ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κεφάλαια 86 δισ. για αναβάθμιση των σιδηροδρόμων στη Γερμανία

gkat_27_1501_page_1_image_0002

Σε εκ βάθρων αναβάθμιση του σιδηροδρομικού της δικτύου προχωρεί η Γερμανία, προσπαθώντας να καταστήσει τον κλάδο των μεταφορών πιο φιλικό προς το περιβάλλον.

Ενα δεκαετές σχέδιο αξίας 86 δισεκατομμυρίων ευρώ υπέγραψαν, χθες, η γερμανική κυβέρνηση και η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Banh. Η κυβέρνηση θα χορηγήσει 62 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η Deutsche Bahn τα υπόλοιπα 24 δισεκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για μία προσπάθεια μείωσης της χρήσης των αυτοκινήτων και των αεροσκαφών, τα οποία αφήνουν μεγαλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. «Θα είναι η δεκαετία του σιδηροδρόμου», όπως σχολίασε σε τελετή για  τον εορτασμό του σχεδίου ο Γερμανός υπουργός μεταφορών Αντρέας Σόιερ.

Μέχρι το 2030 αναμένεται πως θα αναβαθμιστούν ράγες μήκους περίπου 2.000 χιλιομέτρων, 2.000 γέφυρες και πολλά βαγόνια. Επίσης πρόκειται να διευρυνθεί το δίκτυο και να ηλεκτροδοτηθούν περισσότερες διαδρομές. Αυτή τη στιγμή μόλις το 58% του δικτύου τροφοδοτείται από ηλεκτρισμό.

Απώτερος στόχος της γερμανικής κυβέρνησης είναι μέχρι το τέλος της δεκαετίας οι μεγάλες πόλεις της χώρας να συνδέονται μέσω ενός πλήρως εξυπηρετικού σιδηροδρομικού δικτύου. Τα τρένα, που θα συνδέουν τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας, αναμένεται πως θα εκτελούν κάθε διαδρομή ανά 30 λεπτά.

Το τρένο εκπέμπει λιγότερους αέριους ρύπους σε σχέση με τα αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα, εξ ου και η γερμανική κυβέρνηση προωθεί αυτού του είδους τις μετακινήσεις. Η Deutsche Bahn έχει ήδη μειώσει τις τιμές των εισιτηρίων της κατά 10% από την αρχή του έτους, καθώς η γερμανική κυβέρνηση επέβαλε περικοπές του ΦΠΑ στα εισιτήρια.

Στο πακέτο περιβαλλοντικών μέτρων, το οποίο ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο στη Γερμανία, περιλαμβάνεται η αύξηση των φόρων για εγχώριες πτήσεις. Επιπλέον, στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνονται επιχορηγήσεις και εκπτώσεις για τα γερμανικά νοικοκυριά, ώστε να αυξηθεί η ενεργειακή απόδοσή τους.

Τα τελευταία χρόνια η γερμανική σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Bahn δέχεται οξεία κριτική για την αναβάθμιση των υπηρεσιών της, ενώ οι επιβάτες απαιτούν περισσότερη ακρίβεια στα δρομολόγιά της.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, το 76% των δρομολογίων εκτελούνταν στην προκαθορισμένη ώρα το 2019. Το απαρχαιωμένο δίκτυο της Deutsche Bahn αδυνατεί να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση για εισιτήρια. Ταυτόχρονα, η γερμανική σιδηροδρομική εταιρεία δυσκολεύεται να διασφαλίσει υψηλά μερίσματα για τους επενδυτές της.

Η γερμανική κυβέρνηση ενδέχεται αυτή την εβδομάδα να αποφασίσει σχετικά με την ενίσχυση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος δεινοπαθεί λόγω της μετάβασης από τα πετρελαιοκίνητα στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Επιπλέον, πιθανολογείται ότι θα ανακοινώσει το ύψος των αποζημιώσεων που θα χορηγηθούν στις εταιρείες κοινής ωφελείας, ώστε να κλείσουν οριστικά τα εργοστάσια λιθάνθρακα.

Ενόψει αυτής της απόφασης, κύμα αντιδράσεων έπληξε τη Γερμανία τη Δευτέρα, όταν δημοσιοποιήθηκε το σχέδιο μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες κοινής ωφελείας, της Uniper, να ανοίξει νέα μονάδα που θα λειτουργεί με λιθάνθρακα. Τα εγκαίνια της μονάδας, που θα βρίσκεται στο Ντόρτμουντ, θα γίνουν τον Ιούνιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη προγραμματίζονται διαδηλώσεις.

Παρά τις προσπάθειες της γερμανικής κυβέρνησης να μειώσει τη χρήση του, ο λιθάνθρακας εξακολουθεί να χρησιμοποιείται για την παραγωγή του ενός τρίτου της ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Πάντως, η Uniper ευελπιστεί πως η μονάδα της θα είναι μία από τις τελευταίες που θα χρησιμοποιεί λιθάνθρακα.