαν νέες ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια του Max, το οποίο ενδέχεται να ξεκινήσει πτήσεις μέχρι το καλοκαίρι. Ωστόσο, τα προβλήματα της Boeing δεν έχουν τελειώσει.

Η Boeing προσπαθεί να αλλάξει πορεία με τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο στο τιμόνι της εταιρείας. Αλλά σύμφωνα με τα λεγόμενα των εργαζομένων της, η κουλτούρα της Boeing έχει παγιωθεί.